Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Med vilken hastighet skriver G5 till minneskortet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf Hermod

Aktiv medlem
Har nyligen blivit (stolt) ägare till en Canon G5. Ska snart göra en resa till Italien och vill därför komplettera med ett större minneskort, t ex 512 mb.
Har läst här i Forum att "Om kameran skriver till kortet med 4MB/sek ska kortet ha en skrivhastighet som är större än 4MB/sek."

Då undrar jag: med vilken hastighet skriver G5 till kortet? Har inte funnit någon uppgift om det någonstans.

Tacksam för svar!

Hejsan.
Kul med Italienresa. Hastigheten för min Canon G5 var tillräcklig med ett vanligt "standard" Sandisk 512 MB, så det är ingen issue alls för dig, du kan köra på vilket kort som helst.

Ulf Hermod skrev:
ett större minneskort, t ex 512 mb.

Är du kvar i tankesättet "spara på dyr film"? Minneskorten har sjunkit kraftigt i pris. Köp större. Större. STÖRRE. Snart vänjer du dig vid att fota digitalt och då går det åt utrymme.

Dessutom är det vackert i Italien :)

Jag väljer att använda flera mindre minneskort, du vet, alla ägg i en korg är inte bra. Det blev jag varse när jag var i Dalarna och fotograferade en spelning där och mitt 1 GB kort gick åt pipsvängen :)

Tim_H skrev:
Jag väljer att använda flera mindre minneskort, du vet, alla ägg i en korg är inte bra. Det blev jag varse när jag var i Dalarna och fotograferade en spelning där och mitt 1 GB kort gick åt pipsvängen :)

I kameran eller utanför kameran? Jag försöker minimera risken genom att ha så stort kort att jag inte behöver ta ur det ur kameran.

Jag har tre 512 MB kort, som jag alternerar med. För överföringen till datorn har jag minneskortsläsare.

Såg just en annons där 1 st begagnat CompactFlash Kingston Elite Pro 2GB 50X säljs för 790 kr.

Tycker det här kan vara ett bra exempel för er mångkunniga att förklara vad som döljer sig bakom dessa beteckningar!

Ulf Hermod skrev:
Såg just en annons där 1 st begagnat CompactFlash Kingston Elite Pro 2GB 50X säljs för 790 kr.

Tycker det här kan vara ett bra exempel för er mångkunniga att förklara vad som döljer sig bakom dessa beteckningar!

1 st Antal. Lagom många!
begagnat Använt. Det blir det ju i alla fall.
CompactFlash Rätt modell!
Kingston Märke
Elite Pro Modell. Låter tufft.
2GB Stort. Bra.
50X Hyfsat snabbt för systemkamera. Snabbare än G5 kan tillgodogöra sig, tror jag. Duger alltså utmärkt.
790 kr Priset. Döm själv...

Nästan alla CF-kort som säljs är type II, dvs 5 mm tjocka. Type I är 3.3mm tjocka. Du skall väl ha type II, har jag för mig.

En annan fråga:
- Vad är skillnaden mellan ett CompactFlash Typ I och CompactFlash Typ II med identisk minnesstorlek, t ex 512mb?

Ulf Hermod skrev:
En annan fråga:
- Vad är skillnaden mellan ett CompactFlash Typ I och CompactFlash Typ II med identisk minnesstorlek, t ex 512mb?

Endast storleken. Inget annat.

från http://www.compactflash.org/faqs/faq.htm

At 43mm (1.7") x 36mm (1.4") x 3.3mm (0.13"), the CF Type I card's thickness is about one-half of a current PCMCIA Type II card. It is actually one-fourth the volume of a PCMCIA card. Compared to a 68-pin PCMCIA card, a CF card has 50 pins but still conforms to ATA specs. It can be easily slipped into a passive 68-pin PCMCIA Type II to CF Type I adapter that fully meets PCMCIA electrical and mechanical interface specifications.

At 43mm (1.7") x 36mm (1.4") x 5mm (0.19"), the CF Type II card's thickness is equal to a current PCMCIA Type II card. It is actually less than one-half the volume of a PCMCIA card. Compared to a 68-pin PCMCIA card, a CF card has 50 pins but still conforms to ATA specs. It can be easily slipped into a passive 68-pin PCMCIA Type II to CF Type II adapter that fully meets PCMCIA electrical and mechanical interface specifications.

The only difference between CF Type I and CF Type II cards is the card thickness. CF Type I is 3.3 mm thick and CF Type II cards are 5mm thick. A CF Type I card will operate in a CF Type I or CF Type II slot. A CF Type II card will only fit in a CF Type II slot. The electrical interfaces are identical. CompactFlash is available in both CF Type I and CF Type II cards, though predominantly in CF Type I cards. The Microdrive is a CF Type II card. Most CF I/O cards are CF Type I, but there are some CF Type II I/O cards.

Skillnaden är hastigheten på kortet. Ett standard 512 MB CompactFlash är långsammare än ett 512 MB CompactFlash Ultra II, vilket i sin tur är långsammare än ett 512 MB SanDisk Extreme III CompactFlash.

512 MB SanDisk CompactFlash = Billigast/Långsammast
512 MB SanDisk Ultra II CompactFlash = mittmellan både i pris och hastighet
512 MB SanDisk Extreme III CompactFlash = Dyrast/Snabbast

Nja, "II" i Ultra II kanske har något att göra med "Type II", men någon Type III finns inte. Ordet "Ultra" används nog bara av SanDisk, på samma sätt som Elite Pro är Kingstons uttryck.

Så om man verkligen menar Typ I och Typ II så är det bara själva kortets storlek som skiljer. Överföringshastighet är en annan sak.

Du har rätt, jag har fel. Givetvis är jag själv så insnöad på Sandisk att jag tappat begreppet om att särskilja typ I och typ II kort till förmån för Sandisks egna "branding"
Jag ber om ursäkt för det.

Nu tycker jag det känns som om vi närmar oss pudelns kärna!
Dels har vi minneskortets skrivhastighet. Och dels har vi kamerans skrivhastighet.
Min ursprungliga fråga handlar om just detta: för att kunna välja ett minneskort vars skrivhastighet är på samma nivå som G5s skrivhastighet måste jag på något sätt få reda på vilken skrivhastighet G5 har.
Och den uppgiften har jag alltså inte funnit någonstans.

Ulf Hermod skrev:
Min ursprungliga fråga handlar om just detta: för att kunna välja ett minneskort vars skrivhastighet är på samma nivå som G5s skrivhastighet måste jag på något sätt få reda på vilken skrivhastighet G5 har.

Hejsan. Om du köper den snabbaste typen av kort så är åtminståne kortet inte flaskhalsen. Jag vet ärligen inte alls vad kameran klarar av att skriva för hastighet.

Jag har inte nån lust att köpa nåt dyrt super-duper-kort, inte om det egentligen räcker med ett enklare kort för att utnyttja G5s kapacitet.

Så, den ursprungliga frågan kvarstår:
- Med vilken hastighet skriver G5 till minneskortet?

Ulf Hermod skrev:
- Med vilken hastighet skriver G5 till minneskortet?

Kameran klarar nog skriva väldigt snabbt, flaskhalsen är inte i något fall kameran i detta avseende.
Leta på CFtillverkarnas sidor alternativt på kamera reviewsidor för att finna det kortet du tycker är bäst lämpat för din kamera. Alltså, det är alltid kortet som är flaskhalsen, inte kameran.
När det kommer ett trippelsuperdupersnabbt CFkort i framtiden kommer också kameran klara av att skriva på det kortets maxhastighet, det är inte kameran som skriver långsamt, det är CFkortet.

Vill du ha exakt teoretisk överföringshastighet från kameran till ett kort får du nog desvärre kontakta Canon och fråga dem.

Tim_H skrev:
Kameran klarar nog skriva väldigt snabbt, flaskhalsen är inte i något fall kameran i detta avseende.
Leta på CFtillverkarnas sidor alternativt på kamera reviewsidor för att finna det kortet du tycker är bäst lämpat för din kamera. Alltså, det är alltid kortet som är flaskhalsen, inte kameran.
När det kommer ett trippelsuperdupersnabbt CFkort i framtiden kommer också kameran klara av att skriva på det kortets maxhastighet, det är inte kameran som skriver långsamt, det är CFkortet.

Vill du ha exakt teoretisk överföringshastighet från kameran till ett kort får du nog desvärre kontakta Canon och fråga dem.

Frågan kvarstår, vi bara gissar...

Och jag gissar precis tvärtemot Tim. Kompaktkameror är generellt mycket långsammare än systemkameror. Jag har svårt att tro att ett kort snabbare än låt oss säga ca 40x hastighet kan vara meningsfullt på en G5:a.

Kamerans gräns är ju 2 bilder per sekund, max 11 bilder, i högsta kvalitet.

Egen beräkning: Det betyder väl ca 4 MB per sekund, och alltså borde ett Ultra II med sina 9 MB per sekund räcka och bli över.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar