Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Med ny teknik blir den äldre inte sämre

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Nu har jag haft min 7D nästan sedan den släpptes och varit mer än nöjd. Det var mellan den och 5D Mk2 jag vald och efter flera månaders recesions och spec.grävande jag gjorde mitt val.

I fredags läste jag om att 5D Mk3 skulle presenteras på måndag och enligt specen så verkar den lovande.
Men så gjorde jag ett fotojobb idag och kom hem med väldigt bra bilder och kom på mig att undra. "Varför ska jag byta? Inte blir min 7D helt plötsligt dålig bara för att en ännu bättre kamera kommer ut och den är bara bättre ifall man kan kräma ur kraften på rätt sätt och har saker man saknat innan"

Jag är och kommer förbli prylgalning och sukta efter 5D Mk3 lär jag göra! Men innerst inne måste man påminna sig själv att man faktiskt har bra grejer.

En "uppgradering" kostar oavsett vad man har, men det är ändå alltid smartare att köpa bygga ut sin kringutrustning så länge kamerahuset håller för det man satt är.

Det är mina tankar..... (Och ett logiskt sätt att styra musen bort från knappen "Förbeställ" )

/Stefan

Håller verkligen med. För min typ av foto (mest studio, eller iaf alltid kontrollerade miljöer, inga sportbilder, fåglar etc) så kom jag fram till att en begagnad 5d mk 1 och lite begagnade objektiv duger alldeles utmärkt. En av mina kunder gjorde en canvas på 1.5 x 2 meter ganska nyligt och filerna från min 5d klarade det galant...

Till rätt typ av uppgift är många gamla kameror fortfarande riktigt bra alternativ...

Håller verkligen med. För min typ av foto (mest studio, eller iaf alltid kontrollerade miljöer, inga sportbilder, fåglar etc) så kom jag fram till att en begagnad 5d mk 1 och lite begagnade objektiv duger alldeles utmärkt. En av mina kunder gjorde en canvas på 1.5 x 2 meter ganska nyligt och filerna från min 5d klarade det galant...

Till rätt typ av uppgift är många gamla kameror fortfarande riktigt bra alternativ...

Jag instämmer helt. För min del har jag höga krav på AF, snabbhet och brusfria bilder. Saknar min fd 1ds mk2. Just med tanke på sensorstorlek. 7d somnjag kör, levererar lite för brusiga bilder i mitt tycke.

Jag håller också med. Visst är det skönt och enkelt med hög upplösning och ISO så man kan ta utan stativ nästan i mörka natten - men behöver jag det? När man sedan tänker på hur dagens värsting kamera är värd nästan noll några år senare blir det nästan stressigt - det blir ju att den måste användas jämt för att motivera värdeminskningen. Nej - bättre att satsa på objektiv. D u har jag ju bildstabilisering som kanske motsvarar 100 EV steg redan - ett stadigt stativ med bra kulled - det är bildstabilisering det! Jag kan ju tänka på 1Ds som kostade 70.000:- eller så 8 år sedan, nu ca 3.000:-. D2x som låg på 45.000:- fram till 2007 och som nu mest betingar 5000:-. Man kommer långt med ISO 800 och med TS 7D når man ISO 3200 utan större problem. Det gäller att tänka - vad BEHÖVER jag? Sedan finns ju alltid ha begäret att brottas med. Är det så att en ny kamera däremot verkligen ger det som gör att man kan förverkliga en fotografisk vision, ja då kanske man skall uppgradera.

Men i många fall är ju inte ens den senaste tekniken i närheten av tillräckligt bra... Jag kan inte se en framtid när det kommer en kamera jag blir helt nöjd med egentligen!

Jag kan ju acceptera dagens kameror med att det är så långt tekniken har kommit tillsammans med att jag får acceptera den ekonomiska verkligheten, men inte nöjd med prestandan eller användarmiljön. Inte i närheten!

Men i många fall är ju inte ens den senaste tekniken i närheten av tillräckligt bra... Jag kan inte se en framtid när det kommer en kamera jag blir helt nöjd med egentligen!

Jag kan ju acceptera dagens kameror med att det är så långt tekniken har kommit tillsammans med att jag får acceptera den ekonomiska verkligheten, men inte nöjd med prestandan eller användarmiljön. Inte i närheten!

Vad är det du saknar i dagens (eller till och med gårdagens) kameror?

Några exempel på vad jag saknar
.gaffling i avståndsinställning (perfekt för makro och stackning)
.fullständ wlan uppkoppling i kameran så att alla funktioner går att styra från en ipad
.nästnästa generation av elektroniskt sökare, bättre än dagens speglar samt att man kan förstora i sökaren
.snabbare och säkrare AF i alla ljus

Idag ska jag ta hästen ner till Köpingen för att köpa en borr.
Jag ska borra ett hål i väggen ut mot gatan. Sedan ska jag mörklägga rummet.
På den vita väggen mittemot ytterväggen kommer ett fantastiskt skådespel att visa sig. Folk som går förbi på trottoaren kommer att återspeglas inne i mitt vardagsrum.
Jag såg det här hos grannen i förra veckan. Mycket faschinerande!
Nu har jag kommit på en riktigt bra idé. Jag ska ta fram penslar och färg. Då kan jag på väggen exakt avbilda det jag ser. Jag får först be folket utanför att stå riktigt stilla medan jag håller på. Och föresten. Det är nog bäst att jag försöker få solen att stå kvar i samma läge i några timmar också.

Petter ...

:)

dagens digitala kamerahus är enbart i starten av sin utveckling, väldigt mycket idag är från den mekaniska/analoga tiden. Om en 10-20 år kommer vi säkert att se en helt annan kamera som kan göras betydligt billigare än dagens då mycket av mekaniken är utbytt mot elektronik

Den fulländade kameran den ligger alltid i framtiden och den kommer alltid att göra så oxå för man höjer bara ribban hela tiden på vad man vill ha för något när man har haft en kamera ett tag så enkelt är det bara

En "uppgradering" kostar oavsett vad man har, men det är ändå alltid smartare att köpa bygga ut sin kringutrustning så länge kamerahuset håller för det man satt är.

/Stefan

Den viktigaste kringutrustningen är det som finns bakom kameran. Jag är alltid förundrad över att fotografer alltid tror att de ska lösa sina tekniska problem genom att skaffa ny, bättre utrustning, när det snarare är kunnandet i hur man hanterar de prylar man har som brister. Jag skrev om detta i en krönika på sfoto-webben http://www.sfoto.se/teknik/uppgradera-ditt-kunnande-inte-din-utrustning

Stefan

Den fulländade kameran den ligger alltid i framtiden och den kommer alltid att göra så oxå för man höjer bara ribban hela tiden på vad man vill ha för något när man har haft en kamera ett tag så enkelt är det bara

Den fulländade kameran ligger på mitt köksbord :)

Skämt å sido, för mig är 5D Mk2 den perfekta kameran, skulle vara trevligt kanske 2-3ggr/året om den hade motsvarande 7Ds AF, men behöver jag det egentligen? Svaret är nej. Gillar även sensorn i 1D X men den verkar inte komma i en ny 5a och även om den så gjorde skulle det vara väldigt svårt att motivera en uppgradering bara för att kunna lyfta ISO taket ett steg till på natten.

Dock är det spännande att följa utvecklingen och hoppas Canon 5D Mk3 / 5D X eller vad den kommer att heta blir en succé så man kan hitta ett fint 5D Mk2 hus till bra pris begagnat som backuphus :)

Den fulländade kameran ligger på mitt köksbord :)

Skämt å sido, för mig är 5D Mk2 den perfekta kameran, skulle vara trevligt kanske 2-3ggr/året om den hade motsvarande 7Ds AF, men behöver jag det egentligen? Svaret är nej. Gillar även sensorn i 1D X men den verkar inte komma i en ny 5a och även om den så gjorde skulle det vara väldigt svårt att motivera en uppgradering bara för att kunna lyfta ISO taket ett steg till på natten.

Dock är det spännande att följa utvecklingen och hoppas Canon 5D Mk3 / 5D X eller vad den kommer att heta blir en succé så man kan hitta ett fint 5D Mk2 hus till bra pris begagnat som backuphus :)

Är ju rätt nöjd med min kamera oxå Ja jag vet en svordom i Canon lägret en Sony A550 men jag skulle väl vilja ha senaste A77an men då bara för att den högre serie bilds tagning . Men jag ska villigt erkäna att då jag bytte från min A100 så kunde jag ha utveklats mer med den kameran oxå utan att byta upp mig men det vara av samma orsak till att jag bytte upp mig till 550n var just serie bildtagningen som gjorde att jag bytte då jag gillar att fotografera dragracing och där hängde inte riktigt A100 med i svängarna Men annars så hade jag klarat mig med den än idag . Och det som stefohl skrev att det blir inte bättre bilder hur mycket man än byter kamera okey bild kvaliten blir kanske bättre med mindre brus o ja vad man nu vill ändra på men själva bilden blir ju inte bättre om man inte utveklas som fotograf detta är ur min synvinkel på detta hela

Den viktigaste kringutrustningen är det som finns bakom kameran. Jag är alltid förundrad över att fotografer alltid tror att de ska lösa sina tekniska problem genom att skaffa ny, bättre utrustning, när det snarare är kunnandet i hur man hanterar de prylar man har som brister. Jag skrev om detta i en krönika på sfoto-webben http://www.sfoto.se/teknik/uppgradera-ditt-kunnande-inte-din-utrustning

Stefan

Utan att ha läst din krönika (och trots min historeivinkling om hålet i väggen tidigare) håller jag principiellt med.
Med nyare och bättre teknik blir bilderna mer tekniskt perfekta. Men bildmässigt går det möjligen åt andra hållet. Det är ju inte alltid som exempelvis superskärpa faktiskt förhöjer bilden.
Jag har en bunt fototidningar här hemma från 50-tal till 90-tal, och så några strönummer därefter ända in i 2010-talet.
De bästa bilderna hittar jag i 50-talstidningarna.

Petter ...

Stefan

Vi vet, vi vet!

Det som är otroligt störande är alla dessa uppnästa personer som hela tiden och alltid återkommande bara MÅSTE skriva att det är fotografens kunnande som är det viktigaste varje gång tekniska kameraaspekter diskuteras. VI VET!

Vi vet dessutom att ingen av oss skulle bli lika duktig bilförare som Michael Schumacher om vi skulle sätta oss i en F1-bil. Men vi skulle kunna köra f-n så mycket snabbare än i en Volvo 240. Dessutom är det, för vissa av oss, betydligt intressantare att sätta sig in i den senaste tekniken som används i F1-bilar än att tvingas att bara tänka sig Volvo 240 och 80-tals teknik. Samma sak torde gälla kamerateknik för många av oss.

Vi vet, vi vet!

Det som är otroligt störande är alla dessa uppnästa personer som hela tiden och alltid återkommande bara MÅSTE skriva att det är fotografens kunnande som är det viktigaste varje gång tekniska kameraaspekter diskuteras. VI VET!

Och ändå gör man inget åt det ;-)

Jaadu, var ska jag börja ;-)

De har färgåtergivning som är ljusår från ögats

De har ett dynamiskt omfång som är ljusår från ögats

De har ISO-prestanda som är ljusår från ögats

De har filmning som är ljusår från ögats

De har autofokus som är ljusår från ögats

De har menysystem som på en Nokia från sent nittiotal i bästa fall

De har kommunikationsvägar som är fullständigt föråldrade, principen är ju densamma för att kopiera bilder från minneskortet som att kopiera ett kassettband

De är stora och tunga

De går på batteri som håller någon eller några dagar

Totalt sett finns det ju inte en enda punkt där dagens kameror är ens i närheten av att vara perfekta på något sätt.

Jo, självklart får man acceptera att vi inte kan bygga en kamera som uppfyller punkterna ovan med dagens teknik, men att säga att en kamera är perfekt i dagens läge är samma som att säga att en bil är perfekt eller en dator är perfekt.

Tycker man att en kamera är perfekt är det bara ens egna krav som har justerats nedåt tills de möter det kameran kan leverera. Jag vet inte om jag ska säga att det är trevligt att man är nöjd eller trist att man har så låga krav ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar