Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Marumi polfilter, fullständigt oacceptabla resultat
- Trådstartare jeskata
- Start datum
JR.
Aktiv medlem
Bra inlägg om filtret ...men inte ska alla förhållandena vara extremt bra för att en fotograf ska kunna ta med filter....
går det inte under de förhållandena som en vanlig glad fotograf tar under så kan det vara... släng skiten och köp ett annat .... reklamera och skriv arga brev =) ..... jag kommer iaf inte efter denna tråd köpa ett Marumi filter... om inte någon bevisar motsatsen att de är riktigt bra IRL.
men kryssa ni vidare.... trist du fick ett kasst filter Jan-Erik.
går det inte under de förhållandena som en vanlig glad fotograf tar under så kan det vara... släng skiten och köp ett annat .... reklamera och skriv arga brev =) ..... jag kommer iaf inte efter denna tråd köpa ett Marumi filter... om inte någon bevisar motsatsen att de är riktigt bra IRL.
men kryssa ni vidare.... trist du fick ett kasst filter Jan-Erik.
Graal
Avslutat medlemskap
Visst är det bra inlägg att skriva om filtereffekter, men så länge man inte gjort jämförelser med andra polfilter under samma förhållanden och med samma inställningar är ingenting bevisat. Tro dock inte att ett filter som förlänger exponeringen 4 steg ska kunna innebära perfekta förhållanden, De första polfilterbilderna i länken var fotade på 1/30 och 1/60 som fotografen skrev. Utan filter ger det 1/500 resp 1/1000 med samma bländare och ISO. Det säger sig självt att det aldrig kan bli perfekt då, speciellt inte med en telezoom om man fotar på fri hand eller för den skull med stativ utan spegeluppfällning. Inget polfilter kan elimnera detta. Menar därför att den enda jämförelsen som kan säga något är att fotografera med olika polfilter under samma förhållanden och med samma inställningar i kameran.
Graal
Avslutat medlemskap
Magnus W skrev:
Fyra steg på ett polfilter?
Jag finner det högst osannolikt. Inget av mina polfilter ger mer än 1,5 kanske två steg.
-- MW
Trådskaparen uppgav mer än tre steg och mitt eget cirkulära polfilter tar nog det vid maximal vridning (vad jag kommer ihåg sedan den tiden jag använde det). Ska kolla.
Magnus W
Aktiv medlem
Det låter inte helt omöjligt. Jag har just provat mina polfilter, men min kamera indikerar exponeringen för oprecist för att kunna säga exakt vad det blir. Men det hamnar på 1,5 steg, mellan tumme och pekfinger, för både linjära och cirkulära filter. 1,5 steg blir ju ungefär 3ggr exponeringstid.
Jag har aldrig behövt kompensera extra för polfilter, utan bara kört de uppmätta värdena. Mätta genom filtret alltså.
-- MW
Jag har aldrig behövt kompensera extra för polfilter, utan bara kört de uppmätta värdena. Mätta genom filtret alltså.
-- MW
Graal
Avslutat medlemskap
BempaS skrev:
Nejdå, inte tror jag du vill vara elak..
Det var skapligt väder då jag tog de bilderna förra året. Kolla mailen strax. =)
/Benny
Tur att du skickade bilderna i original till mig för på polfilterbilden ser man tydligt att det är skaknings/vibrationsoskärpa medan den andra inte har det. Tar mig friheten att bifoga 100% utsnitt av dina originalbilder här för att visa bilderna. Först den utan polfilter och endast UV.
Bilagor
BempaS
Aktiv medlem
Nej, nu börjar det nästan bli lite parodi..
Jag la upp bild IMG_3795 och IMG_3796 som du kunde kika på. Det var däremellan jag tog av Marumifiltret. Om jag nu berättar för dig att jag sparat bild IMG_3794 som är lika suddig och en IMG_3797 som inte är det. Säger det ingenting för dig då heller..? Tror du inte heller att jag skulle kunna fixa en bild på 1/800sec handhållen utan IS heller?
Som jag skrev tidigare så kollade vi bilderna i butiken och där sa de också att det var rörelseoskärpa men som jag skrev tidigare så kom han också fram till att det måste vara något fel med filtret efter att han var ut och testade.
Jag tog ju ett antal bilder med Marumifiltret och de var dåliga, när jag direkt bytte till ett Hoya och de blev bra, vad är slutsatsen då, rörelseoskärpa..? Nej, att Marumit är kasst och oacceptabelt som den här tråden har som rubrik.
Nej, i det här fallet tycker jag att du får lägga ner teorin om rörelseoskärpa, jag tycker jag inte behöver förklara mer och kommer inte göra det heller men varför det är kasst kan du ju fortsätta utforska om du vill.. =)
Men vi har väl bara kanske haft oturen att fått dåliga exemplar men aldrig mer Marumi för mig iallafall och det beror på naturligtvis av dessa erfarenheter och inte pga handhavandefel som du verkar vilja påpeka och där ger jag mig aldrig.. ;-)
/Benny
Jag la upp bild IMG_3795 och IMG_3796 som du kunde kika på. Det var däremellan jag tog av Marumifiltret. Om jag nu berättar för dig att jag sparat bild IMG_3794 som är lika suddig och en IMG_3797 som inte är det. Säger det ingenting för dig då heller..? Tror du inte heller att jag skulle kunna fixa en bild på 1/800sec handhållen utan IS heller?
Som jag skrev tidigare så kollade vi bilderna i butiken och där sa de också att det var rörelseoskärpa men som jag skrev tidigare så kom han också fram till att det måste vara något fel med filtret efter att han var ut och testade.
Jag tog ju ett antal bilder med Marumifiltret och de var dåliga, när jag direkt bytte till ett Hoya och de blev bra, vad är slutsatsen då, rörelseoskärpa..? Nej, att Marumit är kasst och oacceptabelt som den här tråden har som rubrik.
Nej, i det här fallet tycker jag att du får lägga ner teorin om rörelseoskärpa, jag tycker jag inte behöver förklara mer och kommer inte göra det heller men varför det är kasst kan du ju fortsätta utforska om du vill.. =)
Men vi har väl bara kanske haft oturen att fått dåliga exemplar men aldrig mer Marumi för mig iallafall och det beror på naturligtvis av dessa erfarenheter och inte pga handhavandefel som du verkar vilja påpeka och där ger jag mig aldrig.. ;-)
/Benny