Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mattias Klum medverkar i "Söndagsöppet" ikväll..

Produkter
(logga in för att koppla)
mmm....själv tycker jag riktigt mycket om Mattias Klums bilder, men jag skall väll också tillägga att jag inte har fördjupat mig så mycket i Jan Töves och Tore Hagmans bilder. Så jag kan inte komma med några jämförelser.

Kan ni ge några bra förslag på några av deras (Töve och Hagman) böcker?

mvh
Jonas

Vill du se hög klass på bilder så kolla in Jan Töves bok "Bortom Redan". Även boken "Speglingar" av samme fotograf innehåller en del mycket bra bilder.

Mvh
Jonas

Okej..dags att revidera min uppfattning något om Mattias Klum.. :=)

Var inne och tittade på hans hemsida och måste säga att där fanns väldigt många bra bilder. Riktigt bra faktiskt. Precis så som jag hade förväntat mig innan jag bläddrade i "När Dimman Lättar", vilken tyvärr är "stel och tråkig". Men på hemsidan visar han istället upp fantasifulla och väldigt "levande" djurbilder. Känsla saknades ju inte där precis..

Så jag ska ge "Herr Klum" en chans till genom att låna hem hans övriga böcker också.. :=)

/Jonas

Man kan inte jämföra Töve med Klumm

Töve och Lahall fotograferar landskap och stämningsbilder. Hagman landskap och naturdokumentära bilder. Alla tre är duktiga naturfotografer, men det krävs en helt annan teknik att ta bilder av skygga djur i regnskog. Därför kan man ju inte jämnföra ovannämnda fotografer med Klumm.
Klumms foto på kungskobran är otrolig vacker, första gången jag tyckte att en orm är vacker, och hans bilder på skogselefanterna har tagits med otrolig känsla. Dessutom gör han en insats med sina bilder när det gäller att rädda regnskogen.
Han är bättre och gör en större insats än alla andra fotografer som plåtar vilda djur.
Det finns sådana som skrämmer upp zebra- och gnuflockar för att ta bra bilder från helikopter.
Usch!

Som du säger är det svårt att jämföra Klum och Töve med varandra. Jag påpekade ju faktiskt tidigare i tråden att de har olika förutsättningar eftersom miljöerna de vistas i skiljer sig från varandra. Dessutom är det helt olika motiv de har framför kameran.

Det sistnämnda du nämner i ditt inlägg tycker jag är viktigt och är något som jag tycker ger en extra dimension till bilderna. Djuren ser avspända ut..medvetna om Klums närvaro utan att känna sig hotade. Kanske inte kobran då förstås.. :=)

Visst kan man jämföra fotografer även om de inte plåtar inom exakt samma motivområden. Ett sätt att jämföra är att ställa sig frågan:

Vilken fotograf minns man fortfarande om 50 eller hundra år? Vems bilder tittar man fortfarande på?

Minns man Klums regnskogsbilder?
Minns man Hagmans bilder från det svenska kulturlandskapet?
Minns man Hellesös poetiska bilder med rörelseoskärpa?
Minns man Lennart Nilssons bilder från människans inre?
Minns man Tuija Lindströms strykjärn?

Jämför på bara! :)

Men Ulf, hur skall man kunna veta vilken fotograf en ny generation minnes om 50 år?
Det är väl dagsläget som gäller för oss.
Jag har också mycket svårt att t ex jämföra Ansel Adams med Mattias Klum.
Helt olika tekniker och fotoobjekt.

Varför ska man veta? För mig räcker det gott att spekulera, det handlar ju ändå bara om tyckande, inte om absoluta sanningar.

Vad jag menar är att den fotograf som sätter avtryck i historien, den fotograf vars bilder anses intressanta också om 50 år, den fotografen kanske hade något extra?

Det är ett sätt att jämföra. Finns säkert många andra.

Klum har ett antal trappsteg kvar innan han kan mäta sig med Adams. Tycker jag. :)

acke skrev:
Vilken fotograf minns man fortfarande om 50 eller hundra år? Vems bilder tittar man fortfarande på?

Minns man Klums regnskogsbilder?
Minns man Hagmans bilder från det svenska kulturlandskapet?
Minns man Hellesös poetiska bilder med rörelseoskärpa?
Minns man Lennart Nilssons bilder från människans inre?
Minns man Tuija Lindströms strykjärn?

Jämför på bara! :)

Då skulle jag faktiskt tippa på Lennart Nilssons bilder från människans inre. De följer ju inte direkt det tradionella fotograferingsförfarandet. Fast förhoppningsvis minns man sina egna bilder bäst av alla.. ;=)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar