Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mattias Klum medverkar i "Söndagsöppet" ikväll..

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Upptäckte alldeles nyss att naturfotografen Mattias Klum och hans fru Monika gästar programmet "Söndagsöppet" ikväll. De ska prata om sina resor, sina bilder och sitt arbete tillsammans.

Söndagsöppet sänds i SVT1 med start kl 18.15

Något som vi naturfotografer inte får missa! :=)

Mvh
Jonas

Hör gärna av dig när Bingo & Co e med i söndagsöppet så¨lovar jag att titta

Man bli ledsen när "professionella" reportrar lyckas schabbla bort vad som kunde ha blivit en strålande intervju.

Tyvärr blev inslaget i Söndagsöppet för flamsigt för min smak... Vilket alltså inte på något sätt berodde på paret Klum.

anders_eriksson skrev:
Man bli ledsen när "professionella" reportrar lyckas schabbla bort vad som kunde ha blivit en strålande intervju.

Tyvärr blev inslaget i Söndagsöppet för flamsigt för min smak... Vilket alltså inte på något sätt berodde på paret Klum.

japp, helt bedrövlig intervju!!

Kan rekommendera att ni tittar i deras bok som handlar om de asiatiska lejonen.
Boken heter "Sköra Tråden : Berättelsen Om De Sista Asiatiska Lejonen (isbn: 9151836297)" och är en riktigt bra bok med otroliga bilder.
Även Monica Klums bilder på Maldhari-folket finns med.

Det är inte första gången tv inte lyckats förstå vilken storhet de har i soffan. Pluffsen i TV4:as morgontv gjorde samma sak.

"Det var ju fina kort du tagit" samtidigt som snålvattnet rinner i munngipan när han tittar på Klums Nikon F5:a.

Det lär väl dessutom dröja tills prettojournalisterna på bildjournalen gör en intervjuv med Klum.

Skärpning på TV tycker jag :((

/Maverick

Å andra sidan, vad är det för självklar koppling mellan att vara en fantastisk fotograf och en intressant person, bra intervjuobjekt e t c? Ni som bor nära Huvudstaden – ta Er till Naturhistoriska och ta del av bilderna istället. Det är genom dem Mattias kommunicerar bäst.

Jag har hört tre intervjuver med honom och vill nog påstå att han är betydligt mer intressant än de ytliga intervjuver han gjort på tv.

/Maverick

Håller med om att intervjun inte var den bästa, men ändå intressant att få en liten inblick i hur de jobbar.

Det enda jag har sett i bildväg av Mattias Klum är enstaka bilder här och där. Så igår lånade jag hem "Skogens Öga" och "När Dimman Lättar". Jag måste säga att det var en stor besvikelse. Speciellt den sistnämnda boken. Jag hade nog förväntat mig mer känsla och kontakt med motiven som avbildats. Mer som ett "möte" än som bara rent avbildande.

Lånade också hem "Speglingar" och "Bortom Redan" av Jan Töve. Det är en man som imponerar på mig med sitt måleriska och sina många finstämda bilder. Det är poesi ut i fingerspetsarna! Hög teknisk skicklighet och en stor portion känsla för form och färg.

Jag förstår dock att förutsättningarna ser olika ut för Klum och Töve. Att arbeta i en regnskog med kanske inte alltid så mycket ljus kan vara problematiskt. Eländig terräng och tufft klimat kan vara andra saker som försvårar. Men ändå, jag ser inget direkt nydanande i "Skogens Öga" som jag inte har sett i böcker från 80-talet. Rätta mig gärna om jag har fel..

/Jonas

Kan inte riktigt hålla med dig.
Först tycker jag "Skogens öga" är riktigt bra, bland de bättre fotoböcker.
Bilden på orangutangen med sin unge på sid 32-33 är det väl mycket känsla i.
Alla andra bilder på skäggsvin, pilsnokar, näshörningsnäshornsfåglar mm tycker jag också är grymt bra.
Visst är bilderna i "När dimmorna lättar" mindre konstnärliga och mer dokumentära men det är väl också meningen med boken.

mvh
Jonas

Min besvikelse gick mest ut över boken "När Dimman Lättar" som jag tyckte var allmänt ganska tråkig. Jag säger dock inte att boken eller bilderna är dåliga..för det är de inte. Jag tyckte bara att flertalet bilder i boken saknade det där lilla extra för att inte betraktas som bara rent avbildande.

"Skogens Öga" har som du säger några riktigt bra bilder..framförallt på orangutanger och skäggsvin. Där är känsla i de bilderna. Mina förväntningar var väldigt höga på Klum efter att tidigare ha sett några av hans fantastiska bilder. Att han ska leva upp till de enstaka "toppbilderna" i hela boken kanske man inte kan kräva.. :=)

Nu har jag dock haft några dagar att mer ingående titta i böckerna. Så det måste tilläggas att min upplevelse av böckerna och dess innehåll har blivit lite positivare iallafall. Kanske är det ändå så att "fenomet" Mattias Klum är mer intressant som person, yrkesman och äventyrare än som bildinspiratör. För mig är det nog så.

Mvh
Jonas

Mattias Klum är överskattad som fotograf enligt min mening. Han är dock en oerhört skicklig projektledare, sponsorjägare, inspiratör och personlighet och förtjänar allt beröm för detta. Men om man bara tittar på hans bilder och glömmer allt runtomkring, då är han på intet sätt outstanding. Det finns många svenska naturfotografer som ligger högre på min skala. Jan Töve, Tore Hagman och Jan-Peter Lahall är några exempel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar