Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mattskiva från skrotat filmhus till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för tipset! Jag travade in till LP Foto på Regeringsgatan i Stockholm och fick köpa en mattskiva för 100 kronor, ny, efter ett höjt ögonbryn. (Jag vet inte vilken kameramodell den var till)

Jag täckte den nya mattskivan med papperstejp och plockade ut den gamla ur min 300D, sen märkte jag upp storleken på tejpen med blyerts och kollade noga att snittbilden hamnade i mitten. Och slipade ner skivan mot en upp-och-ner-vänd bandslip. Det hela tog en timme.

Och det fungerar så bra! Skivan är en aning mörkare än originalet, jag har mätt upp det till 0,25 steg, dvs kameran kommer överexponera så mycket och sökaren blir en aning mörkare. Man ser inte autofokuspunkterna, men det gör inte mig något.

Jag återkommer när jag använt den ett tag.
 
Och det ÄR så bra! Jag tog 700 bilder i helgen på gympauppvisning och simtävling och det är ett lyft mot originalskivan, man ser direkt om kameran lagt skärpan där jag vill ha den. Jag har satt kameran att minska exponeringen 1/3 steg så kompenserar jag för den aningens mörkare mattskivan.

Att jag inte ser de röda fokuspunkterna stör inte alls, jag använder ändå alltid endast den mittersta. Så här ser det ut genom min sökare numera:
 

Bilagor

  • pc010010-3.jpg
    pc010010-3.jpg
    31.9 KB · Visningar: 110
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.