Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mappar med datum i D700

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan_Hackman

Aktiv medlem
Jag är inte bara nybliven D700-ägare utan jag har även bytt system.

Från min tidigare kamera (Konica Minolta Dynax 7D) är jag van vid att man kan göra en inställning som gör att bilderna samlas i mappar med dagens datum vilket gör det mycket enkelt att kopiera bilderna och sedan hålla reda på dem i datorn.

Jag hittar ingen sådan inställning i D700 utan alla bilder hamnar i samma mapp. Dessutom verkar det inte som XP vill känna igen D700 som en extern enhet utan som kamera, med påföljd att jag inte alls känner igen mig.

Är det någon som kan ledsaga mig här?

Johan Hackman
 
Johan_Hackman skrev:
Jag är inte bara nybliven D700-ägare utan jag har även bytt system.

Från min tidigare kamera (Konica Minolta Dynax 7D) är jag van vid att man kan göra en inställning som gör att bilderna samlas i mappar med dagens datum vilket gör det mycket enkelt att kopiera bilderna och sedan hålla reda på dem i datorn.

Jag hittar ingen sådan inställning i D700 utan alla bilder hamnar i samma mapp.

Jag skall inte påstå att jag är 100 procent säker, men så vitt jag vet kan du bara ge mappar på minneskort i Nikon-kameror ett tresiffrigt nummer (Menyn - Kamera - Aktiv mapp).

Dessutom verkar det inte som XP vill känna igen D700 som en extern enhet utan som kamera, med påföljd att jag inte alls känner igen mig.

Är det någon som kan ledsaga mig här?

Johan Hackman

Öppna menyn, gå till verktygsmenyn (skruvnyckeln), bläddra till "USB" där du kan välja mellan MTP/PTP (det du har nu) och "Masslagring" där kameran uppfattas som en usb-disk av datorn.

Skall du någon gång fjärrstyra kameran från en dator får du byta tillbaka till MTP/PTP-läget då datorn som sagt uppfattar den just som en kamera.
 
Re: Re: Mappar med datum i D700

Grevture skrev:

Öppna menyn, gå till verktygsmenyn (skruvnyckeln), bläddra till "USB" där du kan välja mellan MTP/PTP (det du har nu) och "Masslagring" där kameran uppfattas som en usb-disk av datorn.

Skall du någon gång fjärrstyra kameran från en dator får du byta tillbaka till MTP/PTP-läget då datorn som sagt uppfattar den just som en kamera. [/B]

Som jag förstår det så har Nikon tagit bort möjligheten att ändra inställning för USB till "masslagring". D700 saknar undermenyn "USB" tråkigt nog.

/Mathias
 
Tack för era svar!

Det finns mycket riktigt inte något USB-alternativ i menyerna. Inte heller kan jag välja att bilderna ska hamna i mappar med dagens namn.

Ett alternativ är förstås att namnge mapparna manuellt men det kommer jag förmodligen glömma att göra i början av dagen. Likväl som om jag skulle göra det innan jag går och lägger mig.

Johan
 
Re: Re: Re: Mappar med datum i D700

Mathias F. skrev:
Som jag förstår det så har Nikon tagit bort möjligheten att ändra inställning för USB till "masslagring". D700 saknar undermenyn "USB" tråkigt nog.

/Mathias

Där ser man. Man lär så länge man lever :)
 
Johan_Hackman skrev:
Tack för era svar!

Det finns mycket riktigt inte något USB-alternativ i menyerna. Inte heller kan jag välja att bilderna ska hamna i mappar med dagens namn.

Ett alternativ är förstås att namnge mapparna manuellt men det kommer jag förmodligen glömma att göra i början av dagen. Likväl som om jag skulle göra det innan jag går och lägger mig.

Johan

Tanken att kameran själv lägger upp mappar är inte så dum, men för min del föredrar jag nog att i möjligaste mån få alla bilder i en mapp.

Jag lägger hur som helst upp mappar i datorn efter månad-dag-ämne, typ 08-01-fotboll om jag nu bland annat fotograferat fotboll den dagen.

Jag misstänker att många som kör Lightroom helt enkelt låter programmet skapa mappar efter datum. De flesta andra bildhanteringsprogram har liknande funktioner.

Att USB-alternativet har försvunnit var en överraskning för mig. Men jag kan inte påstå att jag själv skulle sakna det: jag för min del inte använt kameran som kortläsare sedan min gamla Olympus från 1999 ... :)

Ofta har man ju hur som helst mer än ett kort att läsa in vid dagens slut och en bra kortläsare är i betydligt snabbare.
 
Det sabbar mitt arbetsflöde att manuellt behöva dela upp bilderna på olika datum, men jag gissar att jag får leva med det. Det finns nog flera fiffiga program som kan hålla reda på bilderna åt mig, men min erfarenhet är att de lika gärna kan slarva bort dem...

Det bästa programmet jag hittills hittat för att titta igenom stora mängder bilder är bildspelsprogrammet i XP. Det är det snabbaste programmet och det har inga funktioner mer än delete och rotera. Det är lätt att högerklicka på favoriterna för att öppna dem i Photoshop.

Johan
 

Bilagor

  • skrottnings med remmen till min d700.jpg
    skrottnings med remmen till min d700.jpg
    68.7 KB · Visningar: 171
Jag har inga problem med att datorn känner av kameran som en extern enhet. Första gången jag kopplade kameran genom USB kabeln så tog det 30 sekunder innan datorn hade identifierat kameran, och efter det så dyker den upp som en lös hårddisk i Den här datorn, där jag sedan laddar in bilderna till valfri mapp.

Leif
 
leffep skrev:
Jag har inga problem med att datorn känner av kameran som en extern enhet. Första gången jag kopplade kameran genom USB kabeln så tog det 30 sekunder innan datorn hade identifierat kameran, och efter det så dyker den upp som en lös hårddisk i Den här datorn, där jag sedan laddar in bilderna till valfri mapp.

Leif

Har du en D700 också?

Johan
 
Djevvla kånstitt...

Jag får upp en symbol på en kamera och sen blir det en massa krångel innan jag kan ladda över bilderna till datorn. Det går, men det blir några onödiga mellansteg som bara tar tid.

Johan
 
Jag kanske missförstår dig. Det kommer upp en lös hårddisk som ser ut som en kamera här också. Men när jag öppnar den så markerar jag alla bildfiler och kopierar dom till valfri plats.
Men det var kanske inte så du ville att det ska funka?
 
Jag tror du missförstod mig lite grann. Det fungerar nog på samma sätt för oss bägge.

Om man har 700 bilder i kameran vill man att det ska gå så smidigt som möjligt. Helst av allt vill jag att bilderna ska ligga i mappar med dagens namn så jag bara behöver markera alla, kopiera, och sedan klistra in i mappen med månadens namn på min externa hårddisk.

Det fungerar även med kamera-symbolen, men jag anar oråd när det kommer upp någon liten XP-finess som bara krånglar till det. Förresten, alla program som vill placera bilder på kamerans minneskort i mappen Mina bilder får mig att ana oråd. Jag har 70 000 bilder på min externa hårddisk. Om jag skulle lägga dem i Mina bilder skulle datorn bli aska.

Kommer någon ihåg gemet som kom upp i Microsoft Word?

Johan
 
ANNONS