Annons

Matt- eller blank skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Simna

Aktiv medlem
Hej

Jag ska köpa en ny bärbar dator och efter att kollat runt en del har jag fastnat för ASUS, närmare bestämt en modell som heter N550JV. Denna modell finns I flera varianter, väldigt lika, men med visa skillnader. Jag har kollat in dessa två: www.inet.se/produkt/1972342/asus-n550jv-i7-12gb-256gb-ssd-gt750m och www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-N550JV-CN280H,90952,510478,1069277.html?langId=-16. Skillnaden är att den ena har blank skärm, 12 GB RAM och 4GB grafikkortsminne, medan den andra har matt skärm, 8 GB RAM och 2 GB grafikkortsminne.
Så, vilken av dessa ska jag välja? Har jag någon nytta av 12 GB RAM då jag mest kommer jobba med foton och inte så mycket med film? Hur mycket påverkar 4 GB grafikkortsminne snabbheten jämfört med 2 GB?
Eller ska jag välja en annan bärbar? Nej, Mac är inget alternative eftersom jag har så många andra program som inte fungerar på en Mac.

Ju mer RAM vid fotoredigering desto bättre. Även om 8 Gb nog räcker i dagsläget. Grafikkortsminnet har ingen större betydelse annat än vid videoredigering.
Jag ska inte propagera för Mac. Men jag gjorde själv bytet i höstas efter att ha provat flera Windows laptop och ingen var jag nöjd med fullt ut. Ångrar mig inte en sekund. Det går f ö alldeles utmärkt att köra Windows på Mac, jag kör själv Windows 8.1 virtuellt på min Macbook retina. Det går även att boota så man kör den som ren Windowsburk om man så vill. Naturligtvis bör man köra den i första hand som Mac. Men om det gäller spelprogram så är den inte bra. I mitt fall var det Access databas och jag använder även Powerpoint i Windowsversionen som är bättre än motsvarande för Mac.

Hej

Jag ska köpa en ny bärbar dator och efter att kollat runt en del har jag fastnat för ASUS, närmare bestämt en modell som heter N550JV. Denna modell finns I flera varianter, väldigt lika, men med visa skillnader. Jag har kollat in dessa två: www.inet.se/produkt/1972342/asus-n550jv-i7-12gb-256gb-ssd-gt750m och www.mediamarkt.se/mcs/product/ASUS-N550JV-CN280H,90952,510478,1069277.html?langId=-16. Skillnaden är att den ena har blank skärm, 12 GB RAM och 4GB grafikkortsminne, medan den andra har matt skärm, 8 GB RAM och 2 GB grafikkortsminne.
Så, vilken av dessa ska jag välja? Har jag någon nytta av 12 GB RAM då jag mest kommer jobba med foton och inte så mycket med film? Hur mycket påverkar 4 GB grafikkortsminne snabbheten jämfört med 2 GB?
Eller ska jag välja en annan bärbar? Nej, Mac är inget alternative eftersom jag har så många andra program som inte fungerar på en Mac.

Hej

Jag skulle personligen aldrig köpa en laptop med spegelskärm. Minsta ljuskälla kommer att reflekteras i glaset på din skärm och irritera.

Tack för era svar. Var väl ganska övertygad om att det måste bli den med matt skärm. Behövs mer än 8GB RAM finns det ju alltid bot för det (16 GB ska vara max att ha I denna dator) och 2GB minne på grafikkortet istället för 4GB kan man väl stå ut med.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto