Annons

Mattskiva till Pentax MX

Produkter
(logga in för att koppla)

henrik.mjoberg

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har en skitig mattskiva i min nyinköpta analoga Pentax MX. Jag har redan provat att blåsa bort smutsen samt ta bort den med vatten och mikrofiberduk, men det hjälper föga. Jag misstänker att rester från skumgummit som dämpar spegeluppfällningen har lagt sig på plastytan och klibbat fast.

Jag har letat fram att beteckningen för mattskivan som jag söker är Pentax SC-1 30835. Det är alltså standardskivan med split-image och mikroprisma som jag bifogar en bild av.

Var kan jag hitta en ny?! ... eller en begagnat i perfekt skick?

// Henrik
 

Bilagor

  • matte_standard.gif
    matte_standard.gif
    2.3 KB · Visningar: 382
Har du prövat att ta loss skivan? annars är det en bra idé. Har gjort detta själv med gott resultat. Har tagit sprit utan mjukgörande medel i. Men testa på ett hörne av skivan med den vätskan som du har hemma, så att det inte bli kletig eller helt matt. Gnugga försiktigt.
Men om det inte går bort och vill ha en ny så finns det på Ebay.

///Anders S
 
Mattskivor görs av plast och inte av glas, som många tror. Var därför försiktig med andra kemikalier än vatten.

Olle
 
Hej!

Jag har en skitig mattskiva i min nyinköpta analoga Pentax MX. Jag har redan provat att blåsa bort smutsen samt ta bort den med vatten och mikrofiberduk, men det hjälper föga. Jag misstänker att rester från skumgummit som dämpar spegeluppfällningen har lagt sig på plastytan och klibbat fast.

Jag har letat fram att beteckningen för mattskivan som jag söker är Pentax SC-1 30835. Det är alltså standardskivan med split-image och mikroprisma som jag bifogar en bild av.

Var kan jag hitta en ny?! ... eller en begagnat i perfekt skick?

// Henrik

Du kan köpa en sprillans ny av mig i originalförpackning, jag har ett litet lager. Maila mig så ordnar vi det.

MVH/Torsten
 
Du kan köpa en sprillans ny av mig i originalförpackning, jag har ett litet lager. Maila mig så ordnar vi det.

MVH/Torsten

Jag tackar och bockar för din hjälpsamhet. Nu ställer jag mitt hopp till postgången.

Borstett ifrån det väsensskilda tillvägagångssättet när det gäller analog fotografering gentemot digitala knäpp, ger det mig personligen stor tillfredsställelse att pilla på dessa äldre kamerors mekanik som ej är möjlig på dagens digitala hus. Åtminstone inte för den hugade entusiasten.

Således vill jag passa på att rekommendera en hygglig tysk som skär ut tätningar mot ljus samt dämpning för spegeluppfällningen åt äldre Pentaxkamerahus. Han heter Viktor Hälke och ni når honom via www.kameradoktor.de. Jag vet inte om det är förbjudet med smygreklam här, men jag blev så glad när jag öppnade hans minutiöst förpackade grejer att jag blev nästan tårögd, så jag ser det här tipset som en personlig vinkling. Dylik noggrannhet och omsorg är jag rädd att generellt sett hör till en svunnen era.
 
Bytet till ny mattskiva gjorde en enorm skillnad i kameran. Faktum är att den äldre som följde med kameran måste ha varit i uselt skick. Den visuella skillnaden i sökaren blev som att komma ur en dimbank. Utöver bytet så rengjorde jag såväl nedre delen av prismat samt spegeln varsamt. Nu är sikten fri!

Tack för era synpunkter och råd!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.