Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Manuellt 24 eller 28 mm till m43
- Trådstartare simfors
- Start datum
PMD
Aktiv medlem
Canon FD, Olympus OM och Konica AR är alla system med hyfsat bra optik. Det finns 24mm- och 28mm-objektiv i alla de systemen, och de går ofta att hitta till rimliga priser.
Jag undrar dock varför du vill ha ett manuellt 24mm- eller 28mm-objektiv till m4/3? Det finns ju flera bra objektiv med ungefär de brännvidderna i m4/3-systemet, t.ex Olympus 25mm f/1.8 och Panasonic 25mm f/1.4 eller Panasonic 20mm f/1.7. Visst är de antagligen dyrare än gamla manuella objektiv, men de har å andra sidan autofokus vilket inte är att förakta.
28mm tycker jag verkar vara en lite udda brännvidd att använda på m4/3. Det blir varken normalobjektiv eller kort tele utan snarare någonstans mittemellan dessa.
Jag undrar dock varför du vill ha ett manuellt 24mm- eller 28mm-objektiv till m4/3? Det finns ju flera bra objektiv med ungefär de brännvidderna i m4/3-systemet, t.ex Olympus 25mm f/1.8 och Panasonic 25mm f/1.4 eller Panasonic 20mm f/1.7. Visst är de antagligen dyrare än gamla manuella objektiv, men de har å andra sidan autofokus vilket inte är att förakta.
28mm tycker jag verkar vara en lite udda brännvidd att använda på m4/3. Det blir varken normalobjektiv eller kort tele utan snarare någonstans mittemellan dessa.
simfors
Medlem
Nä, jag gillar väl helt enkelt att testa lite olika grejer. Har redan 20/1,7 och skulle vilja prova en något längre brännvidd. Drömmen är ju Pana 25/1,4 men tills vidare får det bli lite budgetalternativ. Dessutom gillar jag utseendet och byggkvaliteten på gamla objektiv och hoppas kanske att få lite karaktär på bilderna på köpet....
simfors
Medlem
Tänkte kanske att 28rna är lite billigare än motsvarande 24r. 24 mm är väl en mer renodlad vidvinkel i småbildsvärlden?
PMD
Aktiv medlem
Det stämmer kanske. Jag har både Canon FD 24/2.8 och FD 28/2.8. 24:an kostade mig över 800 kr och 28:an 360 kr.
Ibland kan man fynda objektiv genom att köpa en kamera och medföljande objektiv.
Jag har ett FD 35/2.8 som satt på en Canon T70 jag köpte för 215 kr.
FD 24/2.8 är ganska liten och nätt, men om du vill ha ett objektiv som nästan är i m4/3-storleksklass så är det Olympus OM 28/3.5 du ska leta efter. Mitt exemplar gav jag några hundra för, så det var inte så svindyrt.
Visst ja, du skrev ljusstarkt. Om man vill ha högre ljusstyrka än ovanstående objektiv så får man vara beredd att betala minst 2-3 gånger så mycket.
Ibland kan man fynda objektiv genom att köpa en kamera och medföljande objektiv.
Jag har ett FD 35/2.8 som satt på en Canon T70 jag köpte för 215 kr.
FD 24/2.8 är ganska liten och nätt, men om du vill ha ett objektiv som nästan är i m4/3-storleksklass så är det Olympus OM 28/3.5 du ska leta efter. Mitt exemplar gav jag några hundra för, så det var inte så svindyrt.
Visst ja, du skrev ljusstarkt. Om man vill ha högre ljusstyrka än ovanstående objektiv så får man vara beredd att betala minst 2-3 gånger så mycket.
j3n5
Aktiv medlem
Nikons senaste normal är ju Nikkor AF-S NIKKOR 58/1,4G dvs nästan samma som en 28a på m43.. Zeiss värsting Otus är 55/1.4
Själv har jag en Tokina 28/2.8 som är rätt OK på M43 men jag föredrar Panaleica 25/1.4 alla dagar..