Annons

Mattskiva från skrotat filmhus till 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

jeskata

Aktiv medlem
Hur är det, om man skulle hitta ett skrotat filmhus på loppmarknaden med mattskivan intakt, sån med fokushjälpmedel, kan man modda det så att det passar i 300D?
Vet att det finns Haoda och KatzEye, men de kostar tio gånger så mycket som ett filmhus.

Antagandes att mattskivan är gjord av glas och inte plast, kan man skära och forma den utan att den splittras i tusen bitar? Glasskärare kanske? Dremel lyckas knappast?

Är mikrostrukturen väldigt känslig? Kan man "kvadda" kristallerna om man rör i den, eller förstöra dem med fett? Hur kan man rengöra en smutsig mattskiva?
Tittade på ett hus idag, kostade 10 euro, mattskivan var typ enda som var i skick, dock lite smutsig.
 
Mattskivor i billigare kameror är i regel av plast.

Hur sitter mattskivan fast i 300D? Har den någon ram? I så fall är det väl fullt möjligt att flytta över en annan skiva in i ramen. Bara man får till det exakt rätt i höjdled.

Hur är det med ljusmätaren i 300D? Sitter alla sensorer under mattskivan? Det finns ju kameror som mäter genom skivan och då måste man kompensera om man byter skiva. Men jag gissar att det inte gäller 300D.
 
Ja, den där hade ju ram. Då är det väl bara att jaga en skiva.

Har du måtten på 300D-skivan? Jag skulle kunna mäta upp skivorna i OM-1 och F801 om du vill. Och F3 och F4 förstås, men de skivorna garanterar jag är både för stora och för tjocka för att gå i.
 
Jag skar till en Olympus OM mattskiva så att den passar i min 10D, det borde i princip gå lika bra i en 300D. Tjockleken stämde perfekt och materialet var hård plast (typ plexi) som jag skar brytlinjer med ett industrirakblad (sånt som sitter i färgskrapor) och bröt till rätt storlek. Passningen i höjd och bredd behöver inte vara så noga, bara du täcker hela sökaren. Observera att passbrickan i mässing inte skall användas då du monterar OM mattskivan för att tjockleken skall bli korrekt.

Olympus mattskivan jag använde är mörkare än Canons orginal men snittbild och mikroprisma fungerar perfekt, sedan visas av naturliga skäl inte vald autofokuspunkt då markeringar för dessa saknas.

Ett större bekymmer är att mattskivan påverkar ljusmätningen rejält (ljusmätaren sitter i toppen på kamerahuset), problemet förvärras av att avvikelsen från korrekt exponeringsvärde varierar med bländaröppningen. Detta beror i sin tur på att mattyta, snittbild och mikroprisma mörknar olika mycket vid nedbländning vilket lurar exponeringsautomatiken.

Använder man sina autofokusobjektiv är det hyggligt lätt att kompensera exponeringen, men med manuella objektiv och nedbländad mätning blir det nästan omöjligt att använda exponeringsmätaren (det är bara att prova sig fram för varje bild). Detta var för mig en besvikelse, då det är med mina manuella Olympus objektiv som jag har störst behov av snittbild och mikroprisma.

Det är möjligt att en ljusare mattskiva eller bara snittbild skulle ge mindre och konsekventare mätavvikelser, men jag har inte kunnat testa detta i praktiken.

/Daniel
 
AF-punkterna går att rita dit med blyerts har jag förstått från Haodas forum. Alla filmhus borde väl ha tillräckligt stor mattskiva?

Tror nog jag ska fara efter filmhuset till loppmarknaden. Tror det hade bara microprisma och ingen split-circle, men det är nog tillräckligt för mina behov. Okänt märke för mig, och det hade nån sorts gänga för objektivet istället för bajonett.
 
jeskata skrev:
AF-punkterna går att rita dit med blyerts har jag förstått från Haodas forum. Alla filmhus borde väl ha tillräckligt stor mattskiva?

Storleken borde inte vara något problem, det som är mer kritiskt är tjockleken då denna direkt påverkar skärpeplanet.

Att markera AF-punkterna med blyerts kanske går, annars borde de vara möjliga att rista in mattskivan med en nål, det är dock väldigt pilligt och risken är att man repar mattskivan (ser fult ut men påverkar inte funktionen).

Lycka till.


/Daniel
 
29 x 17,5 x 1,3 mm är måtten för den tillskurna mattskivan jag gjorde, jag skulle tro att det är samma mått i 300D.

/Daniel
 
Ett byte av mattskiva påverkar inte autofokus, då denna ligger i botten av kamerahuset framför spegeln (och mattskivan). På 20D kan du dessutom behålla markeringarna för fokuspunkter då dessa (enligt uppgifter i andra forum) ligger på en separat skiva.

När det gäller ljusmätningen drabbas denna säkerligen av de problem som jag beskriver ovan (vid nedbländad mätning), avvikelsen vid mätning med full bländaröppning är dock förmodligen mindre eller försumbar.

Det är inte särskilt svårt att byta mattskivan, det knepiga är att inte få damm eller smuts i sökaren. Det påverkar visserligen inte bildkvaliten, men kan vara störande.

/Daniel
 
Har nu funderat lite hur jag skall kapa till mattskivan från filmhuset. Vad tycker ni, ser det tokigt ut om man sätter fokuseringscirkeln i ett hörn?
Är det en självklarhet att den skall vara i mitten?
Om jag sätter den i ett hörn kan jag utan problem markera den mittersta AF-punkten, enda jag annars använder.
 
Risken är att den blir svart och inte funkar, på grund av ljusstrålarnas vinklar. Den risken tror jag föreligger både med mikroprismor och snittbild.

Testa innan du kapar i så fall.
 
Det är ju bland annat därför det blir knepigt med mindre bländare, då kan ena halvan slokna även om den sitter i mitten.
 
OK, är det kan man rent av säga att det är viktigt att den är exakt i mitten? Är det milli- eller mikrometerprecision?
 
Som andra skriver skulle jag tro att det är ganska väsentligt att snittbilden hamnar någorlunda centrerad, men förmodligen räcker det med c:a 1/2 mm precision. Själv använde jag ett skjutmått med 1/10 mm markering (nonie).

/Daniel
 
Tror nog det är rätt så rakt på, men det är ändå ganska svårt att se om det är i fokus eller inte. Det är ganska stort skärpeområde som snittbilden "går ihop" eller hur man kan förklara det.
Sökarbilden är också en del mörkare än med originalskivan, så jag överväger att byta tillbaka.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.