ANNONS
Annons

MarkII och skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

gerhardp

Aktiv medlem
Det här med MarkII och skärpan är ju ett nytt ämne som kräver en del övning på efterbehandlingssidan.

Jag har kommit fram till följande:

Om man gör snabba jobb bör man köra skärpa 3-5 i kameran. Skärpan blir utmärkt och bilderna är levererbara utan efterskärpning.

För mer petiga jobb där man har mer tid för efterbehandling i RAW-konverterare eller PS håller jag på och experimenterar med skärpa 0 i kameran. Jag har ännu inte hittat den rätta grundskärpningen i PS men konstaterar att det blir OK med t ex USM/500/0,2/0 två gånger eller USM/300/0,3/0.

Självklart har bilden och det önskade slutresultatet stor betydelse för inställningarna men jag vill hitta den där grundinställningen som alltid är bra att ha som utgångspunkt för att spara tid. Ibland är inte USM lösningen på alla problem heller.

Någon annan som kommit fram till något? Hur gör ni?

/G

Hej..
Kanonbra att ta upp tester som du gör. Fick min Mark i dag. Får ut o prova imogon och se om jag får fram något. Vad tycker du om slutarljudet när du fotar???

Mja, ljudet är jag ganska van vid från andra hus. Gillar faktiskt ljudet från MarkII:an. Man måste öva upp konsten att tajma starka ljud vid vissa tillfällen. Om jag måste vara absolut tyst, t ex på en konsert eller i en kyrka så väljer jag att komplettera med exempelvis en digitalkompakt.

/G

Jag har testat med ett antal olika filer och för tryck tycker jag att 150-175/1/0 vid ISO 100. Vid högre känsligheter kan man få behöva höja det nedersta värdet för att inte bruset ska få fnatt.

För webb kör jag med radie 0,5.

froderberg skrev:
Vid högre känsligheter kan man få behöva höja det nedersta värdet för att inte bruset ska få fnatt.

Vilket brus ??? ;)

Mängden USM beror på till vad bilden skall användas. Mig veterligen bör man ha DPI / 200 för att få ut lämplig radie. dvs i det "vanliga" 300DPI så bör radien vara 1.5

Magnus levererar väl mest till dagspress, som använder..mummel* runt 180 DPI ?, varvid 1 är lagom.

Tröskelvärdet har jag aldrig rört på bilder från min 10D, och det bör väl inte vara någon större skillnad mot 1D II. Men tröskelvärdet anger ju hur många tonlägen (0-255) det kan vara innan de blir påverkade av masken. Så detta får man nog ange olika, på olika bilder.

Mängden beror ju på hur kraftig svart eller vit "kant" man vill ha i tonförändringarna i bilden.

Men som Magnus säger ungefär 100-200%. Det finns faktiskt bilder som mår bra av riktigt mycket USM, t.ex. rent grafiska bilder med vassa kanter.. Där kan man nästan öka till 3-400%

Till webben kör jag 100-200 : 0.5 : 0 med 10D (och bör väl inte skila sig markant från 1D II.

Viktigt att komma ihåg är att skärpning gärna skall göras i två steg. Den första skärpningen (den jag tänkte på i första hand) gör jag alltid själv innan jag levererar bilden i samband med eventuell färgkorrigering, retusch och beskärning. Det handlar oftast om väldigt små mängder USM. Jag kallar det för "allmän grundskärpa".

Det andra steget måste göras med hänsyn tagen till publiceringsmediat, precis som sägs här ovan, och utförs som sista steg i prepressprocessen när bilden är slutredigerad. Oftast kan man ta i ganska ordentligt när det skall ut på papper.

När det gäller MarkII så tål bilderna otroligt mycket USM redan i steg 1 utan att lämna synliga artefakter. Frågan är kanske hur långt man skall gå.

/G

Jeppe skrev:
Magnus levererar väl mest till dagspress, som använder..mummel* runt 180 DPI ?, varvid 1 är lagom.

Mina tidningar trycker med en rastertäthet av 100 lpi respektive 150 lpi. Därför levererar jag i 200 eller 300 ppi.

Dpi är ju skrivarupplösning, så det har jag inte så mycket med att göra... Trodde att du hade koll på skullnaderna mellan dpi och ppi jeppe.. *retas och är besserwisser*

Tröskelvärdet har jag aldrig rört på bilder från min 10D, och det bör väl inte vara någon större skillnad mot 1D II. Men tröskelvärdet anger ju hur många tonlägen (0-255) det kan vara innan de blir påverkade av masken. Så detta får man nog ange olika, på olika bilder.

Jag har lärt mig att man ska justera tröskelvärdet så att kornet eller bruset precis blir lite mindre skarpt. Detta har ofta varit räddniingen för mig när jag skärpt väldigt korniga bilder utan att kornet ska bli för markant. ISO 100-bilder brukar funka med 0 medan ISO 3200 kanke behöver 10-15.

Precis som Gerhard skriver tåler mark II en hög grad av skärpning. En del uppfattar att mark II lämnar oskarpa bilder, men filen från en kamera är ett negativ - något man ska bearbeta. Gör man rätt blir bilderna från mark II fantastiska.

En del hel del justeringar kan man göra i kameran. Men det är inte optimalt utan mer tänkt för stressade pressfotografer som kanske rent av skickar bilderna trådlöst direkt till tidningens redigerare.

Att bilderna från mark II är så softa i orginal beror på att kameran har ett kraftigt AA-filter som motverkar moarémönster. Dessutom har kameran ingen som helst inbyggd grundskärpning vilket många kameror har. Det säga att även 10D har viss grundskärpning även om skärpningen är satt till 0.

Mark II ger bilder med väldigt stort tonomfång och väldigt mjuk och naturlig övergång från ljust till helt vitt.

Själv använder jag focalblade som jag tycker är både bra och flexibelt, just att man skärper ytor och kanter separat är trevligt.

Det går ju att göra ren kanskärpning utan det också, men då får man göra en mask och köra find edges, osv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar