Annons

Manuella objektiv till Canon EOS digital

Produkter
(logga in för att koppla)

PortMan

Aktiv medlem
Jag har som många andra ett rejält antal manuella, både FL, FD och FDn-objektiv.

Speciellt mina S.S.C skulle vara intressant att kunna använda - kanske även till mina analoga EOS-hus.

Jag har sett adapters som gör det möjligt att använda Olympus till EOS så jag gissar att det finns eller kommer att finnas en adapter även för mina gamla canon objektiv.

Är det någon som har erfarenheter av detta?

Är det något av Canons hus som i så fall är att föredra?

Lustigt nog är det lättare att använda gamla gluggar från andra märken (Olympus, Nikon osv) på en EOS-kamera än Canons egna gamla FD-objektiv. Problemet är att även FD hade kort avstånd mellan bajonett och filmplan. En adapter måste alltså innehålla en optisk lins (i praktiken en liten telekonverter) för att du ska kunna fokusera på längre avstånd.

Glöm canons FL FD FDn på EOS hus - registeravståndet är för kort så du får inte focus på oändligheten om du inte har en adapter med lins och dessa är inte bra så kort svar - glöm FD optik på EOS hus - nästan alla andra fattningar fungerar bra, men just FD är struligt med adapter. M42, Nikon har jag adaptrar till och använder ofta med gott resultat.

Hur är det med Olympus?

Glöm canons FL FD FDn på EOS hus - registeravståndet är för kort så du får inte focus på oändligheten om du inte har en adapter med lins och dessa är inte bra så kort svar - glöm FD optik på EOS hus - nästan alla andra fattningar fungerar bra, men just FD är struligt med adapter. M42, Nikon har jag adaptrar till och använder ofta med gott resultat.

Hur är det med Olympus?

Sorgligt med mina gamla canonobjektiv. Får väl lägga ut dem till försäljning nån gång i framtiden när tanken sjunkit in och satt sig.

Det jag har mer av är Konika- och Olympusobjektiv. Någon som har erfarenhet av Olympus?

Psst - det kommer nog förr eller senare en spegellös fattning för APS-C eller FF optik även till canon och till det huset kommer FD optiken att fungera med adapter - så har du tålamod så spar optiken några år till då det kommer roliga saker att skruva dem på i framtiden.

Hur är det med Olympus?

Sorgligt med mina gamla canonobjektiv. Får väl lägga ut dem till försäljning nån gång i framtiden när tanken sjunkit in och satt sig.

Det jag har mer av är Konika- och Olympusobjektiv. Någon som har erfarenhet av Olympus?
Jag känner inte till Olympus, men Konica hade ännu kortare registeravstånd än Canon med manuell fokus. Så problemet blir detsamma.

Olle

Jag känner inte till Olympus, men Konica hade ännu kortare registeravstånd än Canon med manuell fokus. Så problemet blir detsamma.

Olle

Hej !

Olympus går hur bra som helst.
Några OM-objektiv är riktigt riktigt bra, några inte så bra.
skaffa en adapter med programerbart chip så att af-punterna fungerar och mätningen ok.

mina personliga erfarenheter:
ex på bra: utan rankning

50 1,4
50 3,5 i macro-området
100 2,8
135 2,8
35 2,8
28 3,5
24 2,8
35-70 3,5-5,6 ofta som kit till OM40

Tamron SP90 2,5 älder variant, kollosalt skarp, något bättre än OM 100 2,8

inte så bra
50 1,8
75-150 4
85 2,0
35 2,0 borde vara bra, men mitt ex inte.
35-70 3,6 ----- " ------

---------

Konica går inte alls, det huset är mycket plattare, jag försökte bygga om ett 153 3,5
genom att flytta om gängorna, men det gick inte, planen för detta just nu är att
hitta någon sorts bälg och ha som macro.

//MW

Senast ändrad:
Adapters till EOS

Tack för tipset om Olympusadapter med chips. Ska omgående leta rätt på en sådan. Hittade en för 575:- vilket bör vara ok.

Hittade samtidigt minst fem olika adapters mellan FD och EOS???????

Någon som provat??????

QUOTE=Smw;1647247]

Hej !

Olympus går hur bra som helst.
Några OM-objektiv är riktigt riktigt bra, några inte så bra.
skaffa en adapter med programerbart chip så att af-punterna fungerar och mätningen ok.

mina personliga erfarenheter:
ex på bra: utan rankning

50 1,4
50 3,5 i macro-området
100 2,8
135 2,8
35 2,8
28 3,5
24 2,8
35-70 3,5-5,6 ofta som kit till OM40

Tamron SP90 2,5 älder variant, kollosalt skarp, något bättre än OM 100 2,8

inte så bra
50 1,8
75-150 4
85 2,0
35 2,0 borde vara bra, men mitt ex inte.
35-70 3,6 ----- " ------

---------

Konica går inte alls, det huset är mycket plattare, jag försökte bygga om ett 153 3,5
genom att flytta om gängorna, men det gick inte, planen för detta just nu är att
hitta någon sorts bälg och ha som macro.

//MW[/QUOTE]

Hej !

Sök lite efter Saras inlägg, hon har skrivit mycket läsvärt. bla om detta.

//MW

Tack för tipset om Olympusadapter med chips. Ska omgående leta rätt på en sådan. Hittade en för 575:- vilket bör vara ok.

Det lät ganska dyrt. Här har du en bra adapter med ett av de bästa chip du kan få för bara c:a 230 kr: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl...145283&ssPageName=STRK:MEWAX:IT#ht_3828wt_799
En säker och trygg handlare som levererar på en vecka, har köpt mycket av honom.

Hittade samtidigt minst fem olika adapters mellan FD och EOS???????

Någon som provat??????

Adaptrar finns det gott om, men antingen får du inte fokus till oändligheten (alla dina objektiv blir rena makroobjektiv) eller så innehåller adaptern en lins som fungerar som en dålig teleförlängare (linsen sabbar allt vad bildkvalitet heter).

Vill du använda dina FD-objektiv kanske du skall titta på en Micro 4:3 kamera (Panasonic eller Olympus) eller Sony NEX istället, dessa kameror saknar den traditionella spegelreflexsökaren och kan därför göras tunnare. Adaptrar finns idag till de flesta manuella system (även Konica). Nackdelen är att sensorn är mindre än filmrutan, varför objektiven blir skenbart längre (2x för Micro 4:3 eller 1.5x för NEX). De flesta förståsigpåare tror att Canon inom kort kommer introducera ett liknande system med spegelfria kamerahus.

Pentax K objektiv funkar på en Canon EOS 7D

Köpte en adapter ring för att testa om mina gamla Pentax objektiv från tidigt 80-tal funkade
Mekaniskt funkade det bra att montera på min 7D. Fick dock modifiera test-objektivet lite för att jag skulle kunna blända ner. Det var dock en möjlighet med blandade känslor eftersom sökaren snabbt blev för mörk. Om jag kommer att använda detta så behöver allt ställas in med största öppningen och sedan bländar man ner precis före man ska fota

Fotoresultatet är jag dock lite mer tveksam till. Ser helt OK ut vid första anblicken men det saknas "sting" i bilderna. Kan/har säkert med inställningen i kameran att göra och lite "pröva sig fram" kan ge det där lilla extra som saknas. Kommer att testa lite mer när jag har mycket ljus

Skärpan. Kan manuellt ställa in skärpan på alla avstånd jag testade på men om man zoomar in på en tagen bild så upplever jag att skärpan inte riktigt blir 100% jämfört med referens objektivet (Canon's eget). Kommer att testa min fina Pentax 400mm lite mer innan jag ger upp

Min egen bedömning/känsla är att prylarna går att använda ihop men de passar tyvärr och "överraskande" inte riktigt till varandra..... Resultatet bedömer jag därför för min del vara 80-90% jämfört med ett modernt objektiv som är framtaget för att passa till kameran.

Någon mer test men troligtvis var detta "stolpe och ut" för min del
//LGN

Senast ändrad:
ANNONS