Annons

Manuellt objektiv och blixt?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

eljenmyr

Aktiv medlem
Jag har en K20D och fotar en del med manuella objektiv vilket går bra med lite micklande.
Dock får jag ingen ordning med blixt.
Den interna blixten fungerar inte (överexponerar) och det nämns också i handboken så det är bara att glömma.
Men... det är samma sak med extern TTL-blixt.
Överexponering hur jag än gör.
Visst kan jag ställa ner ljusstyrkan på blixten men det innebär ju att jag ska bedöma eller pröva mig fram till vettigt resultat för varje bild jag tar.
Naturligtvis helt orimligt, då kan jag ju lika gärna slänga TTL-blixten och sätta på en manuell blixt från 1967.

Någon som har en bättre idé?

Eftersom objektivet inte kan kommunicera med kameran kan inte blixten få information om exponeringen så det är manuellt som gäller. Det är endast ist D och DS modellerna som kan läsa av genom manuella objektiv eftersom de har en speciell separat sensor som mäter till blixten.

Aha, tack för informationen.
Synd att den där extra lilla sensorn inte fick följa med på senare modeller.

Det känns lite löjligt att mina manuella Pentax-objektiv fungerar fullt ut med blixtautomatik på min brors billiga sony-kamera men inte på min Pentax.

Aha, tack för informationen.
Synd att den där extra lilla sensorn inte fick följa med på senare modeller.

Det känns lite löjligt att mina manuella Pentax-objektiv fungerar fullt ut med blixtautomatik på min brors billiga sony-kamera men inte på min Pentax.

Ledtal dividerat med avståndet och håll koll på bländaren. Metz gamla stavblixtar hade en fin och lättläst guide på sina gigantiska huvuden.

Det finns gamla ljusdoserande thyristorblixtar som jobbar med arbetsbländare, du ställer i den angivna bländaren som gäller vid ett visst asavärde (samma som iso). Sedan doserar blixten ljuset. Den inbyggda blixten kan du ju stänga av. Gamla Metzblixtar, typ CT1 ska du nog akta dig för de kan dessvärre skada elektroniken i moderna kameror om du kopplar dem till kamerans synkuttag/mittkontakt. Detta gäller upp till ett visst serienummer. Edit: Ser att du fotat i många år så jag misstänker att du redan kände till den här gamla blixttekniken som var modern på 70-talet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar