Annons

mappar på minneskort - 350d

Produkter
(logga in för att koppla)

johan_w

Aktiv medlem
Min 350d skapar en massa mappar på mitt minneskort. Kan man inte få den att lägga alla bilder i samma mapp?
 
Jag tippar på att den gör samma sak som 20D och lägger 100 bilder i varje mapp och sama sak gjorde 300D.Det går nog inte att göra något åt utan den jobbar nog på det viset.
 
Det går att styra...

på proffsmodellerna...

Indelningen i mappar är Canons implementering av en Design Rule for Camera File System (DCF, Japan Electronic Industry Development Association Standard JEIDA-49-2-1998).

Att lägga till samlingen av värdelöst vetande:)

--jalle
 
Senast ändrad:
Min 300D gör samma sak. Själv begriper jag inte vitsen med mapparna. Någon annan som gör det?
 
Men varfööööör? Vad är vitsen med det hela.
Får ju bara en massa mappar på skrivbordet... Kunde ju döpa den till dagens datum iallafall! Eller skapa en ny mapp varje dag, dåkameran används! Ska miala till Canon och klaga :)
 
Jag tycker att det är kalas att kameran är snäll nog att peta in bilderna i mappar med namn efter dagens datum. Främst för att jag inte alltid tankar ur bilder samma dag som jag tog dom, för tar jag bara 5-20 bilder på något roligt så får dom vara kvar till jag har lite fler...

Min gamla kamera slängde alla bilder i en stor hög, som man fick sortera själv.

//TH
 
Nu ska jag inte säga att det ÄR si eller så, men det kan vara en (äldre)standard man följer för att även äldre enheter som kan läsa minneskort inte ska hänga sig pga att det är för många filer i någon mapp...

Det är enda direkta anledningen jag kan tänka på varför det är som det är...
 
seitoho skrev:
Jag tycker att det är kalas att kameran är snäll nog att peta in bilderna i mappar med namn efter dagens datum. Främst för att jag inte alltid tankar ur bilder samma dag som jag tog dom, för tar jag bara 5-20 bilder på något roligt så får dom vara kvar till jag har lite fler...

Min gamla kamera slängde alla bilder i en stor hög, som man fick sortera själv.

//TH

Men min kamera namnger mappen till 104canon eller 103 canon. Beroende på.... Jag vill ju ha mappar med datum
 
johan_w skrev:
Men min kamera namnger mappen till 104canon eller 103 canon. Beroende på.... Jag vill ju ha mappar med datum

Kolla denna tråden, där finns en länk till ett litet program som vår vänlige medlem Lennart Jansson har skrivit ihop. Det kopierar alla filer från kortet och lägger dem i mappar med datumet då bilden togs som namn, på valfri plats på hårddisken. Fungerar hur bra som helst!

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=39139

Staffan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.