Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Marknadsföring?

Produkter
(logga in för att koppla)

IcyEyes

Ny medlem
Jag undrar hur man på billigast och effektivaste sätt kan marknadsföra sig som fotograf.
Jag är en nybliven fotograf som behöver all hjälp för att komma igång med att tjäna pengar på mina bilder och mitt arbete. Jag har enskildfirma och därmed FA-skattesedel, har även hemsida och är medlem både här och på modellbilder.se. Vad mer kan jag göra för att synas och locka till mig kunder?

Jag välkommnar alla tips och rekomendationer!
 
Billigt och effektivt går ofta inte ihop men med lite tur och skicklighet så..;P

Kontakter är något av det som har visat sig viktigast för mig. Ett bra jobb leder ofta till flera och inte bara för samma uppdragsgivare.

Ytterliggare en grej som har visat fungera för mig är att ha en bra portfolio. Inte bara på nätet utan även en du kan visa upp för eventuella arbetsgivare.


Försök att själv ragga kunder och vänta inte på att själv bli uppraggad.

Ett par små tankar från mig!¨
/Gustaf
 
Gustav har helt rätt, jag läste en intervju som menade att jobbet som frilansande yrkesfotograf är 80 % kundkontakt och 20 % foto (därför jobbar jag hellre med annat så hinner jag fota mer :) ).

Medlemskap här och på modellbilder är nog inte bästa stället att leta jobb.(fel personer hänger där och bildflödet är för stort)

Börja med att försöka identifiera din målgrupp i stället. Ring runt och besök olika tidnings redaktioner och klädbutiker som kan tänkas behöva en fotograf till olika reklamkampanjer. Bra kontakter med modell agenturer skadar nog inte heller.

Fundera över vad du vill jobba med och kontakta potentiella kunder.

Jag läste om en kille som hade som knep att posta utskrifter på hög kvalitets papper med sin kontakt information, hans ide var att det sitter lite längre in att kasta det för bildredaktören och du når fram direkt ett mail med en weblänk går snabbt att ta bort utan att titta närmare på det om man har ett stressat arbetsflöde.


Ett annat tips är att skaffa dig reklamprylar som kan bli kvarlämnade på bildredaktörens skrivbord med din kontakt info, Då ökar chansen att han kommer ihåg dig när han behöver en fotograf. En grymt bra portfolio är viktig, du får inte två chanser att skapa ett första intryck är slitet men sant.

Lycka till.
 
det beror väl på vad du har tänkt göra, tror jag. olika sorters fotografer kan marknadsföra sig på olika vis.. tidningsannonser syns ju, men ger inte nödvändigtvis något annat än bara kännedom om din logga. dyrt är det också.

ett hett tips är att gå med i ett lokalt nätverk av något slag. i västerås där jag bor finns det dels ett nätverk för kvinnliga företagare, dels ett nätverk för kulturföretagare. jag är med i båda, och även om det kanske inte ger jobb på en gång, så är det ett bra sätt att skaffa kontakter på, och kan på sikt ge jobb.

lycka till!
 
Mitt bästa tips är att ha en smakfull och proffsig hemsida. Ingen skulle t.ex få förtroende för en advokatfirma (eller vad som helst) som har en taskig hemsida. Se till att komma högt upp på sökmotorernas listor på t.ex din kommun. Jag har aldrig behövt annonsera, jag får alla jobb via hemsidan eller kontakter.

/Ulrika
 
Tittade in på din hemsida, den ser bra ut tycker jag och du tar fina bilder! Jag saknade lite info om jobb du gjort och vilka jobb du tar! Plåtar du allt mellan himel och jord, så visa det. Har du inte tillräckligt med bildmaterial och visa upp, så jobba gratis för att få ihop portfoliobilder. Nätverka; de som du då ev fotar gratis åt, känner andra personer, som sen känner andra osv.

Jag tycker också att du ska fundera lite på vad du vill framhäva i din presentationstext. Tala om vad du är bra på och att du har flerårig utbildning utan att direkt säga att du är så pass "grön" i branchen. Undvik att tala om att du försöker bli bättre. Du är duktig och du har företag..thats it!
 
Hej!

Är själv i din situation (dock är min hemsida borttagen för jag var less på det gamla utseendet!)

Jag bestämde mig för att vilja leva på min fotografering runt förra årsskiftet och började leta kunder!

Jag hade kvar mitt vanliga arbete som säljare och arbetade med fotot vid sidan om, troligen var det tack vare mitt sälj jobb som också gav mig merparten av mina kunder, dels genom kontakter hos mina kunder men också att jag gick omkring och gjorde "canvass".

För fotografer är canvass en sak, för säljare en annan, det innebär att du går med en bunt av dina visitkort och knackar dörr hos företag för att presentera dig.

När jag letade uppdrag som fotograf bad jag alltid att få prata med den som sköter företagets marknadsföring. Ibland fanns inte han/hon på plats eller var upptagen, så ta deras namn och telefonnummer av den du pratar med isåfall.

Får du en chans att prata med den ansvarige så var artig, framåt och lagom ödmjuk. ställ hellre frågor om företaget och deras produkters marknadsföring och framtida planer, än att du pratar om dig själv som fotograf. Va hellre kort än att du lägger ut samtalet, helst ska du inte ta upp mer än några minuter av deras tid- så ställ frågor som kan ge dig en möjlighet till att återkomma till personen vid ett senare tillfälle.

Tänk på att inte ge ett desperat intryck av att leta jobb - en person som är duktig på sitt område hittar alltid kunder om man kämpar tillräckligt hårt!

När jag själv arbetade som säljare fick jag många gånger kunder av att dom gillade mig bättre och hade ett förtroende för mig, trots att mina konkurrenter kunde ha bättre produkter och priser!

Testa olika varianter, det finns mängder av dom, ibland är det enkelt att sälja in sina bilder, ibland ska du kanske sälja in dig själv! arbeta fram ett mönster som du trivs med och som ger dig nya kunder!


Har du fått en kund så behandla dom väl! det är i snitt tio gånger svårare att hitta en ny kund än vad det är att få en gammal kund att handla av dig igen!


Det här är lite av hur jag arbetade, det ger inte alltid dom roligaste uppdragen, men det ger dig chansen att få arbeta med fotograferingen och tjäna pengar på det!

kör hårt och lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.