Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Med vilken hastighet skriver G5 till minneskortet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Priskontroll

Hela diskussionen är väl principiellt riktig, men i praktiken ointressant:

En stor säljare tar 640kr för ett 8x-kort. Den hastigheten är väl ungefär vad G5 kan dra nytta av. Å andra sidan kostar ett 60x Ultra II-kort 760kr, och det kortet duger även om du byter kamera.

Ingen anledning att vara dumsnål, eller hur?

Prisexemplen gäller SanDisk 1 GB.
 
Angående minneskorts hastighet talas det ibland om mb per sekund, och ibland om gånger (x, vilket anges på många minneskort).
Snälla, förklara skillnaden!
 
BengtJohnsson skrev:

Nästan alla CF-kort som säljs är type II, dvs 5 mm tjocka. Type I är 3.3mm tjocka. Du skall väl ha type II, har jag för mig.

Helt fel. De flesta kort som säljs är type I. Det är i princip bara microdrive som är type II.

/Viktor
 
Ulf Hermod skrev:
Angående minneskorts hastighet talas det ibland om mb per sekund, och ibland om gånger (x, vilket anges på många minneskort).
Snälla, förklara skillnaden!

Om nu 60x är ca 9 MB per sekund så borde väl 1x vara ungefär 0,15 MB per sekund. Enkel omräkning.

Skall man vara petig så skrivs megabyte MB, inte Mb eller mb. Det går åtta megabit på en megabyte, 8Mb = 1 MB. Man får färre missförstånd om man anger hastighet i "gånger"...
 
vet att den här frågan hamnar i helt fel tråd - men känner mig tvungen att fråga..
- någon som vet, eller kan söka efter, vilken hastighet Panasonic dmc-fz50 skriver till minneskortet?

sökt på internet halva kvällen -men amatör som jag är, vet jag inte riktigt vad jag ska söka på :p

tack på förhand, vänliga hälsningar / joel ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.