Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Matcha färgton

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag försöker ta bort reflexerna i den här bilden och har provat att lägga ett färgbalanslager och måla så att det bara påverkar reflexområdena för att sedan ställa in färgbalansen så att den matchar resten av vattnet. Problemet är bara att jag inte kan hitta precis rätt nyans. Någon som vet om det går att matcha färgerna på något enkelt sätt eller är det bara att sitta och pilla på inställningarna tills man hittar rätt?

Jätte tacksam för ett svar.
 

Bilagor

  • _mg_1622-2.jpg
    _mg_1622-2.jpg
    42.9 KB · Visningar: 226
kristofferpettersson83 skrev:
[...] har provat att lägga ett färgbalanslager och måla så att det bara påverkar reflexområdena för att sedan ställa in färgbalansen så att den matchar resten av vattnet. Problemet är bara att jag inte kan hitta precis rätt nyans.
Jag testade samma metod, fast med ett nyans/mättnad-lager istället. Valde nyans = -30.
 

Bilagor

  • nyansfix.jpg
    nyansfix.jpg
    8.6 KB · Visningar: 225
Halloj K! Lättast är att jobba med kloning, men väldigt svagt (10-15%) och det har jag gjort här.
Bernt
 

Bilagor

  • svan.jpg
    svan.jpg
    41.8 KB · Visningar: 174
kristofferpettersson83 skrev:
Ja kloning har jag också testat men det blir liksom en svag gul hinna kvar. Man vill ju att det ska se perfekt ut :)

Hej,

Den här bilden uppvisar både lens flares och ghosting och kontrasten har därigenom blivit mycket illa åtgången. Det är därför du upplever en "hinna" över bilden. Det enda du kan göra är att klona bort blänkarna och därefter öka kontrasten - men det kommer att minska det dynamiska omfånget ganska drastiskt med en hård bild som resultat.

Tompa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.