Annons

Manuella objektiv på digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Orioles678

Medlem
Hej, Jag har en Pentax K200D och när jag användar gamla manuella objektiv med bländarring på den så har jag märkt att det inte går att blända ner, det händer inget när jag rör bländarringen. Objektiven fungerar för om jag har dom avmonterade så går det att ändra bländare men när man sen sätter på dom på kameran så ser man hur bländaren utvidgas till max. Hur ska jag göra för att kunna skifta bländare?

Hej, på min K10D bländas objektivet ned först när man drar på skärpedjupskontrollen, eller när man tar en bild.

Dessutom får inte funktionsratten vara i något autoläge, du bör välja M läget.

Hej, Jag har en Pentax K200D och när jag användar gamla manuella objektiv med bländarring på den så har jag märkt att det inte går att blända ner, det händer inget när jag rör bländarringen

Det ska inte hända något när du rör bländarringen. De gamla objektiven har "automatic diagraphm" som betyder att kameran bländar ner till vald bländare först när bilden tas, inte innan bilden tas. Vilket är klokt eftersom annars blir ju bilden mörkare i sökaren och det försvårar ju komposition...

Vill du att kameran ska blända ner till vald bländare så använder du skärpedjupskontrollen, då kan du se skärpedjupet på vald bländare.

Vill du däremot ha ljusmätning med manuella objektiv, och verkligen använda dem, så ställer du kameran i läge (M)anuellt och trycker sen på knappen (AE-L) så gör kameran en exponeringsmätning och ställer tiden. (allt detta står i handboken).

Observera att för att kunna ta en bild så måste funktionen för att tillåta bländarringen vara aktiverad i C)-Specialinställningar, annars kan du inte ta en bild med ett sådant objektiv.

Hej, på min K10D bländas objektivet ned först när man drar på skärpedjupskontrollen, eller när man tar en bild.

Man kan använda skärpedjupskontrollen ja, för den är till för att blända ner objektivet och sen så ser man skärpedjupet.

Men för att göra en ljusmätning så ställer man kameran i läge (M)anuell och sen trycker på (gröna knappen). (Ja, det är "gröna knappen" på K10D och k20D, det är knappen (AE-L) på en K200D).

Man kan använda skärpedjupskontrollen ja, för den är till för att blända ner objektivet och sen så ser man skärpedjupet.

Men för att göra en ljusmätning så ställer man kameran i läge (M)anuell och sen trycker på (gröna knappen). (Ja, det är "gröna knappen" på K10D och k20D, det är knappen (AE-L) på en K200D).

Tack! Jag som just fick min mellanring och tänkte söka i forumet och så finns era tips i en ny tråd :)

Men kan kan inte få fram ljusmätningen så den är igång hela tiden som det är med de digitala objektven på manuellt läge?

Tack! Jag som just fick min mellanring och tänkte söka i forumet och så finns era tips i en ny tråd :)

Men kan kan inte få fram ljusmätningen så den är igång hela tiden som det är med de digitala objektven på manuellt läge?

Ljusmätningen är inte igång hela tiden. Med autofokusobjektiv eller manuella objektiv med A-inställning på bländarringen (elektronisk bländarinformation) så sätts ljusmätningen igång genom exempelvis halvpress av slutarknappen och sen är ljusmätningen aktiverad så länge som man rör en knapp eller den tid som är inställd på mätaraktivering i C-Specialinställningar - en typisk inställning är 10 sekunder. (genom nytt tryck på någon knapp eller reglage så återaktiveras mätaren).

Med mekaniska objektiv som saknar elektronisk bländarinformation, så vet kameran inte vilken bländare som objektiven har. Därför måste kameran blända ner och mäta upp objektivet för att få fram informationen vilken bländare objektivet har. Det är detta som sker i läge (M)anuellt när man trycker på "gröna knappen" (*ist D, K10D, K20D, K-7) eller "AE-L" (*ist DS, DL, K110D, K100D, K200D, K-m). Kameran bländar ner, mäter ljuset och ställer in tiden. Detta görs en gång. Vill man ha en ny mätning så får man trycka ner knappen en gång till.

Med objektiv utan automatisk diagrafm, alltså utan den funktionen som gör att ojektiven står på största bländaren tills kameran bländar ner när kameran tar bilden, så kan man få kontinuerlig mätning i exempelvis läge Av - detta fungerar med äldre skruvfattade M42 objektiv, som saknar läge "auto". Det fungerar inte med K-bajonettobjektiv.

Skälet till att objektiven har en funktion som gör att de är på största bländaren och bländar ner till vald bländare när bilden tas, är för att sökaren annars skulle bli mörk vilket försvårar kompositionen. Om man exempelvis ställer bländare f/22 på ett objektiv så blir det ju så mörkt i sökaren så man knappt ser något om objektivet verkligen skulle ställa sig hela tiden på den bländaren man väljer även innan bilden tas. Den bild man ser i sökaren är alltså utifrån objektivet på största bländaren, och inte med den valda bländaren.

Bländaren styr ljusinsläppet till objektivet - ju större bländaren, desto mer ljus och därmed ljusare bild, ju mindre bländare desto mindre ljus och därmed mörkare bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar