Annons

Mass-skanning av gamla papperskopior

Produkter
(logga in för att koppla)

joakimgbg

Avslutat medlemskap
(Ordet borde kanska inte vara särskrivet...)

Finns det leverantörer/butiker (helst nära Göteborg) där man kan lämna in tusentals gamla papperskopior 10x15 och få dem inskannade i hyfsad kvalitet och till rimligt pris (< 1 kr/st).
Detta förutsätter, antar jag, att butiken har en skanner med dokumentmatning så de kan lägga in en rejäl bunt åt gången. Jag kräver inte att butiken skall efterbehandla bilden.
Alternativt, kan man i stället lämna in sina gamla negativ för inskanning till hyfsat pris.

I sista hand, finns det rmiligt prissatta skanners för hemmbruk som är så snabba att ovanstående är möjligt?

De tjänster jag hittat på nätet verkar mest användbara för inskanning av enstaka bilder.

/Joakim
 
(Ordet borde kanska inte vara särskrivet...)

I sista hand, finns det rmiligt prissatta skanners för hemmbruk som är så snabba att ovanstående är möjligt?

Jag håller på med något liknande. Har massa gamla pappersbilder liggande som jag vill bevara. Det är absolut inga fotografiska mästerverk men de har ett visst värde för mig och familjen. Jag har valt att fotografera av bilderna med min DSLR. När man väl riggat upp kameran med stativ och lämpligt ljus går det förhållandevis fort att fotografera av bilderna. Kvalitén duger för mitt syfte.
 
Lite optimistiskt

(Ordet borde kanska inte vara särskrivet...)

Finns det leverantörer/butiker (helst nära Göteborg) där man kan lämna in tusentals gamla papperskopior 10x15 och få dem inskannade i hyfsad kvalitet och till rimligt pris (< 1 kr/st).
Detta förutsätter, antar jag, att butiken har en skanner med dokumentmatning så de kan lägga in en rejäl bunt åt gången. Jag kräver inte att butiken skall efterbehandla bilden.
Alternativt, kan man i stället lämna in sina gamla negativ för inskanning till hyfsat pris.

I sista hand, finns det rmiligt prissatta skanners för hemmbruk som är så snabba att ovanstående är möjligt?

De tjänster jag hittat på nätet verkar mest användbara för inskanning av enstaka bilder.

/Joakim

Jag tror att din prisbild känns lite optimistisk. Efter att ha skannat in bilder själv, känns det som att 10:-/bild skulle vara fyndpris. Tyvärr finns det det nog ingen maskin som gör detta möjligt.
/J
 
Skanning av .....

(Ordet borde kanska inte vara särskrivet...)

Finns det leverantörer/butiker (helst nära Göteborg) där man kan lämna in tusentals gamla papperskopior 10x15 och få dem inskannade i hyfsad kvalitet och till rimligt pris (< 1 kr/st).
Detta förutsätter, antar jag, att butiken har en skanner med dokumentmatning så de kan lägga in en rejäl bunt åt gången. Jag kräver inte att butiken skall efterbehandla bilden.
Alternativt, kan man i stället lämna in sina gamla negativ för inskanning till hyfsat pris.

I sista hand, finns det rmiligt prissatta skanners för hemmbruk som är så snabba att ovanstående är möjligt?

De tjänster jag hittat på nätet verkar mest användbara för inskanning av enstaka bilder.

/Joakim

Hej!
Jag driver ett mindre analog prolabb men jag har även tjänsten inskanning av såväl analog film som i ditt fall bilder. Jag leverar i den storlek som du vill på CD/DVD.
Mer info via mail.

Mvh
Rolf
www.enbrabild.se
 
Finns ju scanners med arkmatare från under 5000:- som scannar dokument/foton från typ 1500 st om dagen, så det måste ju självklart finnas en del aktörer som kan erbjuda detta.
 
Jag tror att din prisbild känns lite optimistisk. Efter att ha skannat in bilder själv, känns det som att 10:-/bild skulle vara fyndpris. Tyvärr finns det det nog ingen maskin som gör detta möjligt.
/J

Tycker inte att prisbilden är orimlig om man låter en maskin med en dokumentmatare anpassad för 10x15-kopior skanna automatiskt utan efterbehandling. Om det nu finns sådan utrustning. Att skanna ett och ett motiverar naturligtvis ett högre pris, men då har jag inte råd att lämna in tusentals kopior för skanning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.