Annons

max BULB tid med batteripack till D10.

Produkter
(logga in för att koppla)

Gudis

Aktiv medlem
Jag har bara en fråga om hur lång slutartid man kan ha om man har batterigreppet på kameran. (D10)

I manualen står det 2,5 timme med bara kamera batteriet. Men det nämns inget om tiden med batt.greppet.

hmm.. det dök upp en fråga till, i min meny finns det ett alternativ som heter kommunikation och där kan jag välja mellan NORMAL och PTP ?? jag hittar inget om det i manualen.
 
Gudis skrev:
Jag har bara en fråga om hur lång slutartid man kan ha om man har batterigreppet på kameran. (D10)

I manualen står det 2,5 timme med bara kamera batteriet. Men det nämns inget om tiden med batt.greppet.

hmm.. det dök upp en fråga till, i min meny finns det ett alternativ som heter kommunikation och där kan jag välja mellan NORMAL och PTP ?? jag hittar inget om det i manualen.

Vad är D10 för kamera? :)
Med hjälp av avancerad matematik kan man få fram 2x2,5 timme = 5 timmar.
 
D10 = Canon D10

Jo så har jag med listat ut, men är det verkligen så ? Man kanske får testa att låta kameran stå öppen ett par timmar och kolla..
 
Hej

får man fråga varför.... en digital kamera öppen i 5 timmar ger sannolikt helt värdelöst resultat, oavsett märke/modell, och lägger spänning över cmos sensorn som säkerligen förkortar dess livlängd.

Långtids exp görs bättre med analog film anser jag.

Mvh
Johan
 
vägledning: modellen heter 10D, inte D10.

Kanske kan du plocka ut ena batteriet och ladda det under tiden och på det sättet få ännu längre tid.... ;-)
 
ok.. jag vet att den heter 10D =) men men det ska väl inte spela så stor roll..

Jag kan tänka mig att cmosens liv förkortas men men det gör den ju hur som helst.

Det var tänkt att man kanske kunde ta några natt bilder nu i mörkret som finns. Jag har med mig min analoga med, men det är ju lite smidigare med en digital.
 
Du behöver inte exponeringstider på flera timmar, om du inte bor i en kolgruva. Prova får du se.
 
Ok försäk gärna med nattexponeringar men var beredd på att bruset kan förstöra bilden helt.

Om du du vill prova välj helst en kall vinternatt etfersom bruset minskar dramatiskt när man kyler sensorn. Minus 10-20°C borde ge en markant effekt. Dock påverkar kylan batterierna men man kan inte få allt...

Mitt råd är att använda film till nattexponeringar i alla fall de riktigt långa.
 
Vid måttligt långa bulb-tider (några minuter) ger en 10D överlägset resultat konra film. I princip helt korn/brusfritt.
Exponeringar med extremt långa tider ger sannolikt väldigt tydligt brus. Har inte testat.
CMOS/CCD-sensorer 'slits' inte alls, och kan i princip inte 'slitas' överhuvudtaget. Rikta den mot solen längre tider kanske inte är helt bra dock...
 
Erik F: hmm.. ok det har jag aldrig hört innan.. Men får väl testa nu när det blir lite kallare..

Mats J: Så det är ingen fara att använda extremt långa slutartider då ? Men jag har hört att man inte ska rikta den mot solen iaf. Det blir väl som att utsätta en myra för ett förstoringsglas.
 
Som svar på din fråga gällande fråga 2 om NORMAL och PTP, så är det ett alternativ som kom med i den nya firmwaren 2.0.0 och som inte fanns med (men skulle varit) i normalutförande.
 
...å ena sidan "slits" inte sensorn vid låånga exponeringar... (det förstår jag, kanske) å andra sidan "smälter" den vid långa fotograferingar mot solen...

Kan någon god pedagog/sensorexpert förklara för mig varför censorn skulle paja av för mycket ljus nu då? Att resultatet skulle bli 100% vitt köper jag, 255-255-255, men det andra förstår jag inte helt enkelt... tror inte på "förstoringsglas mot myra"-effekten, (objektivet fokuserar väl inte så intensivt att det blir flera hundra grader?) men "ni" vet alltså att det skulle vara så??

I annat fall, om det bara är den kraftiga ljusmängden, varför pajade inte min censor när jag ställt in en studioblixt på f/22 vid hundra asa och sedan drog av en bild med 2,8 inställt..? (det blev vitt :)

..men visst, jag skulle inte prova exponera mot solen en timme... ;) Var går gränsen..?
 
Vad jag har hört är det inte bra att ha kameran riktad rätt mot solen under lång tid, varesig det är en digitalkamera eller en film.
 
Det finns många som använder 10D för astrofotografering, och då handlar det ofta exponeringar på allt från 5 minuter till över en timme. Men för att åstadkomma detta används flera kortare exponeringar (några minuter) som adderas med till exempel ImagePlus. Dessutom subtraheras en "dark frame" för att minska bruset. Det finns massor att läsa om detta på Yahoo Groups - leta reda på en grupp som heter digital_astro. Mycket bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.