Svedlund
Aktiv medlem
Jag letar efter en applikation för att, på företaget, kunna lagra och ha koll på bilder, illustrationer, flash-filer, videofiler - kort och gott en mediadatabas
Jag kan tänka mig att det bör finnas en uppsjö men finner inte riktigt det jag vill ha.
"Drömscenariot" som jag letar efter hanterar
Lagra bilder
- Helst att i samma post/dokument/sida kunna lagra de olika upplösningsvarianter som kan vara aktuella (För tryck, skrivare, PDF, Webb osv)
- Storleksinfo (3000 x 2000 px osv)
- Upplösning (72/150/300 dpi osv)
- Färgrymd (RGB, sRGB, CMYK osv)
Metadata
- Sökordsbeskrivningar
Vem det levererats av och via
- Företag det är köpt av (kan tex vara Matton som sålt en stockart CD från Corbis)
- Företaget som äger rättigheten (tex Corbis)
Medietyp
- Fotografi, illustration, ikon, flas, video
Rättighetstyp
- Royalty fri
- Rättighetsbild
- Friköpt
Copyrightinformation
- Fotograf / Illustratör osv
- Vilka publiceringsregler gäller och då kanske även bifoga licenstext
Vad har den använts till tidigare
- Vem i organisationen har nyttjat bilden, när samt till vad (i broschyr X, webben, annons i tidning Y osv)
EXIF-data är mer "nice to have" än krav
Det behöver inte vara en webbapplikation men givetvis skadar det inte om det finns ett webbgränssnitt.
Känner du till någon bra applikation för att hantera detta?
Jag har googlat och även testat en del program men ännu inte hittat ett som faller mig i smaken så jag hoppas på Din hjälp!
Mvh /Niclas
Jag kan tänka mig att det bör finnas en uppsjö men finner inte riktigt det jag vill ha.
"Drömscenariot" som jag letar efter hanterar
Lagra bilder
- Helst att i samma post/dokument/sida kunna lagra de olika upplösningsvarianter som kan vara aktuella (För tryck, skrivare, PDF, Webb osv)
- Storleksinfo (3000 x 2000 px osv)
- Upplösning (72/150/300 dpi osv)
- Färgrymd (RGB, sRGB, CMYK osv)
Metadata
- Sökordsbeskrivningar
Vem det levererats av och via
- Företag det är köpt av (kan tex vara Matton som sålt en stockart CD från Corbis)
- Företaget som äger rättigheten (tex Corbis)
Medietyp
- Fotografi, illustration, ikon, flas, video
Rättighetstyp
- Royalty fri
- Rättighetsbild
- Friköpt
Copyrightinformation
- Fotograf / Illustratör osv
- Vilka publiceringsregler gäller och då kanske även bifoga licenstext
Vad har den använts till tidigare
- Vem i organisationen har nyttjat bilden, när samt till vad (i broschyr X, webben, annons i tidning Y osv)
EXIF-data är mer "nice to have" än krav
Det behöver inte vara en webbapplikation men givetvis skadar det inte om det finns ett webbgränssnitt.
Känner du till någon bra applikation för att hantera detta?
Jag har googlat och även testat en del program men ännu inte hittat ett som faller mig i smaken så jag hoppas på Din hjälp!
Mvh /Niclas