Annons

Manuell inställning av vitbalansen

Produkter
(logga in för att koppla)

Ia Lindgren

Avslutat medlemskap
Jag har precis börjat plugga foto och håller nu på att lära mig dom mest grundläggande kamerateknikerna. Mitt första problem är att kunna ställa in vitbalansen manuellt. Jag har provat med massor av olika vita och halvtransparenta material, som jag fotat av och sparat för den egeninställda vitbalansen. Får inte alls det färgresultat jag söker efter. Färgen får mer en tendens till blått. Är det någon som kan tipsa mig om hur jag bäst går till väga, steg för steg, för att få till vitbalansen samt vilket material, färg o även avståndet mellan kameran och det s k vitbalanskortet jag ska ha. Fotar med en EOS 450D som är min första systemkamera och alldeles nyinköpt . / Tacksam för hjälp

Vad är det för fel på automatiken? Jag förstår att man kan ha lust att ställa in vitbalansen själv i vissa situationer men det finns betydligt viktigare saker att lära sig när man precis har köpt en systemkamera, t.ex. slutartid/bländare, skärpedjup och hur brännvidden påverkar perspektivet i bilden.

Om du fortfarande vill sätta vitbalansen själv så pröva att sätta ett Pringles-lock (potatischips) på objektivet och mät genom det.

Det är så att jag precis börjat plugga Digital-foto, och i våra första inlämningsuppgifter så ingår bl a manuell vitbalans-inställning. Vi ska lämna in fler uppgifter med bl a exponering, slutartid, bländare mm mm. I alla uppgifter ska bildserier med alla värden vi haft under fotograferingen finnas med. Men vi får i alla fall inte använda oss av några auto-funktioner till dom första övningar vi fått i alla fall, vet inte hur det blir sen.//Ia

Det är så att jag precis börjat plugga Digital-foto, och i våra första inlämningsuppgifter så ingår bl a manuell vitbalans-inställning. Vi ska lämna in fler uppgifter med bl a exponering, slutartid, bländare mm mm. I alla uppgifter ska bildserier med alla värden vi haft under fotograferingen finnas med. Men vi får i alla fall inte använda oss av några auto-funktioner till dom första övningar vi fått i alla fall, vet inte hur det blir sen.//Ia

Du gör säkert rätt när du ställer balansen. En absolut vitbalans kan ibland upplevas som kall och blå. Om du tar upp en bild i Photoshop och kollar rgb värdena på en vit eller neutral yta ska de vara på samma nivåer. Då får du en tekniskt korrekt vitbalans, men den kan som sagt upplevas kall och lite blåaktig. En annan viktig faktor när man finlirar med vitbalans är att man har koll på sin skärm. Det som ser blått ut i din skärm kanske upplevs varm i en annan. En kalibrerad skärm är ett måste...

Jag använder själv ett WhiBal och kan verkligen rekommendera det.Läs mer om det här: http://www.rawworkflow.com/products/whibal/index.html

Du gör säkert rätt när du ställer balansen. En absolut vitbalans kan ibland upplevas som kall och blå. Om du tar upp en bild i Photoshop och kollar rgb värdena på en vit eller neutral yta ska de vara på samma nivåer. Då får du en tekniskt korrekt vitbalans, men den kan som sagt upplevas kall och lite blåaktig. En annan viktig faktor när man finlirar med vitbalans är att man har koll på sin skärm. Det som ser blått ut i din skärm kanske upplevs varm i en annan. En kalibrerad skärm är ett måste...

Tack för det svaret. Då kan jag nog förstå att bilderna med min egen vitbalans-inställning ser just blå och kall ut. Jag ska ta och kolla upp det där med RGB värdena i PS som du nämnde, och det där med att kalibrera skärmen hade jag helt glömt bort. Ska ta tag i det när jag gjort alla bildserier som måste in om några dagar. //Ia

Hej! Tack för tipset. Läste om WhiBal på deras sajt, den verkade väldigt intressant. Går den att köpa här i Sverige, eller måste man handla den genom deras sajt? //Ia

Hej Ia!

Du kan använda i stort sett vilket gråkort (18%) som helst, till exempel Qpcard som kostar dryga hundralappen hos Scandinavian Photo:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1556050

Här har du dessutom en kort instruktionsfilm om hur du använder dig av gråkort:
http://bildochfoto.se/2008/04/21/kamerans-ljusmatare-grakort-och-histogram-for-battre-foto/

Lycka till med studierna!

Jag använder en vit halvtransparent plastskiva

Jag använder mig nu en vit halvtransparent plastskiva. Det var ursprungligen en Ikea bricka som hette "Smula". Den ger ett bra resultat när jag använder den för att ha en egen vitbalansinställning

http://bildochfoto.se/2008/09/05/battre-vitbalans-i-dina-bilder-med-vit-halvtransparant-plastbricka/

Någon skrev Pringles lock och det funkar om du har de gamla pringles locken. De nya heltransparanta funkar inte...

Jag såg någon som laddat upp en gråbild till sin iPhone och använde det som gråkort. Det kan säkert funka med andra mobiltelefoner också...det är bara att testa...

Tack för alla tips jag fått. Ska köpa mig ett s k gråkort så snart som möjligt. Men idag ska jag sticka ut och testa på lite olika material som jag har hemma för att se vilket som "i mitt öga" ger den bästa färgåtergivningen (har lite bråttom o få klart mina inlämningsuppgifter). Men det jag också undrar är om det har någon betydelse om materialet är blankt el matt?
Ska ta tag i kalibreringen av datorskärmen också. Och du "Sami", tittade på några av instruktions-filmerna som fanns på bildochfoto.se, tyckte dom var bra. Ett stort tack till er alla. // Ia

Jag har provat med massor av olika vita och halvtransparenta material, som jag fotat av och sparat för den egeninställda vitbalansen.
Du får gärna idiotförklara mig men jag gjorde ett rätt så fatalt misstag i början. ;)
Jag tog ett vitt papper och fotade av hemma. Sparade bilden i kameran och använde den som referens överallt... Fungerade inte så bra förutom just hemma då. :D
Man måste alltså ta referensbilden i samma ljus som den riktiga bilden för att det ska fungera. :)

Du får gärna idiotförklara mig men jag gjorde ett rätt så fatalt misstag i början. ;)
Jag tog ett vitt papper och fotade av hemma. Sparade bilden i kameran och använde den som referens överallt... Fungerade inte så bra förutom just hemma då. :D
Man måste alltså ta referensbilden i samma ljus som den riktiga bilden för att det ska fungera. :)

Ja, tur är ju att jag förstått att man måste ta referensbilden i det ljuset man ska fota i. Men jag har experimenterat med olika vita, grå o halvtransperenta material som jag hittat hemma, eftersom jag inte hunnit skaffa mig ett riktigt gråkort. Har testat dom olika materialen och tagit massor av bilder i olika miljöer både inne o ute, och sen jämfört resultaten av alla bilder när jag laddat upp dom i datorn. Nu har jag däremot hittat en vit plastbit som verkar funka någorlunda färgmässigt och får duga tills jag köpt ett riktigt gråkort. Måste också kalibrera datorskärmen som Mats Ögren nämnde. Har tidigare bara fixat till färgerna i PS, men till dom första uppgifterna vi har så får vi inte bildbehandla fotona, förutom ändra bildstorleken. Hälsn. Ia

Kan du inte lägga upp en bild som du tycker har blåstick? Då kan vi se om vi tycker samma sak. :)

Tänkte lägga upp mina test-bilder på den här sajten, men det går visst bara att lägga in en bild i veckan om man bara är grund-medlem. Har ännu inte satt mig in i hur det funkar här.
Men jag kan länka till min egna "space" sajt som jag nyligt börjat med. Den kommer bara att innehålla de foton jag kommer att använda mig i kurserna Digital foto o bildbehandling. La nyss upp fem bilder på samma motiv fotat med auto-vitbalans samt fyra bilder med några olika material jag använt mig av för manuell WB. Usch, bilderna är bara slarvfotade, men man kan ju i alla fall se lite av färgskiftningarna. Tar gärna emot kommentarer.
Här är länken i alla fall: www.elingia.spaces.live.com
//Ia

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar