ANNONS
Annons

Mappar i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Blander

Aktiv medlem
Lightroom lägger ju default alla importerade foton i en stor mängd mappar med datum på varje mapp. Jag hade föredragit hopklumpning, exempelvis en mapp för varje månad. Kan jag i efterhand göra om mappstrukturen - kommer Lightroom att hitta bilderna?
 
Ja, om du flyttar om bilderna från Lightroom fungerar det bra. Du kan också ställa in din bildimport så du får det sorterat som du vill framöver.
 
Lightroom lägger ju default alla importerade foton i en stor mängd mappar med datum på varje mapp. Jag hade föredragit hopklumpning, exempelvis en mapp för varje månad. Kan jag i efterhand göra om mappstrukturen - kommer Lightroom att hitta bilderna?

Mappstrukter känns så förlegat, har du någon specifik anledning att du vill ha dem på det sätet?

Det viktiga är ju att man taggar sina bilder med korrekta och vettiga nyckelord. Gör du det?
 
Mappar är bra om man har mer än 9999 bilder. Kamerans räkneverk startar vanligtvis om efter det antalet och sedan får man börja döpa om bildfilerna om man inte delat upp i t.ex. mappar.

Det går utmärkt att flytta bilder mellan mappar inne i LR. Jag skapar mappstrukturen i Windows dit jag tankar bilderna från minneskortet. När jag sedan importerar i LR från den nya mappen så skapas den också i LR. Det går säkert att skapa nya mappar direkt i LR också.
 
Senast ändrad:
Mappstrukter känns så förlegat, har du någon specifik anledning att du vill ha dem på det sätet?

Det viktiga är ju att man taggar sina bilder med korrekta och vettiga nyckelord. Gör du det?

Någon typ av mappstruktur måste man ju ha. Även en enda mapp är ju en typ av struktur. :)
Men det finns två skäl för mig: Jag vill kunna hitta ett foto utan att öppna ett program. Jag vill slippa den löjligt långa scrollistan med mappar som bildas inne i Lightroom när varje dag blir en egen mapp.
 
Någon typ av mappstruktur måste man ju ha. Även en enda mapp är ju en typ av struktur. :)
Men det finns två skäl för mig: Jag vill kunna hitta ett foto utan att öppna ett program. Jag vill slippa den löjligt långa scrollistan med mappar som bildas inne i Lightroom när varje dag blir en egen mapp.

Du kan ange i importdialogen hur du vill ha det. Välj "organisera in i en mapp" och så kommer alla bilderna i den mappen du anger.
 
Jag brukar kopiera mappen till hårddisken, döpa den till vad jag vill att den ska heta och sen importera till lightroom med alternativet att inte flytta eller kopiera utan "lägg till". Det gör att jag kan sortera som jag vill. Men i lightroom kan man söka fram filer från vissa kriterier även utan sökord och sedan markera bilderna och dra dom till den mapp man vill i mapplistan.
Exempelvis när man flyttar mellan hårddiskar. Jag sorterar under årtal och har ca ett halvår lagrat på min SSD i taget. Sedan drar jag över dom till min externa hårddisk under motsvarande årtal. Fungerar bra eftersom man kan söka på kamerahus etc i lightroom och det är ofta så jag gör om jag söker snarare än letar efter metataggen "fotboll" exempelvis.
 
Jag tar mellan 40 och 50 000 bilder om året utan en fungerande mappstruktur hittar man inte de man skall ha på ett lätt sätt. Min minsta nämnare är år under år kommer månad ex. 05, därunder kommer datummapparna. Tänk er nyckelord "rovfågel" och det finns 60 000 bilder. Det tar en stund att skrolla igenom. Då är det bättre att nyckla in året och kanske vilken månad innan man söker. Detta är mitt sätt och det funkar för mig.
 
Mappstrukter känns så förlegat, har du någon specifik anledning att du vill ha dem på det sätet?

Nu blir jag lite nyfiken. Hur har du dina bilder organiserade? Har du alla bilder i en och samma mapp? Det tycker jag låter som en dåligt idé.

Någon form av mappstruktur krävs även om man använder Lightroom. Trådskaparens önskemål om en mapp per månad är inte alls orimlig och det finns inställningar i LR för att åstadkomma den direkt vid import av bilderna.
 
Nu blir jag lite nyfiken. Hur har du dina bilder organiserade? Har du alla bilder i en och samma mapp? Det tycker jag låter som en dåligt idé.

Någon form av mappstruktur krävs även om man använder Lightroom. Trådskaparens önskemål om en mapp per månad är inte alls orimlig och det finns inställningar i LR för att åstadkomma den direkt vid import av bilderna.

Jag har inte påstått att TS önskemål är orimligt och jag vet mycket väl att det enkelt går att styra i Lightroom var bilderna ska hamna vid import.

Det jag säger är att jag tycker mappstrukturer generellt är ett förlegat tänk, dock vet jag att det kan vara svårt att vänja sig av med...speciellt om man länge har suttit i Windows-miljö.

Ja, Lightroom kräver mappstruktur och för egen del så är det på default sedan dag ett. Jag använder mig sällan av den då alla mina bilder är taggade med diverse nyckelord som är ett mycket kraftfullare verktyg för att hitta specifika bilder än att ha dem i speciella mappar och behöva sortera samt leta i dessa. För min del hade jag kunnat ha alla bilderna i en enda mapp, det hade funkat lika bra.
 
Varför vänja sig av med något som behövs och fungerar? Du måste ju ha dina bilder i någon mapp. Att lägga 100 000 bilder i en och samma mapp är ingen bra idé. Åtminstone inte om ditt operativsystem är Windows (Mac har jag ingen erfarenhet av)

Alltså är det vettigt att ha någon form av struktur i sina mappar. En kronologisk baserad mappstruktur är naturlig och enkelt att underhålla.

Detta står inte på något vis i motsats till att använda sig av keywords, samlingar och smarta samlingar.

Om jag förstod dig rätt så använder du dig inte ens själv av "en-mapp-modellen" så varför då rekommendera den till andra?
 
Varför vänja sig av med något som behövs och fungerar? Du måste ju ha dina bilder i någon mapp. Att lägga 100 000 bilder i en och samma mapp är ingen bra idé. Åtminstone inte om ditt operativsystem är Windows (Mac har jag ingen erfarenhet av)

Alltså är det vettigt att ha någon form av struktur i sina mappar. En kronologisk baserad mappstruktur är naturlig och enkelt att underhålla.

Detta står inte på något vis i motsats till att använda sig av keywords, samlingar och smarta samlingar.

Om jag förstod dig rätt så använder du dig inte ens själv av "en-mapp-modellen" så varför då rekommendera den till andra?

Att ha alla bilder i en mapp för inget negativt med sig på så sätt, förklara gärna varför det skulle ha någon betydelse. Du utgår ju också från Windows där mappstrukturen är en helig gral, som dock även där börjar urholkas lite som tur är :)
Enkel att underhålla säger du, jo det är klart eftersom en mappstruktur i Lightroom inte behöver något underhåll. Däremot erbjuder den ingen som helst dynamik eller fördel förutom just namnet, t ex ett datum. Bättre då att inte tänka så mycket på vilken mapp bilden ligger i, det i sig är inte intressant, utan att man hittar rätt bild. Det gör man i Lightroom absolut enklast med nyckelord o andra flaggor i en sökning.

Som du bör ha läst så brydde jag mig inte om att göra någon specifik mappstruktur i Lightroom utan den fick vara default, detta eftersom den är totalt ointressant för mig.

Hur som, jag bara flikade in min åsikt, alla får ju göra som de anser vara bäst. Dock bör man kanske vara lite mer öppen och se övriga möjligheter som kan visa sig vara bättre.
 
Mappstrukter känns så förlegat, har du någon specifik anledning att du vill ha dem på det sätet?

Det viktiga är ju att man taggar sina bilder med korrekta och vettiga nyckelord. Gör du det?

Jag är inte den som ställde frågan men jag döper om filnamnen istället för att lägga till Nyckelord. Helt överlägset, att lägga till Nyckelord är minst lika stort jobb. Och givetvis lägger man alla bilder i en mapp Per fotodag.
 
Att ha alla bilder i en mapp för inget negativt med sig på så sätt, förklara gärna varför det skulle ha någon betydelse. Du utgår ju också från Windows där mappstrukturen är en helig gral, som dock även där börjar urholkas lite som tur är :)
Enkel att underhålla säger du, jo det är klart eftersom en mappstruktur i Lightroom inte behöver något underhåll. Däremot erbjuder den ingen som helst dynamik eller fördel förutom just namnet, t ex ett datum. Bättre då att inte tänka så mycket på vilken mapp bilden ligger i, det i sig är inte intressant, utan att man hittar rätt bild. Det gör man i Lightroom absolut enklast med nyckelord o andra flaggor i en sökning.

Som du bör ha läst så brydde jag mig inte om att göra någon specifik mappstruktur i Lightroom utan den fick vara default, detta eftersom den är totalt ointressant för mig.

Hur som, jag bara flikade in min åsikt, alla får ju göra som de anser vara bäst. Dock bör man kanske vara lite mer öppen och se övriga möjligheter som kan visa sig vara bättre.

För det första, jag utgår ifrån Windows eftersom det är det jag har kunskap om. Har du någonsin försökt lista innehållet i en mapp i Windows som innehåller 100000 filer? Det har jag, det är en arbetsam operation. Oavsett hur "modern" du vill vara kan det finnas situationer där man behöver hantera bilder/filer utanför Lightroom (backup, flytt av filer, etc, etc). Detta underlättas högst väsentligt om allt inte är lagrat i en och samma mapp.

För det andra, när du öppnar Lightrooms library modul så utgår den ifrån en mappstruktur. Om jag markerar min mapp för 2014 så innehåller den några tusen bilder. Om jag går över i grid-view så blir det ganska oöverskådligt. Om jag skulle ha hundra tusen bilder skulle det bli än mer svårjobbat.

För det tredje. Min poäng är att det inte finns någon fördel med "en-mapp-lösningen", däremot ovan listade nackdelar. Det finns heller ingen nackdel med "fler-mapp-strukturen" baserad på kronologi. Precis som du själv upptäckt så fungerar det utmärkt. (För jag antar att det där det du menar med Lightroom default).

Alltså är vi egentligen överens, du, jag och trådskaparen använder oss alla av en mappstruktur där originalfilerna placeras i olika undermappar.

Håller fullständigt med dig om att man bör ha ett öppet sinne för hur man organiserar sina bilder och Lightroom är sannerligen ett bra verktyg för att åstadkomma ordning och reda.

Jag är lite nyfiken, är det någon som faktiskt lägger ALLA sina originalfiler i en och samma mapp?
 
Har testat

Nu har jag börjat experimentera.

Inifrån Lightroom har jag i Mapp-menyn till vänster skapat en mapp som heter t ex "2013". I den lägger jag sedan alla de mappar som Lightroom skapat för 2013 (dvs en mapp per fotodatum, vilket är väldigt många). Det verkar fungera bra.

Om jag lämnar Lightroom och bläddrar på hårddisken så ligger ju alla fotona i mappen Lightrooms Master-mapp och nya mappar har skapats, helt i synk med förändringarna jag gjort inuti Lightroom. Det verkar fungera väldigt smidigt.

Jag flyttade nyligen över från Aperture till Lightroom, och jag missade att fundera över mappstrukturen vid själva importen.
 
Lightroom lägger ju default alla importerade foton i en stor mängd mappar med datum på varje mapp. Jag hade föredragit hopklumpning, exempelvis en mapp för varje månad. Kan jag i efterhand göra om mappstrukturen - kommer Lightroom att hitta bilderna?

Förra året gjorde jag om strukturen på hur mina bilder lagras. Anledningen var att listan med alla bildmappar började bli ohanterligt lång. Jag ville dock inte lägga alla bilder i samma mapp. Skälet var mycket enkelt: Det blir för rörigt och eftersom jag vet att mina äldre bilder kan ha samma filnamn riskerades konflikter.

Min lösning blev att skapa årsmappar dit jag sedan flyttade mina bildmappar som var sorterade på datum. Numera har jag alltså en årsmapp och i den finns alla fotodagar jag haft. På det sättet har min lista med bildmappar i Lightroom förkortats avsevärt.

Det är dock MYCKET VIKTIGT att man flyttar alla mappar och filler inne i Lightroom. Man ska INTE göra det i datorns filsystem. Då pajar Lightrooms katalog när det gäller lokaliseringen av alla filer, och man får ett helt onödigt merarbete som tar mycket lång tid.

EDIT: Såg i detta nu att du redan börjat använda den lösning jag använder. :)
 
Du behöver ju inte ens skapa årsmappen. LR gör det automatiskt åt dig vid importen. Själv så pekar jag bara ut en huvudmapp (C:\foto) och sen låter jag LR skapa en datumbaserad mappstruktur under den enligt ÅÅÅÅ/MM/DD. En bild som jag tar idag hamnar alltså automatiskt i mappen C:\foto\2015\01\07 även om jag importerar den först nästa vecka.

Eftersom mappstrukturen är hierarkisk så blir det dessutom ytterligare en möjlighet till sökning/filtrering baserat på år, månad eller dag.
 
Du behöver ju inte ens skapa årsmappen. LR gör det automatiskt åt dig vid importen. Själv så pekar jag bara ut en huvudmapp (C:\foto) och sen låter jag LR skapa en datumbaserad mappstruktur under den enligt ÅÅÅÅ/MM/DD. En bild som jag tar idag hamnar alltså automatiskt i mappen C:\foto\2015\01\07 även om jag importerar den först nästa vecka.

Eftersom mappstrukturen är hierarkisk så blir det dessutom ytterligare en möjlighet till sökning/filtrering baserat på år, månad eller dag.

Skumt, jag kan inte se någon årsmapp i mappstrukturen i Lightroom. Det finns bara en lång rad datummärkta mappar. Man kanske måste ange det vid importen.
 
Hela kedjan.

Förra året gjorde jag om strukturen på hur mina bilder lagras. Anledningen var att listan med alla bildmappar började bli ohanterligt lång. Jag ville dock inte lägga alla bilder i samma mapp. Skälet var mycket enkelt: Det blir för rörigt och eftersom jag vet att mina äldre bilder kan ha samma filnamn riskerades konflikter.

Min lösning blev att skapa årsmappar dit jag sedan flyttade mina bildmappar som var sorterade på datum. Numera har jag alltså en årsmapp och i den finns alla fotodagar jag haft. På det sättet har min lista med bildmappar i Lightroom förkortats avsevärt.

Det är dock MYCKET VIKTIGT att man flyttar alla mappar och filler inne i Lightroom. Man ska INTE göra det i datorns filsystem. Då pajar Lightrooms katalog när det gäller lokaliseringen av alla filer, och man får ett helt onödigt merarbete som tar mycket lång tid.

EDIT: Såg i detta nu att du redan börjat använda den lösning jag använder. :)

Hej

Jag gör precis som du , årsmappar med bildens fotodatum som undermapp.
Dom som döper om filer eller har egna system har nog missat en del fördelar ;-)
Jag som inte fotar yrkesmässigt kan utan bekymmer låta minneskortet fyllas innan de är dags för import.
Jag får då ägna lite tid åt att sätta nyckelord för att underlätta framtida sökningar men de går relativt fort jämfört med att döpa om filer t ex.. En bild kan ha hur många nyckelord som helst men bara ett filnamn.
Jag kanske har varit på nån fest/familjemiddag å på vägen hem så fotar ja nått vilt eller månförmörkelse eller ..., kommer hem trött, nästa morron sitter de en rugguggla på trappräcket å grannen vill ha sin bil fotad för en blocketannons osv osv.
Skulle jag då låta bli att använda nyckelord så skulle de bli en hel del funderande hur detta skulle organiseras. En annan fördel med datum är att man ibland behöver en bild med en viss årstid, tokenkelt att hitta. Årsmappar gör listan med mappar hanterbar som sagt.

ThomasR
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.