Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Medlemmars utseende...

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
Har ett förslag till att göra oss medlemmar mer kända (till utseendet) för varandra..

Några av oss medlemmar laddar upp bilder tagna på oss själva..och det är trevligt. Många har inte gjort det..och det inkluderar mig själv. Tyvärr så är man inte inne på allas profilsidor och kan se vems inlägg i forumen det är man egentligen svarar på. Man tar sig inte alltid den tiden.

Så..ett förslag från min sida som jag skulle uppskatta är att den "personliga bild" som laddats upp i medlemsprofilen ska synas tillsammans med inlägg man gör i forumen. Lämplig placering är givetvis i listen under ens ens medlemsnamn. En mindre bild placerad under medlemsnamnet i listen tror jag skulle göra att många medlemmar rent "fysiskt" skulle komma närmare varandra. Och det är väl inte fel..!? :)

Vad tror ni om förslaget?

/JP

Idén som sådan är jättebra, men mitt gamla modem har det tufft nog ändå...

Jag är positiv till idén om vi med sega uppkopplingar kan välja bort funktionen i våra personliga inställningar.

Ok..jag tänkte inte direkt på uppladdningstiden skall erkännas. Själv sitter jag med ett vanligt modem, pentium 166 MHZ och 14-tums skärm. Och jag upplever inte att det går så långsamt ändå. Hur mycket långsammare det kommer gå med små profilbilder i listen har jag ingen aning om. Men inte kan det bli så långsamt, eller?

Ps: Väntar dock på att en Athlon 1800+ med 19-tummare ska dimpa ned i nästa vecka :). Och då ska skapar- och scanningsglädjen ta fart på allvar.. :)

Men visst, om inte mitt förslag är praktiskt genomförbart för att det kommer att ta för lång tid vid uppladdningen..så är det ju inte så mycket att fundera på. MEN..är det inte så att när en ny sida laddas upp så kommer texten först medan bilden tar lite extra tid??
Det borde innebära att när forumssidan med bilder laddas upp så kan man påbörja läsa texten under tiden. När man då har läst ett par meningar i inlägget så lär profilbilderna vara uppladdade. Så det borde inte vara ömöjligt att genomföra mitt förslag...

/JP

OM det är äkta miniatyrer så är det nog bra, både snyggt o trevligt faktiskt. Men är det bara omskalade ordinare profilbilder, som ju kan ligga på allt mellan 5k till 500k, så är det nog inte så lyckat.
Men jag antar att man med nån fiffig komponent kan skapa (resample) en ny JPEG on-the-fly från den ordinarie bilden, server-side alltså.

Ide'n är bra och gammal. Många chatsidor har denna funktion. Modemet tankar förstås ned bilden men denna läses ju senare från cachen, så i praktiken blir det ganska små problem med laddtider, även om man har modem.

Förresten, vart har de fina gubbarna tagit vägen (smajlisarna)? Har jag missat nåt??

gillar idén...det skulle kunna bli snyggt, och roligt :D

men dom som har en bild på något helt annat, kommer den bilden då också synas..
det kanske inte är lika snyggt..?
eller...

kanske en liten bild vid kommentaren också skulle se bra ut?
men man måste tänka på dom med modem, annars kan dom få det tråkigt om det blir segt...

ha en bra dag!! (och hoppas fler har lite sol idag iaf.)

ah, men den idén gillar jag oxå. förutsatt att det är mäkta små thumbnails på bilderna då.
sitter själv på bredband visserligen, men vet hur det är med långsamma laddningstider. (vem vet inte det)

egentligen spelar det inte så där jättestor roll om nån har en bild på tex. sin hund istället för sig själv. bara han eller hon är medveten om att vi andra kommer att asocciera till just en hund, när vi "pratar" med honom/henne.
men då blir ju den personen iaf mer personlig och mer än bara ett namn.
"hunden" lixom.

fram för mer "umgänge" på sidan!

nån som tycker annat?

haha, "hunden"...

Jag är inte emot att "se" personen man pratar med, brukar titta in på personers profiler hela tiden.
Men om de går att stänga av som Acke säger så kanske det inte är en dum idé.

Hmmm... Jag ser inte fördelen med förslaget men jag ser egentligen inget negativt heller så jag förhåller mig neutral.

Men om det genomförs tycker jag att fotosidan i så fall skall erbjuda möjligheten att ladda upp egna miniaturer. Det är svårt för automagin att skapa snygga bilder eftersom mängden oskarp mask som skall läggas på varierar så oerhört på bilder i pytteformat.

//Träskallen som ännu inte fått ändan ur och laddat upp en bild till profilen

En massa bilder över allt blir nog bara rörigt, men kanske en knapp så man får upp en större bild av en medlem. Knappen ligger naturligtvis i listen under namnet.

Tycker det är synd att det inte är fler som har laddat upp bilder på sig själva, ja jag vat jag ska jag också!

Andreas.

Nä, fy tusan. Ger ju "fjortischatt"-vibbar direkt.

Jag vill inte ha massa kladd, rena fina sidor skall det vara (de nya ikonerna över bilderna är illa nog - bort!).

Hampus skrev:
Nä, fy tusan. Ger ju "fjortischatt"-vibbar direkt.

Jag vill inte ha massa kladd, rena fina sidor skall det vara (de nya ikonerna över bilderna är illa nog - bort!).
Jag är benägen att instämma med Hampus, även om jag inte skulle uttrycka mig så drastiskt.

acke skrev:
Idén som sådan är jättebra, men mitt gamla modem har det tufft nog ändå...

Jag är positiv till idén om vi med sega uppkopplingar kan välja bort funktionen i våra personliga inställningar.

Håller med till 100 % , fast jag har bredband. :)

En knapp till en bild tycker jag är en bra tanke..problemet lär dock inte försvinna,folk är usla på att visa upp sig i profilen..
med det spridning som alla läbbiga digitalkameror har så borde det vara en baggis att lägga in en bild på nyllet...
mvh/gunte..

gunte skrev:
med det spridning som alla läbbiga digitalkameror har så borde det vara en baggis att lägga in en bild på nyllet...
Vi är ett kameraskyggt släkte, vi fotografer. Kombinerar man det med att vi i allmänhet är mer kritiska till bilder än våra mödrar så blir det inte så många bilder kvar att visa upp. Men man får väl bita i det sura äpplet och leta fram något ur gömmorna.

Den där knappen som man ska trycka på tycker jag verkar totalt meningslös. Då kan man ju lika bra gå in i profilen som det är nu. Vitsen med mitt förslag var ju just att man skulle slippa behöva klicka sig vidare via en länk (eftersom man så sällan tar sig den tiden).

Att det skulle ge fjortisvibbar vet jag inte..har nog aldrig besökt några sådana sidor i så fall. Men de som får fjortisvibbar måste ju ibland vara inne på fjortissidor för att känna till det... :)

/JP

forstheim skrev:
Men de som får fjortisvibbar måste ju ibland vara inne på fjortissidor för att känna till det... :)
...vi har väl alla varit fjortisar och har nåt minne av hur det var;-)
Jag känner inte för den här idén alls, tycker det gör det samma. Men risken finns att det ser lite larvigt ut med miniatyrer överallt, som något slags Pokemon-konvent. Jag förstår de som är skeptiska.

Det är möjligt att det kommer se fånigt ut..men hur många bilder gör inte det som laddas upp..(oops!) *ler lite smått*

Ps: Inget personligt nu.. :)

/JP

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar