Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Maximal interpolering

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
VIKTIGT! Maximal interpolering

Hej

Jag ska snart delta i en konstutstællning.

Problemet ær att mina foto ska førstoras till ca 150cm * 100cm och tryckas på tjocka skivor.

Fotonas nuvarande bildstorlek ær 3504 x 2336, och nu skall de interpoleras till maxstorlek.

Hur ska detta gøras bæst?

Tips och førslag vælkomnas!

/mvh
Christian

Helt enkelt bara att ändra storleken i PS och köra "bicubic smoother". Dock hört att CS2 fungerar bättre här än CS1.

Jerry

I Photoshop:

1. Image -> Image Size...
2. Ställ in den resolution du ska ha (t ex 300dpi) och se till att Resample Image inte är i klickad. Klicka OK.
3. Image -> Image Size...
4. I document size - välj Percent vid Width och Height. Se till att dessa är låsta och skriv 110%. Resample Image ska nu vara i klickad och välj Bicubic Sharper. Klicka OK.
5. Repetera steg 3 & 4 till dess du har passerat 150*100 (eller fått exakt det)

Om du passerat storleken:

6. Image -> Image Size...
7. I document size - välj CM vid Width och Height. Se till att dessa är låsta och skriv 150*100. Resample Image ska nu vara i klickad och välj Bicubic Sharper. Klicka OK.

Klart

Bygger på att din bild håller 3:2 format.

Ni verkar inte vara överens om det ska vara Bicubic smoother eller sharper?
Vad jag har hört så är det viktigt att skärpa upp bilden efter att man har interpolerat. Låter som att Bicubic sharper har det inbyggt, eller?

Har ingen egentlig åsikt om det. Det ska användas när man interpolerar ner. Har själv använt det för poleringar upp enligt ovanstånde metod utan problem, men kanske vanlig eller smooth är mildare eftersom man polerar flera gånger här.

Jag printar bilder upp till 2x3 meter med mycket bra resultat. Finner ingen anledning att krångla till det längre. CS2 och Bicubic Smoother gör det med ett knapptryck.
Skärpningen gör jag alltid på den färdiga storleken.

Tar mig friheten att citera Stefan Olsson från en tidigare tråd.

mvh
Jerry

""Om man använder Bicubic Smoother så får du samma interpolering som om man använder Bicubic och gör det i 10% steg. Åtminstone är det vad Adobe hävdar och de små tester jag gjort bekräftar att resultatet med Bicubic Smoother blir bättre än med bara Bicubic.Det blir inte exakt detsamma som om man gör 10% interpolering.

Jag har också testat en rad interpoleringsprogram som lovar att det blir fantastiskt mycket bättre om man använder deras program. Tidigare tyckte jag att man såg skillnad mellan det resultat man fick med Photoshop och t ex Genuine Fractals. Men senast jag testade såg jag inte någon förbättring med Genuine eller med PhotoZoom.

MVH/Stefan""

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar