Annons

Max CF-Minnesstorlek till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengus

Aktiv medlem
Hej,

Det finns en uppsjö diskussioner om leverantörerna till de olika minnsekorten men jag undrar hur det ser ut med storlekar på korten.

Är det någon som kör 4GB (eller kanske större?) på sin 20D - fungerar detta i så fall bra eller är det problem för kameran att allokera större än 2GB? Märker man några skillnader i hastighet mellan 1 och 4GB kortet?

Funderar själv på att hoppa över 2GB kortet och gå direkt på 4:an. (

BAW

4 Gb fungerar bra.

Efter det att jag hade hitta omställaren för att ändra från FAT16 till FAT32 vill säga...

FAT16-filsystem klarar bara ~2 Gb oavsett hur stort kortet är men 20D använder FAT 32 och det filsystemet klarar avsevärt mycket mer.

Snackade med en teknikkunnig herre på kontoret som kunde tillägga att ett par tokiga koreaner har byggt ett CF på 1 Terrabyte :) Kostade enl uppgift runt 125 000:-

Svårt att få kameran att allokera det misstänker jag. Han trodde vidare att tekniskt sett ska det gå att allokera 32 GB på ett CF kort till 20D'n. Någon som vet säkert?

BAW

"4 Gb fungerar bra.

Efter det att jag hade hitta omställaren för att ändra från FAT16 till FAT32 vill säga...

FAT16-filsystem klarar bara ~2 Gb oavsett hur stort kortet är men 20D använder FAT 32 och det filsystemet klarar avsevärt mycket mer.
"

Tydligen fler än jag som hade problem att hitta 4 Gb :) jag trodde till en början att min 350D inte klarade 4, eftersom den bara hittade 2 eller rättare sagt 1,8 Gb

Enligt diverse specar på nätet så är största partitionsstorleken för fat32 2 TB. kameran borde följa dessa specar, om den gör det har jag ingen aning

Re: Kan någon säga hur man ställer om till FAT32 på 350D?

johanst skrev:
-Tack på förhand!

Det gör du inte.... Om du använder ett minneskort som är under 2048MB så formateras detta automatiskt med FAT16. Har du ett större, så formateras det med FAT32. Det ligger i filsystemets begränsningar..och inte i kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar