Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Maritima motiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

oggy

Aktiv medlem
Jag har funderingar på att göra en bildbok/collage/montage och ge till en släkting i födelsedagspresent. Den här personen har tidigare varit sjöman och är galen i båtar och det mesta som har med sjöfart att göra.
Är det någon som har förslag på motiv eller andra tips? Ska det vara svartvitt/färg osv.
Jag är bosatt i Göteborgstrakten och har då ganska nära till hamn.

Tacksam för alla tips och idéer!

Mvh
Oscar

Vid "Drömmarnas kaj" vid Gullbergs strandgata mellan gasklockan och älven i Göteborg finns det nog trevliga motiv, om dom nu inte har sanerat alltsammans. Pågående renovering av gamla båtar i mycket varierande stadium finns det där. Sen finns museum-fartygen vid Packhuskajen men dom kanske inte har öppet på vintern?

Hej.
Om du gillar sjöfart i lite mindre skala (hobbyprojekt) så kan du ju ta en promenad langs gullbergskajen, där ligger massa gammla fiskebåtar och sånt. Mittemot gullbergskajen ligger Götenius varv (tror jag det heter), om du har ett tele med dig och om ngt ligger i dockan så kan du nog få rätt tuffa bilder.

Om du fortsätter österut (uppströms) från gullbergskajen någon/några km så finns det en del gammla övergivna kajplatser/skjul som kanske kan vara lite nostalgiska i svartvitt.

På norra älvstranden finns ju fortfarande cityvarvet (götaverken hette det nog en gång i tiden). Det ärlite svårt att se _in_ i deras dockor (ett tips kan vara att åka med älvsnabben över, då ser man), från landbacken kan man dock se en hel del tuff varvsmiljö.

Eriksbergsdockan är ju numera omgjord till platser för fritidsbåtar, men en del rester av varvsepoken går fortfarande att skönja.

Om man vill fota "levande" sjöfart så kanske det kan vara läge att bege sig ut på öarna.
Skulle gissa att brännö kan bjuda på utsikt över hamninloppet, och på Vrångö finns nog fortfarande lite fiskeskutor. Donsö lär vara sveriges rederitätatste område, men där finns det inte så många båtar, bara flaggor.
Ut till i skärgården kostar samma som vanlig lokaltrafik (två kuponger inom gbg), ta bara elvan till saltholmen och hoppa på rätt båt.

Hoppas det kan ge lite inspiration.
Glöm inte att lägga upp alla bra sjöfartsbilder till beskådande på FS. :)

mvh
Mattias

ytterligare lite info...

Per-Arne Andersson har ett fotoalbum med - i mitt tycke - riktigt tuffa bilder.
Vill minnas att han tidigare hade en bild på Götaverken anno 1963, men hittade inte den nu.

/m

Många bra idéer!
Känns som att jag fått tillbaka motivationen som jag saknat så länge.
Så fort det ljusnar imorgon ska jag bege mig ner till hamnen och plåta.

Mattias, tack! Jag lovar att visa bilderna på FS sen :)

/Oscar

Norra skärgården innehåller också mycket maritimt. Hamnen på Hönö är en levande hamn med många fiskebåtar. Fotö är en bra ö som man dessutom kan se Vinga från.
Öckerö har stora segelskutor från förr som används som skolskepp(fast just nu är dom på land för vintern).
Fördelen med norra skärgården är ju att man kan ta sin egen bil dit och köra runt bland öarna lite fritt. Vägverkets gula färja är gratis.
Det är väl inte riktigt säsong för båtliv, men det finns om man letar lite.

Jag kom på en sak till - det finns ett fiskemuseum i hamnen på Hönö. Där finns en massa saker från fiskebåtar, men även en hel del historia och detaljer från andra världskriget. Det kanske kan vara något?

Hälsningar från Catarina
(som bor på Hälsö)

Catarina, dina vinterbilder från Hälsö är helt underbara!
Är alla tagna på samma del av ön?

Oj, tack!
Nej, dom är tagna på olika delar av ön, men Hälsö är en väldigt liten ö, så det är inte svårt att ta sej runt den. Även i långsam takt betar du av dom flesta ställena på under en timma - med kamera kan det ta hur lång tid som helst...
/Catarina

...

temat fick mig att scanna in några dior från Simrishamn....
3ff6070d4985d.jpg

Bilagor

• marint-014-smal.jpg
    marint-014-smal.jpg
    18.5 KB · Visningar: 278
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto