Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuell Nikkor

Produkter
(logga in för att koppla)

Mortella

Aktiv medlem
Hej!

Fotar en hel del natt, exponeringar från några sekunder till några minuter, är på jakt efter ett manuellt Nikkor till min d300. Funderar på ett 20mm f/2.8 AIS, har ett på g för 250 dollar (1500 SEK), de går för 250-300 på ebay de jag har sett.

Har försökt läsa så mycket som möjligt om de manuella gluggarna, bl.a. "maktens" manuella glugg tråd i nikonobjektiv delen av forumet, där lovordas bl.a. 28mm f/2.0 AIS, 24mm:arna verkar inte för heta, och hittade inte så mycket om just 20mm:en jag funderar på. Det är väl just runt 20mm - 28mm jag vill hitta en glugg, med förlängingsfaktorn i åtanke, helst åt 20mm hållet.

Någon som har nått att säga om Nikkor 20mm f/2.8 AIS?

/Otto

bump! Ingen som har något att säga till om denna "glugg", Nikkor 20mm AIS f/2.8 ? Ska ev. inhandla den nu i helgen efter att ha testat den hos säljaren, 250 dollar ska han ha som sagt, hoppas skicket är bra.

/Otto

Här har du en test på den...
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/209-nikkor-af-20mm-f28-d-review--test-report

Ingen vidare glugg om du frågar mig, bästa manuella vidvinkeln är väl Nikkor Ai-S 28mm f/2, men dom är inte lätt att få tag i, dyr brukar dom vara också, men har du tur så kanske du hittar någon här hemma till bra pris, i USA på e-bay blir det nog svårt, dom är betydligt mer prismedvetna än vi.

Söker du bättre manuella gluggar så finns Zeiss...

/kent.

Så AF verisionen är den samma som AIS verisionen?

Jo Nikkor 28mm f/2.0 verkar bra, de går sällan för under 300-400 dollar dock, på Ebay.

Zeiss har ju en 28mm med, samt en 25mm, men 28 verkar lite vassare (ljusstarkare med) dock 1000 dollars, 6000 SEK, så vet hur aktuellt det är, vill ha Tokina 11-16mm först :)

/Otto

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto