Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Massor av skit! sensor

Produkter
(logga in för att koppla)

Markus Lindgren

Aktiv medlem
Jag har haft min kamera inlämnad på rep hos ziegerteknik.

En del av er kanske redan har läst om det.

här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=44994

och här:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=42085

Objektivet har jag för övrigt inte fått tillbaka ännu men nu verkar det som att sigma ska byta ut det pga den långa servicetiden så jag får nog ett nytt..äntligen.

Nåja jag lyckades även igår få mig ett litet låneobjektiv av expert, snällt nog av dom.

Till saken hör nu att när jag lämnade in kameran gjorde jag det tillsammans med objektivet.
Jag fick tillbaka huset utan objektivet med endast en plastbit (en del av en påse?) dittejpad istället för ett riktigt lock.

Nåja nu idag gick jag iaf ut för att se efter skit på sensorn. Hej å hå! titta på det här.

Jag borde väl få skicka kameran till dom för en riktig rengöring?

Bilagor

• smuts.jpg
    smuts.jpg
    32.9 KB · Visningar: 515
Så skulle jag göra..

Om kameran är OK i övrigt så skulle jag rengöra sensorn själv, det kommer Du att bli tvungen att göra förr eller senare.
Fyra veckor till på service kanske inte blir så kul, bara för att få den rengjord...

Min ödmjuka åsikt

/Jörgen

Som har sin 7D på service sedan 16 Aug...

Aah kanske går bra, Men det syns även en torkfläck på spegeln, dock syns ju inte det på bilden men hur tar man bort sånt?

Jag skickade in kameran och objektivet 11e i 8e, så objektivet har varit borta i 1 månad och 11 dagar nu =/

Markus Lindgren skrev:
Jag har haft min kamera inlämnad på rep hos ziegerteknik.

Till saken hör nu att när jag lämnade in kameran gjorde jag det tillsammans med objektivet.
Jag fick tillbaka huset utan objektivet med endast en plastbit (en del av en påse?) dittejpad istället för ett riktigt lock.

Nåja nu idag gick jag iaf ut för att se efter skit på sensorn. Hej å hå! titta på det här.

Jag borde väl få skicka kameran till dom för en riktig rengöring?

Låter inte som om det är den firman du borde anlita.

Markus Lindgren skrev:
Aah kanske går bra, Men det syns även en torkfläck på spegeln, dock syns ju inte det på bilden men hur tar man bort sånt?

Jag skickade in kameran och objektivet 11e i 8e, så objektivet har varit borta i 1 månad och 11 dagar nu =/

Jag har gjort rent spegeln med pads och vätska vilket fungerade.

Re: Re: Massor av skit! sensor

Sten-Åke Sändh skrev:
Låter inte som om det är den firman du borde anlita.

Han har väl inget annat val om det gäller garantiarbete...

Tycker att Markus ska kontakta KM i sverige & påtala detta så att det blir ordning på torpet! Vetegudarna om jag vågar skicka in min D7D om det skulle behövas efter att ha hört detta!

Ett lock till huset är ju A & O, måste dom väl kunna fixa!

Torkfläck på spegeln!

Många utropstecken blev det...

//Larsa

Med risk för framstå som det riktiga blåbär jag egentligen är så..
- är du säker på att det är en torkfläck på spegeln? Jag trodde jag hade en sådan också, men insåg jag att de där skiftinngarna i spegeln faktisk skall vara där..?

/Per

Blåbär är ju goda!

Per skrev:
Med risk för framstå som det riktiga blåbär jag egentligen är så..
- är du säker på att det är en torkfläck på spegeln? Jag trodde jag hade en sådan också, men insåg jag att de där skiftinngarna i spegeln faktisk skall vara där..?

/Per

Du menar de halvgenomskinliga områden som antagligen är för belysningen av autofokuspunkterna?

Dem hoppas jag att Markus också ser, men det var ett bra påpekande!

Men Markus, gör som Larsa sa och prata med KM i Sverige och påpeka problemet, eller om Du vill vara smidig prata först med Zieger. Det är alltid bra om man kan reda ut saker med dem som har ställt till det först.
Om Du pratar vänligt med dem, så kanske de hjälper Dig.

/Jörgen

Hellre tio vänner i skogen än en ovän på serviceavdelningen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar