Ointressant, det jag talade om hade utgångspunkt från Lightroom. Att administrera RAW-bilder utanför Lightroom och PS är ingen del av mitt arbetsflöde.
Man söker upp de bilder man är ute efter, det finns ingen poäng i att ha se en massa mappar att bläddra i och administrera.
Det handlade om att det inte finns en poäng med att hålla på att lägga ner tid på mappstruktur när det ändå är för statiskt (se nedan för exempel). Det ger en inget. Det man bör göra är att tagga bilderna korrekt och då kommer man alltid hitta de bilder man söker. Det är en gammal Windows-kvarleva detta med mappstrukturer till förbannelse.
Jag förstår inte riktigt ditt inlägg. Om jag förstår rätt så har du ju själv en datumbaserad mappstruktur.
Det är inte ointressant att det kan bli problem om du lägger tiotusentals filer i en och samma mapp i Windows. Det är en realitet. Har du provat?
Visst kan man söka bilder med keywords men hur gör du innan du lagt in keywords eller när du vill kolla på bilder med olika keywords men som ändå hänger ihop.? För mig är en vanlig situation att jag fotar lite då och då. Efter kanske en vecka eller två importerar jag bilderna till Lightroom. De hamnar då i datummappar. Sedan kan jag i lugn och ro gå igenom respektive datum, gallra bort bilder, sätta keywords och till slut redigera. Genom att ha bilderna i en mapp med datumet blir det en naturlig uppdelning.
Säg att jag vill redigera bilderna från julafton. Några har keywords "julskinka" andra "julgran" och ytterligar några "moster Agda". Kanske har alla bilderna också keyword "Julafton", men det har ju bilderna från julen 2013, 2012 och 2011 också. Visst, jag kan kombinera keywords och tidpunkt och till slut få fram de bilder jag vill ha - förutsatt att jag inte skrivit fel keyword, eller missat något. För mig är det dock betydligt enklare och naturligare att snabbt markera mappen "2014-12-24" och vips så har jag de bilder jag vill jobba med.
Mappstrukturer är inte en Windows kvarleva, det är ett logiskt sätt att organisera saker man vill hitta. Var har du dina gråa strumpor? I köket eller garaget? Nej, du har dem i byrån, i lådan för strumpor, i facket till höger där du har andra gråa strumpor.
Sedan är det så att Windows använder sig av volymer, enheter, mappar och filer. Det kan du ju tycka vad du vill om - men det är så systemet fungerar. Jag gissar att Mac funkar på samma sätt, även om det är mera dolt för användaren.
Jag håller heller inte med om att det krävs jobb för att underhålla mappstrukturen. Det gör ju Lightroom åt dig, om du ställer in importen korrekt.
Det som startade vår diskussion var att TS hade en fråga om hur han skulle kunna få till en mappstruktur som han önskade. Ditt svar blev då att ifrågasätta hans behov av mappstruktur.
Jag vidhåller att det finns skäl att ha en mappstruktur även om man använder Lightroom och keywords.
Det är också därför som Lightroom innehåller verktyg för att på ett smidigt sätt skapa en logisk mappstruktur.