Annons

Massändring till lågupplöst

Produkter
(logga in för att koppla)

Kipic

Medlem
Har ett antal bilder jag vill göra lågupplösta och du uppkommer två funderingar:

1. Kan jag ändra alla samtidigt med några enkla musklick i exempelvis Photoshop CS?

2. Vilka "mått" (pixlar o dpi) ska jag använda? Bilderna ska gå att se på monitor men ska inte bli bra om de skrivs ut.

Kipic skrev:
1. Kan jag ändra alla samtidigt med några enkla musklick i exempelvis Photoshop CS?
Ja, det kan du. Det går att skapa en action som du kör på ett antal filer med:

File > Automate > Batch

Men ska du "bara" skala om bilder skulle jag rekommendera att titta på gratisprogrammet IrfanView som har denna funktionalitet utan att behöva skapa dig en action och dessutom är mycket snabb. Personligen föredrar jag IrfanView för denna typ av enklare omskalningar/batchkörningar. Ett annat alternativ är ImageMagick, men där har du inga enkla musklick, så ta IrfanView istället.

2. Vilka "mått" (pixlar o dpi) ska jag använda? Bilderna ska gå att se på monitor men ska inte bli bra om de skrivs ut.
Det är bara pixeldimensionerna som spelar någon roll. Storleken beror på ditt eget tycke. En skärm idag är väl som regel 1024x768 eller 1280x1024 om det är en "vanlig" skärm, lite annat om det är widescreen, så bilden bör inte vara större än dessa dimensioner, annars måste folk rulla runt i den. Mindre än 600 på längsta sidan gör att den blir för liten i mitt tycke. Sen är det bara att prova dig fram till vad du tycker är en bra storlek för ditt användningsområde.

Tack för ditt svar!
Men jag undrar om det verkligen är så att det bara är pixeldimensionerna som spelar roll. Om jag exempelvis skapar en bild som är 1280*1024, 300 dpi så kan den ju fortfarande se hyffsad ut om jag skriver ut den i 10*15 cm - och det får den inte :)

Kipic skrev:
Men jag undrar om det verkligen är så att det bara är pixeldimensionerna som spelar roll. Om jag exempelvis skapar en bild som är 1280*1024, 300 dpi så kan den ju fortfarande se hyffsad ut om jag skriver ut den i 10*15 cm - och det får den inte :)
Måste skilja på dpi och ppi. Om du skriver ut en bild som är 1280*1024 i 300dpi så att en pixel blir en punkt i utskriften kommer bilden bli 1280/300=4,27 tum lång och 1024/300=3,4 tum hög. Det är ungefär 10,8*8,6 cm. Skriver du ut bilden på 1280*1024 på 10*15-papper så ser det ändå hyffsat ut, ja.

Men jag skulle nog inte lägga ut en bild i 1280*1024 på tex webben. Då har du inte mycket utrymme för knappar och saker kring bilden. Dessutom är det skärmen som har de dimensionerna. Sen ska du tänka på att webbläsaren inte alltid är maximerad och dessutom stjäl den utrymme för menyrader, rullister etc.

Så maxstorlek på 600 punkter på den längsta sidan räcker gott och väl för det mesta webbruk. Mycket större än så och folk måste ändra storlek på sitt webbläsarfönster när de ska titta på dina bilder.

Ska du ha bilderna till ett bildspel som rullar i fullskärmsläge bör du ha samma upplösning på bilderna som skärmen har när den visar bilderna. Då får du ingen omskalning av dem i programmet utan kan optimera bildspelet. Men sådana bildspel brukar man inte "ge bort" så då spelar det inte så stor roll.

Det enda som avgör bildens kvalitet är pixeldimensionerna, inte vad man ställt in för dpi-värde i Photoshop. Du kan ha en bild som är 1024*768 med 600 dpi men den innehåller inte mer information än om bilden är 1024*768 i 1 dpi. Skillnaden är att om programmet som ska skriva ut bilderna "tittar" på dpi-siffran kommer en försöka skriva ut den första bilden i 4,33*3,25 cm och den andra i 2,6*1,95 meter. Skalar du utskrifterna till samma pappersstorlek har du samma bild igen.

Okej! Tackar :) Ett litet förtydligande är dock att dessa bilder inte ska användas på webben.

en tumregel är att bilden kan printas/tryckas mellan hälften och 1/3 så bred (eller hög) som bilden är på skärmen.

så om det inte ska gå, får du göra pyttebilder.

eller inte visa dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar