Annons

Matematik hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)
Sonnaren skrev:
Måste också erkänna att jag aldrig tittar i folks kameraväskor här på sidan, är liksom inte så värst intresserad av kameror på det viset.
Us
Det är inte jag heller, men om svaret på någons fråga är beroende på vad frågeställaren har för utrustning och han inte angett det i frågan, så tittar jag ofta i kameraväskan.

Olle
 
Calle skrev:
Om den formeln stämmer, borde det väl bli
50/24*3=6,25 , om man ska få med ett område på 3*3 m.
Hoppsan, jag råkade visst beskära kvadraten i mitt svar...

Det blev ett antal underliga inlägg i den här tråden, mitt tips är att hoppa över dem och titta på Johans tjusiga skiss istället ;-)
 
Det är en Canon A1 med ett 50 mmm jag ska använda för att förtydliga(Dumt misstag att glömma att ange det), 135 mm film alltså, nått mer har jag inte haft råd med :).
Har försökt läsa igenom tråden men verkar som om det finns många bud på vad den rätta formeln är.
Man kan bara tacka och ta emnot för all svar.
 
Enklast är att använda Calles formel

Brännvidden*(Storleken på det som ska fotas)/(storleken på filmen)= ungefär avståndet

Den fungerar så länge Storleken på det som ska fotas är mycket större än filmformatet.

Annars får man använda min formel som är
Brännvidden*(Storleken på det som ska fotas + storleken på filmen)/(storleken på filmen)= avståndet mellan objektet och frontlinsen

Det avstånd du söker i ditt exempel blir då lite drygt 6m och det stämde i alla fall med min nikon när jag kollade efter om jag verkligen hade tänkt rätt.

Du ville väll få med hela kvadraten?

Lycka till från fysikläraren ;-)
 
En hyfsad 'tumregel' för fältarbete brukar vara att en 3,5 meter hög sak fyller upp kortsidan på ett småbildsnegativ, om avståndet är lika många decimeter som brännvidden på optiken i mm. Dvs. med ett 50mm objektiv får en 3,5m hög stolpe precis plats på negativet om man befinner sig 5m ifrån. Med 135:a blir avståndet 13,5m, med en 200:a 20m, osv.
Är väl ingen exakt regel, eller regel överhuvudtaget, mer en form av utgångspunkt.

Gr.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.