ANNONS
Annons

Markerat område

Produkter
(logga in för att koppla)

Jack Bauer

Aktiv medlem
Jag använder PSE 6, och har en fråga om markerat område.

Har markerat en himmel med lasso-verktyget, som jag nu vill göra mörkare. Men hur gör man?

Har bara lyckats att få så att den blir en annan färg men det ser ju helknasigt ut.

Himlen är ju mycket ljusare än det andra på bilden, så därför vore det ju smartaste att göra den mörkare så den passar mer överens med resten av bilden.

Vad kan man mer göra med områden som man markerat?

Har ett engelskt PSE6, så det vore bra att förklara vad det heter på engelska i programmet.

Tack på förhand.

Ett markerat område kan du göra samma sak med som om det vore hela bilden - bara det att det du gör "händer" inom det markerade området.

Om du t.ex. vet hur du ska få HELA bilden mörkare, eller ljusare, eller blåare, eller randig, eller vaddetnukanvara... så kan du göra samma sak på det markerade området.

Ett förslag är att du tar en bild, markerar ett område, sen testar funktion för funktion i menyn "Image/Adjusments" och helt enkelt ser vad som händer.
Sen kan du testa de olika filter som finns.

:)

Hej
nu sitter jag inte framför PS så jag kanske inte kan ge exakta namn på sakerna.

Har du markerat himlen och vill göra den mörkare så kan du kopiera himlen så att den lägger sig som ett nytt lager. Sen går du in och ställer om edit->adjust->brightness/contrast (har inte koll på elements men nått liknande iallafall). genom att lägga det i ett eget lager så kan du justera opacity (genomskinlighet) på lagret så att du kan finjustera resultatet genom att släppa igenom färg från det undre lagret.

Ett annat sätt att jag använder oftare är att på ett nytt lager lägga en gradient med svart längst upp och genomskinligt längst ner, då får du en tonad himmel uppifrån och ner, detta ger ett mer naturligt resultat än att frilägga himlen med lassoverktyget.

Lycka till

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.