Annons

Manuella objektiv till digital Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja. Men funktionerna varierar beroende på vilken kamera du har.

D100, D70, D70s och D50 ger ingen ljusmätning. D70 och D70s ger ingen skärpedjupskontroll.

D1-serien ger centrumvägd mätning och spotmätning, ingen matrismätning. Endast manuell exponering eller slutartidsautomatik.

D2-serien och D200 ger tillgång till alla mätmetoder. Endast manuell exponering eller slutartidsautomatik.

För samtliga kameror gäller att objektiven måste vara av AI- eller AI-S-typ. Eller modifierade till AI.

Slutartidsautomatik?

Hej Jim!

1. Jag blir alltid så osäker. Om man bestämmer bländaren själv och låter kameran sköta slutartiden, är det slutartidsautomatik?

2. Funderar på D50 eller D200 eftersom jag har en del bra manuella AIS-objektiv. D50 kräver alltså lös exponeringsmätare eller att man chansar och sen tittar på skärmen, är det rätt uppfattat?

Hm..
Är du säker Jim?
Jag har en gammal 135:a som jag använder till min D1H. Den är antagligen chippad med ett kort från en 2/35:a för brännvidden blir alltid 35mm för alla bilder.
Men...
ljusmätningen rapporteras i varje fall som multipattern.

Alla mina andra objektiv är AF så jag har inte provat med fler.

Hur exponeringsautomatiken fungerar är jag faktiskt inte säker. Jag kör för det mesta med manuell.

/johan

jimh skrev:
...D70 och D70s ger ingen skärpedjupskontroll...

Finns ett litet trick för att fixa detta... Lossa på objektivet och vrid, bländaren går då till det läge som den är inställd på. Men det gäller att passa sig så man inte tappar kamera/objektiv..,

Re: Slutartidsautomatik?

Måns H skrev:
1. Jag blir alltid så osäker. Om man bestämmer bländaren själv och låter kameran sköta slutartiden, är det slutartidsautomatik?

2. Funderar på D50 eller D200 eftersom jag har en del bra manuella AIS-objektiv. D50 kräver alltså lös exponeringsmätare eller att man chansar och sen tittar på skärmen, är det rätt uppfattat?

1. Jepp, bländarstyrd slutartidsautomatik är precis som du beskriver.

2. Även detta är korrekt uppfattat.

Om den är chippad så har den ju CPU. Det Jim skrev gäller objektiv UTAN CPU.

jpg skrev:
Hm..
Är du säker Jim?
Jag har en gammal 135:a som jag använder till min D1H. Den är antagligen chippad med ett kort från en 2/35:a för brännvidden blir alltid 35mm för alla bilder.
Men...
ljusmätningen rapporteras i varje fall som multipattern.

Alla mina andra objektiv är AF så jag har inte provat med fler.

Hur exponeringsautomatiken fungerar är jag faktiskt inte säker. Jag kör för det mesta med manuell.

/johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar