Annons

Manuella objektiv till Sony DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte kolla om det är nån som har nån erfarenhet av att använda gamla manuella objektiv till Sony dslr. Jag är lite nyfiken på att köra nåt gammalt retroobjektiv typ rokkor men är osäker på hur det funkar och framför allt OM det funkar.
PS, min kamera är en Sony A350 om det har någon betydelse.

Jerker
 
Jag känner inte att jag fått precis den information jag var ute efter i den tråd du länkade till. Måste jag ha adapter till de äldre objektiven? Vill gärna ha svar från någon som har erfarenhet av att ha använt liknande objektiv själv. Någon som kan berätta om det är något man måste tänka på eller om det ens är möjligt att bruka dessa objektiv utan att skada kontakterna i infästningen eller liknande.
 
dyxum.com finns det massor av information om adaptrar att ta till sig. Sedan finns den alltid lika klurige Pete Ganzel med sina listiga saker - t.ex. att sätta en Minolta MD Rokkor direkt på en a-bajonett ( efter lite modifiering ).
 
Adaptern för Rokkor-objektiv måste innehålla optiska element för att oändligt fokus skall fungera, detta slipper man med M42.

Dessutom finns en del M42-adapters med chip som ger fokusbekräftelse samt bibehållen antiskak-funktion, vet ej om det finns MD-adapters med samma funktion.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.