Annons

Manuell insällning

Produkter
(logga in för att koppla)

Walkerboh

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt motivet med att köra på Manuell. Det jag brukar göra är att jag spottmäter objektet och kanske i runt i kring kör med Av och sträller in bländare för önskat skärpedjup. Beroende på ljussituationen sen brukar jag över/underexponera. Oftat blir det överexponering med ett steg när jag är ute i naturen för att få lite mera mustighet.

Jag tycker att denna metod ger mig den kontrollen jag kan få över bilden.

kan jag verkligen få mer koll om jag kör manuell??
 
komposition

Nu vet jag inte hur din kamera uppför sig när du kör på bländarautomatik. Min F90x fungerar i alla fall som så att den väljer slutartid utifrån informationen den får från ljusmätaren. Då den sitter i mitten, och i spotläget är det bara en liten prick, måste du ju hålla ditt motiv i mitten annars kommer ett annat värde att väljas. Förutsatt givetvis att inte den övriga bilden ser ljusmässigt likadan ut som motivet.

Genom att köra manuellt kan du spotmäta på ditt motiv, ställa in rätt värde och sedan komponera om bilden så som du vill ha den, utan att slutartiden kommer att ändras. För bilder där du kanske medvetet vill att bakgrunder skall bli antingen under- eller överexponerade tycker jag detta funkar alldeles ypperligt. Dvs. för bilder där det skiljer flera steg mellan motiv och "övrig bild" skulle jag nog rekommendera manuella inställningar.

Just my $0.02.
 
Min minolta har exponeringslås :D

Men mycket riktigt så vid komplicerade ljusförhållanden kan det vara enklare och bättre att köra manuellt så fort man har ett riktvärde.

Jag trodde man skulle underexponera för att få mustigare färger :confused:

/Maverick
 
Som digitalnisse är det en sak jag alltid undrar. Det verkar som om det skall vara nödvändigt att ha 20 formelsamlingar med sig när man fotograferar analogt.Jag är antagligen helt ute och snurrar men vill gärna veta bakgrunden till denna "ljusvetenskap" och tjafs om mätningstyper hit o dit. Så här gör jag själv när jag står inför en svår ljussituation. Skiter i allt vad spotmätning och dylikt heter. Mycket snö, bäst att överexponera lite. Ljust objekt med mycket mörkt runt omkring, bäst att underexponera lite. Och bracketing tre bilder för att vara på den säkra sidan. Slår aldrig fel. Varför kan man inte göra detsamma med analog kamera? Är det snålhet det är fråga om? Endast en bild per motiv annars gnäller frun över fotograferingsbudgeten? Måste i så fall vara höjden av amatörmässighet. Lägga tid på planering, tanke/ide och kolla vinklar etc. för att sedan konstatera att mina 4 bilder den förmiddagen var felexponerade.Ursäkta om jag trampar någon på tårna men jag vill uppriktigt veta anledningen till dessa diskussioner och "formler".
 
jag glömde att jag använder exponeringslåset när jag flyttar på kameran. fyi Eos 5 kan spotmäta på aktuell fokuspunkt.

Och Maverick dia ska man underexp inte neg....

Hans-c:
Nej det är inte snålhet men att veta hur ljuset beter sig i kameran samt att kameran tror att alt är 18% grått är nödvändiga kunskaper när man eftersträvar bra bilder. jag tar ofta alternativ exp för att se vilket som är bäst men jag vill helatiden förbättra mitt foto, och då är ljuskunskap viktigt.
 
Jag håller verkligen med dig Hans, trots att jag är en "anlalognisse" ut i fingerspetsarna. Det verkar som om många människor krånglar till det alldeles för bedrövligt för sig själva.

Själv gör jag en mätning utifrån mina erfarenheter och min kännedom om min kamera. Om jag sedan känner osäkerhet så kör jag naturligtvis några alternativexponeringar, man får ju inte vara så snål så det övergår i dumhet.

/Joakim - inte snål!
 
Varför man ska ställa in slutare och bländare manuellt?? Tja... det skulle väl vara för att man snabbare får en känsla för dem under olika ljussituationer.
 
Ljusmätningen struntar i om bildmediumet är digitalt eller analogt. Själv försöker jag att standardisera ljusmätning, film och framkallning. På så sätt lär jag mig hur jag ska kompensera en exponering så att bilden blir som jag har tänkt mig. Det krävs inte 20 formler utan träning och en vilja att lära sig.
 
Va då ljusmäta hit och dit...jag håller upp pekfingret och känner på färgtemperaturen och exponerar där efter...:cool:
 
1972 fick den lilla gutten Mikael en kamera av sin far.Det var en fransk kamera av märket Pontiac Prontocolor 2 med 620-film.

Han ställde in den på 1/50 och bländare 8 och sedan dess kör jag med den inställningen.

Ofta blir det bra.

:D
 
Men annars kör jag med Nikon F-90x inställd på manuellt och mäter med spotmätare.

Och jag tar aldrig alternativexponeringar.

Ibland tar jag två rutor för att ha två olika exponerade rutor som jag skannar in och monterar ihop i Pshp.

Poängen är att jag vet vad jag får, jag litar inte på någon ”slarvmarginal” USCH, vilket ord.
 
Det är dit jag också är på väg. Att veta att bilden bara sitter där på negget perfekt komponerat och perfekt ljussatt men tyvärr så är jag inte där riktigt än och då blir det en del alternativbilder. Fast när jag fänker efter så var det länge sen jag gjorde en ren alternativ exp
brukar i såfall komponera om och mäta om ljuset. Det betyder väl att min kunskap ökar :D
 
Hans-C:

Det finns inte ett enda fel i att rutinmässigt göra alternativexponeringar och över/underexponeringar beroende på hur man bedömer motivet. Så har tusentals analogfotografer varit tvungna att arbeta från 1800-talet tills dess att den inbyggda ljusmätaren uppfanns.

Alla sätt att nå fram till den perfekta bilden är i mitt tycke rätt sätt.

Men, skillnaden mellan en bild och en riktigt bra bild är just hur ljuset hanterats. Och visst är det en ganska skön känsla att ta en bild som man _vet_ hur den kommer att se ut redan innan man tittat på resultatet. Sedan är det också så att det finns motiv som förändrar sig under tiden man tar en bracketing-sekvens; Risken är att den bästa bilden är den mest felexponerade bilden.

Och, ja; i alla fall för min del är kostnaden per bild inte helt försumbar. :-(

/Fredrik
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.