ANNONS
Annons

Matt papper

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Såg några bilder kopierade på Ilford Ilfobrom Gallerie FB matt och blev störtförtjust i den tokmatta ytan.

Någon som känner till om det finns något multigrade papper med liknande yta, gärna RC (inte Kodak då jag vill helst ha ett papper som tonar bra).

På Ilfords datablad heter Gellerie papperets yta enbart matt. De har ett multikontrast fiberpapper Multigrade IV FB som finns i 5k matt. Någon som vet om det är samma yta? Tonar det papperet väl?

Någon som kört/sett Gallerie FB matt och kan rekomendera ett variabelkontrastpapper med liknande yta?

Forte polywarmtone SW15 ligger rätt nära. Lite kallare är dock Varycon matt fiberpapper. De försvinner snabbbt nu de matta ytorna. synd..
mvh
Lasse

Tackar så mycket Lasse,

Vet du vart man kan få ta i fortepapperet i sverige, eller är det utlandsbeställning som gäller? Såg att photax hade varicon papperet.

Hörde om din bok av Maria Ahlberg, vart får man tag på den?

Mvh
Richard

Matta Varycon har en fin yta, men tonar tyvärr inte i enbadstonare. Har inte testat tvåbadstonare med det papperet dock.

En önskedröm vore FinePrint från Photax även i fiberversion och med matt yta.

När jag kikade närmare på photax prislista så var inte matta varycon med där, vilket tyder på att de inte lagerför den varianten. Det blir kanske till att testa Multigrade IV FB 5k istället som de verkar ha i sortimentet.

Korrigering: Visst fanns matta varicon fiber på photax men enbart på realistan. Nu har jag sådant och Ilfords MC IV FB 5k att testa vid nästa mörkrumssession :).

Hann inte testa Varyconpapperet men Ilfords 5k yta var riktigt härligt superjämnt matt. Inte så spänannde för kornig småbild kanske men härlig effekt för finkornigt och lite större negativformat.

Den matta ytan gjorde förståss att djupsvärtan inte blev lika talande.

Men den där beläggningen av något bariumsalt gav ju ett häftigt sting i absoluta högdagern. Varför har man inte sånt på plastpapper. Pappersvitheten blev ju avsevärt högre med fiberpapperet och baryta (stavar man det bara så).Skall bli spännande att se vad selentoningen kan göra för djupsvärtan.

BTW: Papper som inte tonar i enbadstonare såsom Varyconpapperet, får man inte heller bättre djupsvärta och förbättrad arkivbeständighet med selentoning på dem?

Jag fortsätter min monolog här :).

Har nu testat varyconpapperet också. Mattheten är inte lika supermatt som Ilfords 5k yta utan lite mer pearlaktigt i ytan och inte lika tokvitt i pappersvitan. Inbillar mig att drydownen är lite påtagligare i högdagrarna för varyconpapperet än Ilfordpapperet. Tyckte också att det var svårare att få teckning i högdagrarna som om skuldran (shouldern) var mjukare för varyconpapperet, men det kan ha att göra med att det var ett annat motiv/negativ jag körde med nu också. Priset talade dock för varyconpapperet 40x50cm/25-förp. 380:- (rea på photax).

Tack för rapporterna! Jag gillar matt papper för förstoringar som ska ramas in. Kanske ska köpa en bunt av ilfordpapperet och testa. Just ja, jag har ett 50-pack Emaks matta i 30x40 som jag inte har öppnat än. :-/

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.