Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Marumi polfilter, fullständigt oacceptabla resultat

Produkter
(logga in för att koppla)
Blir lite konfunderad att du kunde få så bra exponering utan total utfrätning med polfilter på bl 2,8 1/800 sek i det ljuset me den kameran? Det innebär ju att det skulle varit väldigt soligt då? Och det ser det ju absolut inte ut att vara på bilderna?

Ursäkta att jag svarar, men varför diskutera i en tråd om man inte vill ha förklaringar? Försöker bara vara hjälpsam, resonera logiskt och förklara vad som kan göra att era bilder blir så taskiga med polfiltret på. Vill inte alls vara elak om någon tror det.

Nejdå, inte tror jag du vill vara elak..

Det var skapligt väder då jag tog de bilderna förra året. Kolla mailen strax. =)

/Benny

Bra inlägg om filtret ...men inte ska alla förhållandena vara extremt bra för att en fotograf ska kunna ta med filter....

går det inte under de förhållandena som en vanlig glad fotograf tar under så kan det vara... släng skiten och köp ett annat .... reklamera och skriv arga brev =) ..... jag kommer iaf inte efter denna tråd köpa ett Marumi filter... om inte någon bevisar motsatsen att de är riktigt bra IRL.

men kryssa ni vidare.... trist du fick ett kasst filter Jan-Erik.

Visst är det bra inlägg att skriva om filtereffekter, men så länge man inte gjort jämförelser med andra polfilter under samma förhållanden och med samma inställningar är ingenting bevisat. Tro dock inte att ett filter som förlänger exponeringen 4 steg ska kunna innebära perfekta förhållanden, De första polfilterbilderna i länken var fotade på 1/30 och 1/60 som fotografen skrev. Utan filter ger det 1/500 resp 1/1000 med samma bländare och ISO. Det säger sig självt att det aldrig kan bli perfekt då, speciellt inte med en telezoom om man fotar på fri hand eller för den skull med stativ utan spegeluppfällning. Inget polfilter kan elimnera detta. Menar därför att den enda jämförelsen som kan säga något är att fotografera med olika polfilter under samma förhållanden och med samma inställningar i kameran.

Fyra steg på ett polfilter?
Jag finner det högst osannolikt. Inget av mina polfilter ger mer än 1,5 kanske två steg.

-- MW

Magnus W skrev:
Fyra steg på ett polfilter?
Jag finner det högst osannolikt. Inget av mina polfilter ger mer än 1,5 kanske två steg.

-- MW

Trådskaparen uppgav mer än tre steg och mitt eget cirkulära polfilter tar nog det vid maximal vridning (vad jag kommer ihåg sedan den tiden jag använde det). Ska kolla.

Nej mitt polfilter förlänger nog bara ca 1½ steg men jag kommer inte ihåg om man fick kompensera mera utöver vad mätaren visar? Någon som kan det här bättre? Har inte använt mitt polfilter på flera år.

Det är ju också lätt att uttrycka sig lite fel. Fyra gånger längre exponeringstid till exempel, är ju inte lika med fyra steg, utan två.

-- MW

Det låter inte helt omöjligt. Jag har just provat mina polfilter, men min kamera indikerar exponeringen för oprecist för att kunna säga exakt vad det blir. Men det hamnar på 1,5 steg, mellan tumme och pekfinger, för både linjära och cirkulära filter. 1,5 steg blir ju ungefär 3ggr exponeringstid.

Jag har aldrig behövt kompensera extra för polfilter, utan bara kört de uppmätta värdena. Mätta genom filtret alltså.

-- MW

BempaS skrev:
Nejdå, inte tror jag du vill vara elak..

Det var skapligt väder då jag tog de bilderna förra året. Kolla mailen strax. =)

/Benny

Tur att du skickade bilderna i original till mig för på polfilterbilden ser man tydligt att det är skaknings/vibrationsoskärpa medan den andra inte har det. Tar mig friheten att bifoga 100% utsnitt av dina originalbilder här för att visa bilderna. Först den utan polfilter och endast UV.

Bilagor

• img_3796 utsnitt.jpg
    img_3796 utsnitt.jpg
    62.1 KB · Visningar: 216
Och den med Polfiltret. Tydlig skaknings/vibrationsoskärpa visar dubbelbilderna.

Bilagor

• img_3795 utsnitt.jpg
    img_3795 utsnitt.jpg
    64.3 KB · Visningar: 218
När jag detaljstuderar länkbilderna i första inlägget vill jag nog hänföra åtminstone en del av oskärpan i polfilterbilderna där till skaknings/vibrationsoskärpa och ibland kraftig sådan. Även här finns typiska dubbelbilder.

Lägger också in utsnitt av bilderna i första länken i 100% för att visa skakningsoskärpa. Först bara lite antydan till sådan i en av polfilterbilderna:

Bilagor

• 5-100mm_filter_mf utsnitt.jpg
    5-100mm_filter_mf utsnitt.jpg
    73.5 KB · Visningar: 192
Sedan lite mera märkbar skaningsoskärpa i en annan av polfilterbilderna:

Bilagor

• 2-300mm_filter utsnitt.jpg
    2-300mm_filter utsnitt.jpg
    81.1 KB · Visningar: 189
Och i en till. Tydliga dubbelbilder även här.

Bilagor

• 3-300mm_filter_mf utsnitt.jpg
    3-300mm_filter_mf utsnitt.jpg
    65 KB · Visningar: 191
Kan dock inte säga om all oskärpa är att hänföra till skakning/vibration? Kontrastminskning/slöjbildning pga polfiltret som jag tror är obehandlat kan också inverka negativt utöver skakningen/vibrationen.

Man skulle ju även kunna ha en teori om att filtret orsakar dubbelbilderna och inte skakning/vibration? Kanske någon optikexpert kan uttala sig men nog ser det ut som typisk skakning/vibration i mina ögon.

Nej, nu börjar det nästan bli lite parodi..

Jag la upp bild IMG_3795 och IMG_3796 som du kunde kika på. Det var däremellan jag tog av Marumifiltret. Om jag nu berättar för dig att jag sparat bild IMG_3794 som är lika suddig och en IMG_3797 som inte är det. Säger det ingenting för dig då heller..? Tror du inte heller att jag skulle kunna fixa en bild på 1/800sec handhållen utan IS heller?

Som jag skrev tidigare så kollade vi bilderna i butiken och där sa de också att det var rörelseoskärpa men som jag skrev tidigare så kom han också fram till att det måste vara något fel med filtret efter att han var ut och testade.

Jag tog ju ett antal bilder med Marumifiltret och de var dåliga, när jag direkt bytte till ett Hoya och de blev bra, vad är slutsatsen då, rörelseoskärpa..? Nej, att Marumit är kasst och oacceptabelt som den här tråden har som rubrik.

Nej, i det här fallet tycker jag att du får lägga ner teorin om rörelseoskärpa, jag tycker jag inte behöver förklara mer och kommer inte göra det heller men varför det är kasst kan du ju fortsätta utforska om du vill.. =)

Men vi har väl bara kanske haft oturen att fått dåliga exemplar men aldrig mer Marumi för mig iallafall och det beror på naturligtvis av dessa erfarenheter och inte pga handhavandefel som du verkar vilja påpeka och där ger jag mig aldrig.. ;-)

/Benny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar