Annons

matta kopior av digitala bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Jansson

Aktiv medlem
Hej, Jag är väldigt sugen på matta kopior för några av mina digitala bilder. Jag har kollat runt lite och vad jag förstår så är det labben Proprint och Fotolabo som kan göra detta. Proprint enbart i lite halvskumma storleker på ett lite halvskumt sätt. Fotolabo varkar vara ett smidigare alternativ men jag upplever att när jag konverterar en bild till deras färgprofil så blir färgerna riktigt illa tilltuffsade, gör jag något stort fel eller är det något som fotolabos användare accepterar och lever med?

Tips på andra företag som kan göra matta kopior till bra priser är varmt välkomna. Även tips på hur man skall använda sig av fotolabos färgprofil mottages gärna. Sedan att fotolabos upplösning är betydligt lägre än andra fotolabb är även det något jag är lite orolig över.
kollade in den här länken:

http://www.estethia.com/fotolabo/

gjorde likadant men får usla resultat, inte alls så små skillnader som bilden på sidan jag länkat till fick.

Är smått desperat på bra matta kopior, Hjälp mig!

Jag går ungefär i samma tankar som du & har även varit i kontakt med Christel vars hemsida du länkar till. Hon har lärt mig en del som jag delar med mig av nedan.

Ang. färgprofilen så ska du inte bry dig om dom skillnader du ser på skärmen efter konvertering. Profilen fixar till färgerna för fotolabos utrustning, vad du ser på skärmen med profilen är ovesäntligt.

Det är däremot viktigt att du gjort skärmkalibrering & har ställt in din skärm riktigt, har själv haft problem med detta & är därför lite orolig för hur det ska bli. Jag kommer att skicka iväg ett gäng testbilder för att jämföra med skärm, om du gör det tänk på att titta på filen som är grund till bilden i skärmens arbetsfärgrymd, inte i fotolabos profil.

Det bör finnas färgkartor på nätet för att använda till sådana här teständamål. nån som vet nåt om detta & hur dom används?

Ang. upplösningen så tror jag att jag nånstans läst att det likt vid utskrift till bläckstråleskrivare, inte finns någon anledning att skriva ut bilderna i högre upplösning än ca 250 dpi i den utrustning som dessa lab. använder.

Jag är inte helt säker på det sista så jag bollar frågan vidare till någon mer erfaren i ämnet.

Mvh/Larsa

Jag rekomenderar starkt www.onskefoto.se

dom har ett papper som är perfekt för blandannat porträtt.

Det är lite mer fiber i det papperet som önskefoto har

Rekomenderas!!!

Nu känns det lite bättre, eftersom bilden på hemsidan förändrades så lite medan mina bilder jag prövat tappat väldigt mycket färg så blir man ju lite orolig, men jag skall göra som du och pröva att skicka iväg några på prov. Men enligt lite tester så verkade det som om Proprint skulle hålla lite bättre klass. Jag talade med proprint över telefon tidigare idag och de har tydligen planer på matta papper för standardstorlekar inom en snar framtid.

Är du helt säker på att det är bilden före konverteringen till Fotolabos profil som blir det slutgiltiga resultatet?

Björn Jansson skrev:
Är du helt säker på att det är bilden före konverteringen till Fotolabos profil som blir det slutgiltiga resultatet?

Jag har skickat bilder dit tre gånger och, ja, bilderna blir i stort sett som de var innan profilen applicerats. Det är klart, visa färger förändras ju alltid lite, men inga monsterskillnader :)

Din fråga har Christian som har erfarenhet redan svarat på & tanken med en färgprofil är just detta att du behandlar bilden i din dator så att det ser bra ut på din skärm, sen applicerar du profilen. Oberoende hur det då blir på din skärm så ska bilden i teorin då bli bra i labbets maskin. Obs att jag skrev i teorin, proffsen kalibrerar sin utrustning på ett sätt som vi amatörer inte har möjlighet att göra. Därför så kan säkert vissa färgavvikelser förekomma.

Ang. proprint så är det möjligt att dom håller högre klass men man ska vara medveten om att Fotolabos största fördel enligt många är att den bild du skickar behandlas i princip inget extra i deras maskin vilket jag tycker är en fördel.

Som exempel så skärper i princip alla andra konsumentlab bilderna mer eller mindre, fotolabo lägger enbart på en ytterst minimal oskarp mask som knappt märks.

Detta innebär att jag själv får bestämma exakt skärpningsgrad i mitt bildbehandlingsprogram, detta känns bättre än att en maskin ska ombesörja detta med nåt sorts medelvärde.

Om inte jag missminner mig så tror jag att foto i nästa nummer kommer att ha labtest för digital/papper-lab, hoppas att så är fallet så kanske vi får lite mer kött på benen.

Här har du en rolig anekdot ang. skärpning av lab.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=10700&highlight=vilket+lab+skulle

Larsa

Colormailer Pro erbjuder också matta kopior, men tillsammans med Fotolabo är dessa de enda jag vet som gör det - än. Proprint har ju bara det valbart för 20x30.

Björn Jansson skrev:
Sedan att fotolabos upplösning är betydligt lägre än andra fotolabb är även det något jag är lite orolig över.
De två upplösningar jag känner till är 400ppi och 100 pixlar/cm (254 ppi). Skillnaden är långt från så stor som det ser ut på siffrorna. Krävs att man anstränger sig för att se skillnad vid normalt betraktningsavstånd av en 10x15-kopia.

Min inställning är att den som tittar så noga på dessa små bilder inte heller blir helt nöjd med 400 ppi. Detaljskärpan i en kopia från film är klart högre.

Jag har just laddat upp bilder till proprint. De verkar ha uppdaterat sina ytor och format,

"Vi levererar bilderna i följande format.

Blank yta, glossy 510
Matt yta, lustre 519

10,2 x 15,2 (2:3)
11,4 x 15,2 (3:4)
10,2 x så lång bilden är, 13,6 - 30,5

15,2 x 20,3, (3:4)
15,2 x 22,8, (2:3)
15,2 x så lång bilden är, 15,2 - 30,5

20,3 x 30,5, (2:3)
20,3 x 27,0, (3:4)
20,3 x så läng bilden är, 20,3 - 30,5"

Vad jag kan förstå så kan man nästan få vilket format som helst.

En trycksak håller normalt 300 ppi, samt vissa exklusiva tryck brukar visst ha 400 ppi, ( läste det här i en annan tråd) så nog blir det skarp så det räcker. Jag tror inte att man kan kopiera analogt och få det skarpare.

kd500z skrev:
De verkar ha uppdaterat sina ytor och format,
Suveränt - verkar som det blir Proprint för min del i fortsättningen!

En trycksak håller normalt 300 ppi [...] så nog blir det skarpt så det räcker.
Jämför 400 ppi med laser och 300 ppi i vanligt tryck. Även om det ryms en gnutta mer detaljer i 400 ppi så upplever åtminstone jag den rastrerade 300 ppi-bilden som klart skarpare.

Min förklaring är att "laser-bilden" består av utsmetade pixlar medan den tryckta bilden består av en massa knivskarpa prickar.

Jag tror inte att man kan kopiera analogt och få det skarpare.
Bättre att jämföra än att tro ;-) Du kommer att se skillnad!

Proprint är testvinnaren med stor marginal

Har nu fått bilder från Fotolabo och Proprint. Samtliga dessa bilder som matta kopior. Har tidigare framkallat hos Fujifilm(expert)då på blankt papper. Slutsatsen av bilderna från dessa labb är att Proprint är i en klass för sig. Riktigt bra kopior som man själv har full kontroll över slutresultatet på. Proprints bilder är definitivt skarpast och har bäst färgbalans, Proprint är helt enkelt ett grymt bra labb. De matta kopiorna från dem är bland det bästa jag sett(är inte så rutinerad på fotolabb). Bilderna känns proffsiga. Hos fotolabo blev färgerna riktigt kassa i vissa fall, gillar heller inte krånglet med deras färgprofil. Då jag jämförde samma bild från de olika labben, så var resultatet nästan pinsamt för Fuji och fotolabo, så mycket bättre var Proprints bilder. Hade deras bilder kostat dubbelt så mycket som de andra labbens hade jag ändå lätt framkallat nästa omgång hos dem.

Beställ från dem, de förtjänar det, de är bäst.

det var värstans!! bäst jag skickar iväg mitt lass testbilder till proprint omgående! :eek:O
*grymt nyfiken*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar