Annons

Med eller Motljus

Produkter
(logga in för att koppla)

austin

Guest
Hej!
Jag har ett dilemma som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.Jag har tänkt prova på att fota fåglar i vinter från ett gömsle som jag har köpt.Så innan jag spikar och sätter fast gömslet på myren så är min fråga Ska jag fota i medljus eller motljus för att få ett så bra resultat som möjligt.

mvh Austin

Medljus om du vill ha teckning i de små liven. Möjligen lite sidoljus, men det varierar ju med tidpunkt. Jag skulle nog inte planera ett gömsle för motljusbilder om det inte var en speciell motljusbild jag var ute efter.

Hej Jim!
Tack för ditt snabba svar.Då tänkte jag nog inte helt fel när jag funderade över frågan,Jag kan tänka mig att det är väldigt svårt att fota fåglar i motljus och få fin täckning.Min tanke var att jag skulle få bättre slutartider om jag fotade mot solen när den går upp?

Slutartiderna beror ju på vad du vill exponera efter.

Vill du exponera efter fågelns fjäderdräkt så kommer du ju att få längre slutartider i motljus eftersom den då befinner sig i skugga.

Accepterar du däremot en siluettbild och låter den ljusa bakgrunden prioriteras när du väljer exponeringen så får du mycket riktigt snabba tider, men då har du ju en siluettbild (vilket naturligtvis inte är fel om man är ute efter det).

Jag tänkte att jag skulle få snabbare slutartider just när solen går upp för att få skarpare bilder.Men då är det bättre att sätta i snabbare film de första timmarna i stället.och få finare fågelbilder i medljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar