Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mattskivan ramlade ut

Produkter
(logga in för att koppla)

Kjell Nilsson

Aktiv medlem
Fotograferade med 5Dm2 idag när plötsligt mattskivan ramlade ut. Kameran tog bara halva bilder och lät lite kärv så jag plockade av objektivet och då hade mattskivan ramlat ner och jag fick den i handen. Min fråga: kan man peta dit den själv eller är det verkstadsbesök som gäller?

Så länge du inte petat på den med feta fingrar så lär du vara OK.
Det fastnar med tiden damm på mattskivan och även under den. Det syns som damm i sökarbilden.
Blanda inte ihop detta med damm på bilden som är något helt annat.
Då kan man snäppa upp låset högst upp i spegelhuset och blåsa ren mattksivan.
Håll mattskivan i den utstickande plastdelen. Mattskivan är väldigt känslig för feta avtryck.
När man ändå kommit så långt kan man också blåsa rent det som sitter under mattskivan.
Jag har gjort ren sensorn på min 5DMKII cirka 5 gånger och rengjort sökaren cirka 2 gång på 20 000 bilder.
MIn 5DMKII har jag svabbat sensorn på 3 gånger. Ännu inget damm i sökaren. Skulle det dyka upp är det svårare att åtgärda. Man kan prova att blåsa rent men fungera inte det så får man nog lämna in till Canon Service.

Kom ihåg vi pratar här om att blåsa rent med Rocketblower elller liknande. Absolut aldrig med munnen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar