Annons

Manuell Glugg till 5D

Schulz

Aktiv medlem
Jag skulle vilja ha en trevlig helt manuell glugg till min 5D och undrar om någon kan tipsa om något.

/sebbe

dessa är riktiga dyrgripare ser jag, finns det inga gluggar som ligger runt 1000-2000 lappen?

Massor :)
Särskilt begagnat och via adapters.
Men vad är det du vill åt? Zoom? Fast? Vidvinkligt? Normal? Tele? Fisköga?

Spelar absolut inte någon roll igenteligen.
Var och plåtade med en kille som tog upp sin fasta hela tiden och jag vart så klart nyfiken på vad man kan åstakomma med en manuell.

Men kanske en allround glugg, lite zoom eller en fast på typ 100.

Spelar absolut inte någon roll igenteligen.
Var och plåtade med en kille som tog upp sin fasta hela tiden och jag vart så klart nyfiken på vad man kan åstakomma med en manuell.

Men kanske en allround glugg, lite zoom eller en fast på typ 100.

:) Det går att få riktigt bra kvalitét redan ur billiga objektiv.
Jag använder själv Takumar 50/1.8, Takumar 50/4 1:2 Macro, Tele-Tokina 135/2.8.
Samtliga med m42-adapter på min Eos 20D. Det rör sig om rejäla stål/glas-konstruktioner från
60-70-talen. Priserna ligger från 200 till 500 kr ungefär. Jag har även ett Chinon 50/1.7 som
presterar i princip lika bra som Takumar 50/1.8, men går att hitta ännu billigare.

Jag är övertygad om att samtliga blir ännu roligare på en fullformatskamera.
Jag har inte gjort några nogranna tester men jag jämförde 135an med min moderna sigma 70-300 och där är det gamla fasta telet klart bättre.

Helios 44. 58 mm f/2, fantastisk skärpa redan på full öppning och fin bokeh. Massvis med bländarlameller (svårt att räkna) tillverkad i USSR och kostar några hundra begagnad.
Du behöver en M42 adapter, alltihopa finns billigt på ebay.

Samyang 85mm och som redan sagt Helios 44 är två mycket trevlig objektiv. Helios 44 (58mm f/2.0) är snorbilligt och bra exemplar är jättebra - vinjeterar lite på ff-hus vid f/2, men ändå hanterbart mycket.

Om du inte är säker på vad det är du vill åt så skulle jag rekommendera att prova ett objektiv som ger något som AF-objektiv saknar. I alla fall i förhållande till priset.
Ett exempel på sådant kan vara mycket ljusstarka normalobjektiv, såsom Nikon 55/1,2 eller motsvarande från andra tillverkare. De kan med lite hur hittas för någon tusenlapp, och även om de inte är lika skarpa som ett nytt 50 L så får du samma hysteriska ljusstyrka att leka med. Och det är kul! :)
Små, fasta teleobjektiv är också något som knappt existerar vad gäller moderna konstruktioner. Kika på något kring 100 mm och f/2,5-2,8. Det finns en uppsjö av riktigt bra saker från olika tillverkare.

Se bara till att det går att använda objektiven på EF-bajonetten med adapter som INTE har några linser och som samtidigt ger fokus på oändligt!

Tele?

Bumpar denna tråd lite.
Har en 5D MkII och är sugen på att testa ett fast tele på minst 400 mm brännvidd utan att betala en förmögenhet.
Vore tacksam för några tips på bra & billiga gamla klenoder!
/L

Jag köpte en beg Canon EF 400 5,6 för $1000 till min 5D MkII hos Adorama.com som jag ännu inte hittat en enda skråma på.
NU vet jag vad skärpa och färgåtergivning är (och ändå har jag L-zoomar 16-200 2,8).
Satte på en 70-tals piratzoom 400 5,6 med hembyggd adapter förut, och den var INTE bra. Hade varken skärpa eller kontrast, och inga färger.
Slösa inte dina pengar, spara ihop till en 400 5,6.
Den enda chansen att jag säljer denna raring är om jag hittar en 400 4,0 DO till bra pris.

Ok, kunde iofs tänka mig att det är så.
Eftersom jag aldrig har haft ett 400 mm monterat på kameran var tanken att testa lite, men jag ska försöka söka upp någon som har ett EF 400/5.6 och fråga om vi ska byta objektiv en helg.
/L

Bumpar denna tråd lite.
Har en 5D MkII och är sugen på att testa ett fast tele på minst 400 mm brännvidd utan att betala en förmögenhet.
Vore tacksam för några tips på bra & billiga gamla klenoder!
/L

Det finns hur många gamla 400mm med bländare 6.3 som helst för bara någon hundralapp.
Dom flesta är väldigt dåliga, men några är mindre dåliga... Dom har i regel M42-fattning.
Dom dyker upp på tradera under flera olika namn eller finns säkert på nån loppis nära dig.

Själv har jag ett Expert 400/6.3 som möjligen får nåt poäng för utseendet, men knappast prestandan. :)

Kan ju vara ett billigt sätt att prova 400mm och se om du vill ha mer och isåfall spara och lägga slantarna på nåt bättre. Finns ju dock en hel del lite äldre 400mm som är bra, men med manuell fokus fast dom är i regel knappast billigare än tex Canon EF 400/5.6L.

Helios 44. 58 mm f/2, fantastisk skärpa redan på full öppning och fin bokeh. Massvis med bländarlameller (svårt att räkna) tillverkad i USSR och kostar några hundra begagnad.
Du behöver en M42 adapter, alltihopa finns billigt på ebay.

kan bara instämma - det är ett riktigt bra objektiv och även om priset har gått upp lite så är det fortfarande mycket prisvärt och får man ett bra exemplar så är det vasst även om man ställer upp det emot moderna konkurenter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar