Advertisement

Annons

Medelvärdesbilda en bildserie?

Produkter
(logga in för att koppla)

weedogt

Aktiv medlem
Jag har en fundering om brusreducering...

Att medelvädesbilda en serie av sampels/mätpunkter (eller bildpixels) är en välkänd metod för brusreducering. Teoretisk är brusreduceringen proportionell mot roten ur antalet meddelvärdesbildade sampels.

Exempel: Medelvärdesbildar man 16 sampels reduceras bruset SQR(16)=4 ggr.

Obs att detta inte är samma sak som andra brusreduceringsmetoder där man bara har en bild och reducerar bruset genom att (mer eller mindre) intelligent jämföra bildpixlar (sampels) med närliggande pixlar.

Tillbaka till min fundering; Tänk om man gjorde så här:
1. Rigga kameran på ett stativ.
2. Kör manuell exponering.
3. Ta en serie identiska bilder.
4. Medelvärdesbilda RGB värdet i varje enskild pixel från alla bilder.
5. Ta dessa medelvärden och bygg upp en ny bild (som därmed är genomsnittet av alla bilder).

Denna kombinerade bild borde bli brusreducerad helt utan någon som helst förlust av skärpa!

Denna tanke borde inte var ny på något vis. Min fråga till Fotosidan är om någon har några erfarenheter kring detta.
Går det att göra i Photoshop?
Finns det något litet program som gör detta?
Om inte ska jag nog ta och skriva en egen liten programsnutt och prova tanken.
 
Idén verkar spännande och det skulle vara intressant att se lite experiment. Ett problem jag kan se är att alla exponeringar måste vara pixelvis inpassade för att medelvärdesbildningen skall fungera som förväntat.

Men om man hade några identiska bilder som bara skiljde sig år brusmässigt så skulle jag även testa en algoritm som sorterar bort alla pixelvärden som skiljer sig för mycker från de övriga och sedan medelvärdesbilda på de som är kvar. Eller nåt sånt.
 

Bilagor

  • meanvalue.gif
    meanvalue.gif
    693 bytes · Visningar: 305
Nu har jag provat lite.

Jag har gjort enligt min idé ovan. För att medvetet skapa en ganska brusig bild har har ställ ISO värdet till 1600 och fotat i dåliga ljusförhållanden.

Jag har medelvärdesbildat 16 bilder. För detta har jag skrivit en liten programsnutt i MATLAB. Det funkar bra men det tar en eeeevig tid att köra processen.

Hursomhelst kan resultatet beskådas nedan. En dramatisk brusreduktion helt utan skärpeförslust!
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    48.5 KB · Visningar: 233
maxzomborszki skrev:
Image Stacker från Tawbaware/Max Lyons (han som gör PTAssembler) gör också detta och har även några andra funktioner.

Max, tack för tipset! Stacker funkar kalasbra (och mycket snabbare är mitt MATLAB program).

Nu gäller det bara att ordna så jag kan ta långa bildserier ute i fält. Jag behöver en liten enkel timer som knäpper en bild en gång i minuten (eller så) under ett antal till timmar.

Ska väl inte vara så svårt att löda ihop...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.