Annons

MBP Retina + Canon Pro10

Produkter
(logga in för att koppla)

Saxdalen

Aktiv medlem
Hejsan!
Idag kom mitt nya inköp. En Macbook Pro 13 tummare med en Retinaskärm, och en ny fins Canon Pro 10. Visst, Visa-kortet gick lite varmt, men hoppas att jag skall kunna skriva ut lite bilder nu på hobbynivå.

Detta med färprofiler m.m. gör mig helt tokig, säkert har andra likadana problem. Finns det någon kurs eller så man kan gå? Eller någon i Göteborgsområdet som har koll så jag kan bjuda på fika och någon hjälper mig eller VAD SOM HELST!

Vilka papper skall man använda? Vilken profil? Är en MBP skärm ok att jobba med? Eller hur mycket försvinner? Kommer inte att köpa en skärm, för jag har ont om plats.

Fotoklubb i Göteborgsområdet som har koll?

Gratulerar till dina nya leksaker och hälsar dig välkommen i utskriftsvärlden.

Jag har en liknande uppsättning som du skaffat. En macbook Pro Retina 15 och en Epson R3000 skrivare. Dessutom 2 externa skärmar och en massa andra prylar.

Vad gäller Retina skärmen förmodar jag den är ganska lik min 15 tummare. Den visar nästan exakt sRGB och är från fabriken precis som nästan alla skärmar för blå.
Den duger att redigera bilder på men skall helst profileras för att visa färgerna korrekt.
Din skrivare klarar mer än sRGB och presterar förmodligen ungefär aRGB. Det kommer ge mer stuns i vissa nyanser i utskriften är du kan se på skärmen.
Sedan skall du tänka på ljusstyrkan. Det första skriket på hjälp från de som börjar med egna utskrifter är varför blir mina bilder så mörka. Svaret är enkelt. Det beror på att skärmen är för ljus.
Dra ner ljusstyrkan till ungefär ett streck högre än solens nedersta streck på ljusinställningen. Åtminstone stämmer det bra på min skärm när jag kalibrerar den. Det är cirka 120 Cd när jag mäter.

Sedan skall du altid låta utksriftsprogrammet sköta färghanteringen. Färghanteringen i skrivaren skall alltså vara avstängd.

För pappersval och hantering av utskriftsprofiler får någon som kan canonskrivare hjälpa dig.
Där skiljer det sig en hel del mellan Epson och Canon.

Du borde också nämna vilket program du tänker använda för utskrifterna. Det hjälper de som skall försöka guida dig.

Kör du med Canons egna papper kommer profilerna att installeras tillsammans med utskriftsprogrammet/drivrutinen. Det kan dock vara lite knivigt att klura ut vilken profil som hör till vilket papper.
För övriga fabrikat gäller det att ladda hem profilen från tillverkarens hemsida, så kolla så det finns profiler för Pro 10 innan du köper pappret.
Själv använder jag för det mesta papper från Canson, företrädesvis Baryta Photografique, som jag tycker passar mina bilder bra. Canson har också bra profiler att ladda ned, även för Pro 10.

http://www.c-infinity.se/

Det finns ju redan hundratals inställningar i datorn på hur man skall skriva ut. Men finns det någon i Göteborg som kan hjälpa att kalibrera? Betalar gärna en liten peng för besväret.

Jovisst kan man själv ställa in hur man skall skriva ut, men jag föreställer mig att det är otroligt omständligt. Bättre att låta profilen styra utskriften. Som tidigare skrivits behöver man då bara tänka på att stänga av skrivarens färghantering.

Själva kalibreringsförfarandet brukar vara ganska självförklarande när man följer stegen i kalibreringsprogramvaran.

Det första skriket på hjälp från de som börjar med egna utskrifter är varför blir mina bilder så mörka. Svaret är enkelt. Det beror på att skärmen är för ljus.
Dra ner ljusstyrkan till ungefär ett streck högre än solens nedersta streck på ljusinställningen.

Tack, precis den information som jag behövde!

Ytterligare frågor då om papper

Finns det något "billigt" fotopapper, som är bättre än vanligt kopiatorpapper. Skall användas för att skriva ut massa bilder som min dotter (6 år) gör på datorn. Bara typ "slit å släng" om ni hajjar.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto