Annons

Mata fåglar, skogen eller trädgården?

Produkter
(logga in för att koppla)

evoke

Medlem
Hejsan.
Jag undrar om det finns några här som matar fåglarna i skogen istället för trädgården? Själv har jag matat fåglar i trädgården med fröautomat hela vintern och haft en del blåmes, talgoxe, pilfink, skata och lite andra småfåglar där.

Igår var jag och införskaffade talgbollar och en talgbollshållare som jag hängde upp vid ett träd i en skogsdunge i närheten. Jag vet att det finns en del fågel där, det räcker ju att lyssna på ljuden. Jag hade uppe den ett dygn ungefär men ingen fågel visade något intresse för den alls. Satte sedan upp den i trädgården i samma träd som fröautomaten och det gick inte mer än 5 min förrens blåmesen var där.

Jag förstår ju att fåglarna är mer vana eftersom jag matat dem i trädgården hela vintern, dock bytte jag plats för ett tag sen men dem hittade dit illa kvickt ändå.
Jag vet inte om det är mest fördelaktigt att fortsätta mata i trädgården eftersom dem vant sig, eller finns det chans på fler arter i skogen? Kan tillägga att jag bor i ett villaområde, därför rör sig fler männiksor än jag i de små skogspartier som finns tillgängliga. Är lite orolig för att barn eller andra skall förstöra min matning om jag har den öppet i skogen. Jag vet int hur ni som matar i skogen gör, om ni bor avskilt eller väljer en avskild plats.. och finns det inte risk för att andra djur som tex ekorrar "kalasar" upp allting på väldig kort tid?
 
Jag matar i skogen.

Jag vill vara ifred när jag fotar, och samtidigt trivs jag med att sitta några timmar i skogen.

Fåglarna är naturligtvis lite skyggare, men å andra sidan tror jag att vissa arter inte kommer till trädgårdar.
Dessutom finns det mer än fåglar i skogen.
Nackdelen är att det är krångligt att fylla på mat. Tar den slut ledsnar fåglarna och försvinner. Sen tar det några dagar innan dom kommer tillbaka.

Det går ett orienteringsspår precis bredvid mitt gömsle, och det har hänt mer än en gång att någon sprungit förbi utan att lägga märke till mig.
Det man inte vet om, det har man väldigt svårt att se.
En liten skogsplätt i ett villaområde skulle jag inte sätta upp ett gömsle i. Då får man garanterat inte vara ifred =)
 
Jag matar i skogen.

Jag vill vara ifred när jag fotar, och samtidigt trivs jag med att sitta några timmar i skogen.

Fåglarna är naturligtvis lite skyggare, men å andra sidan tror jag att vissa arter inte kommer till trädgårdar.
Dessutom finns det mer än fåglar i skogen.
Nackdelen är att det är krångligt att fylla på mat. Tar den slut ledsnar fåglarna och försvinner. Sen tar det några dagar innan dom kommer tillbaka.

Det går ett orienteringsspår precis bredvid mitt gömsle, och det har hänt mer än en gång att någon sprungit förbi utan att lägga märke till mig.
Det man inte vet om, det har man väldigt svårt att se.
En liten skogsplätt i ett villaområde skulle jag inte sätta upp ett gömsle i. Då får man garanterat inte vara ifred =)

Ja, det har du rätt i, det är en helt annan känsla att sitta i skogen än i trädgården. Inte så kul att sitta och trycka under ett kamoflagenät när grannen springer omkring i sin trädgård 10 meter bort:)

Använder du automat i skogen eller hänger du bara upp maten rakt av eller slänger fröna på marken? Fått för mig att fåglarna tycker att fågelmataren är ett onaturligt inslag i deras skogsmiljö..
Jag bor ju i ett villaområde så alternativet vore ju att ta sig någon annnatstans men då försvinner ju närheten, att man bara kan knalla dit och sätta sig.
Skall testa igen och ha lite mer tålamod denna gången :)
 
Ja, det har du rätt i, det är en helt annan känsla att sitta i skogen än i trädgården. Inte så kul att sitta och trycka under ett kamoflagenät när grannen springer omkring i sin trädgård 10 meter bort:)

Använder du automat i skogen eller hänger du bara upp maten rakt av eller slänger fröna på marken? Fått för mig att fåglarna tycker att fågelmataren är ett onaturligt inslag i deras skogsmiljö..
Jag bor ju i ett villaområde så alternativet vore ju att ta sig någon annnatstans men då försvinner ju närheten, att man bara kan knalla dit och sätta sig.
Skall testa igen och ha lite mer tålamod denna gången :)


Jag brukar spika upp en eller två fläsksvålar (spillkråkan älskar fläsksvål). Dom räcker väldigt länge, så det är ingen direkt "fara" om jag skulle få dåligt med tid. Vintertid blir dom inte dåliga heller.

Jag lägger även ut solrosfrö i en liten låda när jag kommer dit, och fyller den igen innan jag går.

Talgbollar använder jag ibland. Nötskrikorna avverkar en sådan ganska fort. Dom hackar sönder den så att det ramlar ner på marken.

Senast jag var ute satte jag upp en liten automat. Räcker ju lite längre när dom får jobba lite. Dessutom gör det inget om det regnar.
 
Jag har min matning i en skogsdunge, strax utanför ett bostadsområde, dock så pass otillgängligt så det inte passerar massa folk runt omkring. Här sitter jag i mitt gömsle och har fina tillfällen på stenknäck (som är en specialitet i området). Att ha matningen på sin tomt gör ju att man kan komma ut när man vill, och in lika snabbt.

Fåglar behöver tid på sig att hitta mat som vi människor lägger ut. Man måste också ha i åtanke att vi börjar närma oss vår och högre temperaturer vilket också spelar in då fåglar lättare hittar mat än under vinterns kalla månader.

// Daniel
 
Bor mitt i stan men matar ändå fåglarna men då ingen tomt eller skog finns får fönsterbläcket duga och fåglarna kommer och det är ganska många arter, kolla en av dem på bild på min sida som jag just lade upp!

Hade celebert besök här förut av en slaguggla som också den finns att se på min sida, så det verkar som fåglar kan komma nära bebyggelse och låter sig fotas också ;-)

Vid stugan matar jag också men den ligger ju skogsnära så lite annat läge och visst går "kurre" hårt åt fågelmaten men det är liv det med som ska få sitt och söta är dem och kul attt fota.

Tyckte dessa "köpeautomater" var för små så jag gjorde egna av plaströr ca 15cm dia och 1m långa använde tak och sittplatta från en köpt automat men min rymmde 5-6 gånger mera, kan vara en ide om Ni inte kan fylla på så ofta.
 
Jag håller med bullen_ när han förespråkar fläsksvålar. De räcker som sagt länge och är väldigt populära bland mesarna och även andra arter.
Det gäller att ha en god relation till personalen i köttdisken så att de kommer ihåg att lägga undan läckerbitarna. Har man börjat mata de små liven bör man ju fortsätta när kylan sätter in.
Min matning har jag på tomten mot storskogen med fin utsikt från köksfönstret. Det är ett intressant blickfång som med stor framgång kan tävla mot TV:n.
Artlistan vid mitt fågelbord skiljer sig en hel från de som gäller ute på byn som mer präglas av jordbruksmark.
Jag saknar helt gulsparvar, pilfinkar och grönfinkar men kan istället glädja mig åt orädda svartmesar, tofsmesar, entitor och smarta nötskrikor och alla andra skogsarter som lockas till ett fågelbord och i vinter har jag haft både smalnäbbad nötkråka och gråspett som regelbundna gäster.

Emellanåt får man förmånen av att få dela med sig av sina matgäster till någon sparvuggla eller sparvhök.

Håller man på med daglig matning vänjer sig vissa arter vid att man kommer till fågelmatningen och blir förvånansvärt orädda. Svartmesar och entitor kommer utan vidare och börjar äta innan man släppt taget på fröautomaten.
De blir rent av svårfotograferade eftersom de kommer innanför närgränsen!
Generellt tror jag att matning i skogmiljö ger fler/bättre tillfällen till fotografering.
 

Bilagor

  • ister.jpg
    ister.jpg
    45.6 KB · Visningar: 901
Bara en fråga...

När ni har satt upp ett ställe och fåglarna har börjat komma dit och äta, hur gör ni då när ni fotar, ställer ni upp ett gömsle i förväg och sedan smyger ni dit och kryper in, eller ligger ni bara i en buske i närheten och fotar, eller hur gör ni?
 
Bara en fråga...

När ni har satt upp ett ställe och fåglarna har börjat komma dit och äta, hur gör ni då när ni fotar, ställer ni upp ett gömsle i förväg och sedan smyger ni dit och kryper in, eller ligger ni bara i en buske i närheten och fotar, eller hur gör ni?

Ett gömsle som står där hela tiden är naturligtvis överlägset bäst, men det är helt artberoende. Jag har ett litet gömsle som står där hela tiden.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.