Annons

Markering av ex. hår

Produkter
(logga in för att koppla)

Embuh

Avslutat medlemskap
hej! Jag har precis skaffat photoshop sc5. Jag har inna haft elements 6 så det är lite skillnad.

Min kompis sa att man kunde markera ex. hår genom en lagermask och sedan klicka ut markering på tex en annan bild. Så om man har en häst så kunde man markera den genom magnetlasso och sedan få me alla detaljer som ex. svans, och sedan kopiera merkering och klippa in den i en annan bild. Hur gör man för att få me alla svans detaljer??

/ emma

Det där kan vara det svåraste som finns. Men om man har en avgränsning mellan hår och bakgrund samt skaplig kontrast brukar det gå bra att fixa. PS egna verktyg t ex magnetlassot, "Extract" m.m. är rätt värdelösa när det gäller hår (enligt mig). Det som brukar bli snyggast är att använda någon av färgkanalerna som har störst kontrast (Vanligtvis blå) och klistra in den i en lagermask. Sedan kan man använda "Dogde", "Burn" och pensel m.m. för att finjustera den. Det bygger så klart på att det finns skapliga kontraster från början. Om det är en orolig bakgrund av träd etc blir det svårare.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto