ANNONS
Annons

manuellt tele till m4/3

Produkter
(logga in för att koppla)

mighty mattis

Aktiv medlem
Jag söker ett tele till m4/3 med en brännvidd mellan 75-135mm . Olympus relativt nya 75 mm tele är förstås det optimala men den är lite för dyr för mig just nu. Söker därför ett äldre objektiv som ligger mer i min prisklass.Frågan är vilka av de äldre objektiven som funkar bra till m4/3? Jag har titta lite på pentax m 100 2.8 som verkar vara lagom stort och nikon 105 2,5 som verkar skarpt men som å andra sidan är tyngre. Är det möjligen någon på forumet som har erfarenhet av någon av gluggarna på m4/3 hus ? Andra tips välkommnas också förstås!
Tacksam för svar!

Jag söker ett tele till m4/3 med en brännvidd mellan 75-135mm . Olympus relativt nya 75 mm tele är förstås det optimala men den är lite för dyr för mig just nu. Söker därför ett äldre objektiv som ligger mer i min prisklass.Frågan är vilka av de äldre objektiven som funkar bra till m4/3? Jag har titta lite på pentax m 100 2.8 som verkar vara lagom stort och nikon 105 2,5 som verkar skarpt men som å andra sidan är tyngre. Är det möjligen någon på forumet som har erfarenhet av någon av gluggarna på m4/3 hus ? Andra tips välkommnas också förstås!
Tacksam för svar!
Har inte Olympus ett mycket bra, äldre Zuiko 135/2.8?

Jag har använt Canon FDn 135/2.8 och FDn 100/2 och tycker båda är OK.
Den annars bättre FDn 135/2 fungerade inte så bra på m4/3 (blir lätt kromatisk aberration). Och mitt gamla analoga favoritobjektiv Tamron 90/2.5 (macro) var inte heller bra (i motljus fick man stark ljus cirkel precis i mitten av bilden).

Titta även på
http://larsonweb.com/blog/?p=240 (långt ner i artikeln)
http://www.mu-43.com/f81/

Att posta sina frågor i flera forum samtidigt kan ses som irriterande, men det är heller inte ok att hålla på och diskutera vem som får skriva vad. Om ni ser något som inte hör hemma i forumet är det bättre om ni klickar på knappen för att rapportera inlägget i stället för att diskutera det i tråden.

Jag har raderat OT och diskussioner om diskussionen. Om ni har synpunkter på modereringen kan ni ta det i fotosidan.se. De inlägg jag raderat handlar bara om diskussionen som sådan - inte ämnet.

Senast ändrad:
OM tele

Har börjat plåta lite smått efter 25 års paus. Min lilla erfarenhet är att gamla OM-objektiv fungerar lysande på 4/3 system. Använder även några Minolta Rokkor med bra resultat. Bäst av allt grejorna är billiga där ute.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar