Annons

MediaMarkt - lägsta priserna hittills?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det bästa med MediaMarkt är utbudet helt klart. I vilken fotoaffär hittar man samma utbud? Ingen jag varit i i allafall. Dessutom är allt tillgängligt, inte bakom massa glas. Jag gillar MM skarpt. Dessutom känns det i alla fall här i Skövde som personalen faktiskt har lite koll också, inte som på Expert/Siba/OnOff/Elgiganten där de ofta lyser med sin inkompetens (personlig åsikt givetvis).

Det har du alldeles rätt i!

Utbudet av kameror samt att alla dessa finns tillgängliga med (för det mesta) laddade batterier är makalöst bra - verkligen en service att applådera! När det gäller olika sorters tillbehör så är dock utbudet väldigt magert. I sådana fall får jag åka till Scandinavian Photo i Mölndal. Dessa har ett ännu något större utbud än MM även när det gäller kameror (när det gäller tillbehör är SP som sagt helt överlägsna). Dock måste man ju på SP be personalen ta fram och dema alla de kameror man vill kika på.

Med reservation för att det naturligtvis finns alla sorters personal överallt, så är även mitt intryck det att på Siba/OnOff/Elgiganten så kan vanligen personalen ingenting. På Expert kan man hitta en och annan som har lite koll, och likaså på MediaMarkt, som du skriver. På Japan Photo (i Göteborg, har ingen aning om hur det är på andra håll) har jag i alla fall hittat en som är duktig på Canon-kameror, och en som klarar grunderna när det gäller Nikon. När det gäller Sony verkar de dock inte ha en susning - där får man komma med sakkunskapen själv - men de har i alla fall på lager marknadens säkerligen allra förnämsta objektiv i förhållande till priset - Sony AF 70-300/4,5-5,6 G SSM. Vad jag kan se måste man betala 20-30.000 kr för motsvarande kvalitet till alla andra plattformar. Har inte kunnat finna något annat objektiv för 8.500 kr som ligger i denna klass.

Det blev kanske en liten utvikning, så tillbaka till huvudspåret. Även jag har observerat något enstaka konstigt pris på MM. Det verkar dock inte handla om att skörta upp folk utan mera om ren okunnighet.

Ex.: De tar 10 papp för Sony A700. Helt OK. Men de tog runt 15.000 för A700 med kitobjektivet! Och alldeles bredvid står Sony A200, som de tar 3.790 kr för. Inkl. samma kitobjektiv!

Således:
A700 hus + A200 hus med kitobjektiv 18-70 mm kostar 13.780 kr.
A700 hus med kitobjektiv 18-70 mm kostar 15.000 kr!

Torde inte kräva någon större hjärnansträngning för att avgöra vilket alternativ man ska välja ifall man vill ha ett kitobjektiv (som reserv t.ex.). Förklaringen är troligen den aktuella MM-prissättarens okunnighet om kameramarknaden. Gissar att vederbörande har förväxlat priset på A700 med AF 16-105/3,5-5,6, som är en glugg av helt annan klass än kitobjektivet. Då skulle priset vara rimligt.

Senast ändrad:
ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto