Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MediaMarkt - lägsta priserna hittills?

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
Här i Göteborg har MediaMarkt nyligen öppnat en ny butik i Bäckebol. Där säljer de Sony A200 inkl 18-70 mm för bara 3.790 kr (samma pris gäller i deras Högsbo-butik). Efter att jag under sommaren har kört några månader med "de två stora märkenas" instegskameror, fann jag inget som helst stort med dessa... A200 gav mest kamera per krona även när den var betydligt dyrare än så här, och med de aktuella priset är det ett enastående erbjudande.

Skulle man vara intresserad av en D90 pga dess videomöjlighet, så blir det både billigare och normalt bättre med en riktig videokamera. MediaMarkt säljer en för bara 999 kr! Visserligen Samsungs skruttigaste, men i alla fall. Den lär ändå i normala fall klara av att ge betydligt bättre resultat än vad det går att åstadkomma med D90. Den senare tappar autofokusen så fort man börjar filma, och zooma tycks inte heller gå något vidare. Dessutom ger D90 tydligen blurriga bilder så fort något rör sig. Videokamera-sensorerna är byggda på ett helt annat sätt än stillbildssensorerna, och de kompromisser man måste göra syns tydligt.

Ooops! Nu stänger biblioteket, och jag blir utslängd från Internetterminalen, trots att jag inte hann med några motiveringar...

Nja, en HD-videokamera tror jag inte du hittar för 999 kr. Inte ens på Mediamarkt. Inte heller en videokamera (oavsett upplösning) med utbytbata objektiv. (Förresten -- på vilket sätt skulle det vara svårt att zooma när man filmar med D90? Det beror väl mest på vilket objektiv man använder?)

För övrigt är förstås inte videomöjligheten det viktigaste skälet att välja en D90 istf A200. Inte för att A200 är nån dålig kamera -- men D90 är nog bättre på alla punkter. Vilken som är mest prisvärd beror mest på hur man ser på sina pengar.

Gunnar!

Jag tog en titt i din kameraväska och kan bara konstatera att du är galen om du överväger en Nikon med all den Minoltautrustning du har :)

God Jul och hoppas att du blir nöjd med vilket nytt hus de än må bli.

ja Mediamarkt har en del sjukt billiga grejer. Såg i ett reklamblad som kom idag att dom säljer Nikon D80 + Nikon 50/1.8D för 4990 kr. Det är galet billigt

Har inte funnit någon värdig konkurrent till MM. Fick min A700 + 5 års försäkring för 9990 SEK, oslagbart idag. På Cyberphoto kostar huset 11990 kronor.

Noterar att bildlagringen numera inte behöver kosta mer än 1:-/GB, 990:- för 1 TB hårddisk, dessutom i skal. Det gör hårddisklagring betydligt billigare än CD- och DVD-lagring. Snabbare åtkomst och, enligt somliga, säkrare lagring är ytterligare plus.

ni vet väl att mediamarkt har lägsta-pris-garanti?

Kan du vid köpet styrka att en annan FYSISK butik (typ webbhallen) har billigare än mediamarkt så får du den för samma pris ;)

Värt att tänka på.. muhaha.. God jul!

Gunnar!

Jag tog en titt i din kameraväska och kan bara konstatera att du är galen om du överväger en Nikon med all den Minoltautrustning du har :)

God Jul och hoppas att du blir nöjd med vilket nytt hus de än må bli.
Nja, här blev det nog en liten missuppfattning av mitt inlägg. Det var enbart avsett som INFORMATION, min egen skrala kassa tillåter inga kamerahusinköp f.n... :-(

Det var alltså bara ett litet tips till de Fotosidan-medlemmar som HAR råd att köpa någonting f.n., att de absolut ska ta sig en sväng till MediaMarkt.

MediaMarkt är ett lågprisvaruhus, och man kan inte förvänta sig att säljarna där ska ha djup och ingående kunskap om alla system-, kompakt- och videokameror de har uppmonterade, så frågor o.d. får man väl ställa här på Fotosidan.

MEN - MM ger en fantastisk och vad jag förstår helt unik service i ett väldigt väsentligt avseende - i Högsbo-butiken har de i princip alla marknadens DSLR-kameror upp till cirka 20.000 kr uppställda - med laddade batterier (bara folk kunde komma ihåg att slå av kameran egen efter att de har "klämt" på dem) - cirka 30 st. Men på MM i Bäckebol är de ännu mer ambitiösa - där har de 70(!) DSLR-kameror uppställda! Inklusive värstingkamerorna.

Jag passade förstås på att ta en titt på Sony A900. Bl.a. ville jag se ifall det Sony har sagt om att de har lagt ner lika mycket jobb på sökaren som andra lägger ner på att konstruera ett objektiv, verkligen kan göra så stor skillnad eller om det bara är reklamsnack.

Började med att jämföra A900 med Nikon D700. Dvs jag tittade först i en vanlig APS-C sökare för att "etablera min normala referens". När man sedan kikar i D700:ans sökare, så är det förstås en FF-kamera man vill ha! En stor och fin bild, tyckte jag. La ner den, tog upp A900:an och drog ett djupt andetag. Nu var jag framme vid sanningens minut!

Jag satte A900 till ögat - och fick en chock!
Satte ner den, blinkade och tittade igen. Samma sak!
Kastade till sist återigen en blick i D700:ans sökare. Nu såg jag på den med helt andra ögon...

Kan bara säga en sak - har ni redan en D700 så testa för allt i världen inte att göra detta! Kan inte tänka mig att någon kommer att vara nöjd med D700:ans sökare efter en sådan jämförelse...

Jag jämförde sedan A900:an med alla de andra värstingkamerorna upp till 75 papp. A900:ans sökare var helt ohotad.

Canon och Nikon är plötsligt inte längre med automatik de ledande.

Men nu har jag nog kommit Off Topic här - en närmare beskrivning av skillnaderna jag såg hör nog hemma i en helt annan tråd.

PS Vad jag mest av allt önskar mig nu är ett jobb - finns det någon som kan ha ett tips - möjligen? :)

Har inte funnit någon värdig konkurrent till MM. Fick min A700 + 5 års försäkring för 9990 SEK, oslagbart idag. På Cyberphoto kostar huset 11990 kronor.
Det höga priset på Cyberphoto är konstigt - de verkar vara dyrast i landet (så de lär väl knappast sälja några A700).

Scandinavian Photo tar 9.995 kr för ett A700-hus, och för ytterligare 300 kr får man med kitobjektivet 18-70 också.

Köpte min D300 idag på MM, priset var helt oslagbart och kunde verkligen inte hålla mig. Så lågt som 12490 kr. Andra ställen har den inte billigare än 13690.
Är riktigt nöjd med min fina kamera och att jag sparade mer än en 1000 lapp:)

Grattis till ett bra pris!

Köpte min D300 idag på MM, priset var helt oslagbart och kunde verkligen inte hålla mig. Så lågt som 12490 kr. Andra ställen har den inte billigare än 13690.
Är riktigt nöjd med min fina kamera och att jag sparade mer än en 1000 lapp:)

Priset är lika bra som det var på kameraexperten... men mest troligt ägnar sig inte MM åt gråimport, om nu KE gjorde det. Vet du om det enbart var i din butik eller i hela landet?

Priset är lika bra som det var på kameraexperten... men mest troligt ägnar sig inte MM åt gråimport, om nu KE gjorde det. Vet du om det enbart var i din butik eller i hela landet?

Antagligen inte då allt i lådan var på svenska.
Vet faktiskt inte, knepigt att MM inte har en sitt sortiment och priser på sin hemsida. Kan tillägga att det var MM i Barkaby jag besökte.

Jag köpte min på MM i Malmö för ett par veckor sedan för 22.495. Märkligt nog kostade den 1.500 mer på MM i Lund.
När jag frågade på MediaMarkt ifall alla butiker höll samma priser, så svarade de nej. Visserligen tillhör alla MM-butiker samma kedja, sa de, men de enskilda butikerna konkurrerar med varandra och sätter sina priser individuellt.

De hade dock "helt individuellt" lyckats sätta exakt samma priser i båda butikerna (här i Göteborg) på de kameror jag jämförde...

MediaMarkt är fula i sin marknadsföring.
Dom tar hutlöst betalt för en del grejer sen är det upp till konsumenten
att upptäcka det och få ner priset.
Det har avhandlats i flera strängar.
Ta exvis Nikon 17-55 2,8 , den gluggen såg jag på MediaMarkt för närmare 15000kr.
Cyberphoto tar för samma 12795kr
Foto&Video tar 12890!

Så var vakna om ni tänker handla på MediaMarkt!
Kolla vad priset ligger på på den övriga marknaden.

MediaMarkt är fula i sin marknadsföring.
Dom tar hutlöst betalt för en del grejer sen är det upp till konsumenten
att upptäcka det och få ner priset.
Det har avhandlats i flera strängar.
Ta exvis Nikon 17-55 2,8 , den gluggen såg jag på MediaMarkt för närmare 15000kr.
Cyberphoto tar för samma 12795kr
Foto&Video tar 12890!

Så var vakna om ni tänker handla på MediaMarkt!
Kolla vad priset ligger på på den övriga marknaden.

Detsamma gäller föra alla "snabbköp".

/K

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto