ANNONS
Annons

Manuell fokusering - bara 5 meter vid oändligt ....

Produkter
(logga in för att koppla)

tilman

Medlem
Jag har en D7000 som jag är mycket nöjd med. Använder normalt en 16-85 mm som fokuserar utan problem.

Har dock ett gammalt 50/1.8 MF AI som jag vill använda. Manuellt fokusering ger en otrolig känsla som alla borde prova.

NU till problemet:
Vid korta avstånd är det inga problem att ställa skarpt. Både det jag ser i sökaren som skarpt och fokushjälpen hänger ihop.

Bortom verkligt avstånd av ca 5 meter och längre bort går dock INTE att fokusera skarpt. "oändligt" är alltså max ca 5 meter.... .

Vad i glödheta kan detta bero på ??

Jag har inte provat med andra fasta MF-gluggar . Det står inget i manualen (jo jag har läst den.. ) om att det inte skall fungera.

/ Tilman

Någon har lekt självservice utan att veta vad den håller på med?

Man kan ställa om ändpunkten för fokus genom att öppna upp objektivet, men det kan vara knepigt (vet inte hur ditt objektiv är uppbyggt).

Ett litet förtydligande

Mina "max 5 meter i verkligheten" får jag då objektivets focusring står på oändligt

Sätter jag samma glugg på mitt gamla FE2-hus så fungerar fokuseringen (med snittbild) utan ngt problem.....

/ Tilman

Mina "max 5 meter i verkligheten" får jag då objektivets focusring står på oändligt

Sätter jag samma glugg på mitt gamla FE2-hus så fungerar fokuseringen (med snittbild) utan ngt problem.....

/ Tilman

Om fokuseringen fungerar på din FE2 så ska det såklart funka även på din d7000.
Om du har objektivet på din D7000, fokuserar på oändligt, riktar kameran mot något som är "oändligt" långt bort samt tar en bild.
Finns det någon skillnad mellan det du såg i sökaren och hur bilden ser?

Manuellt fokusering ger en otrolig känsla som alla borde prova.

/ Tilman

He he. Känns som man levat på stenåldern ibland...

Mattskivan i dagens kameror är inte så bra för manuell fokusering. Det krävs att man ser tydligt för att avgöra om man har fokuserat rätt. Är okularskärpan korrekt inställd?
Hur är D7000? Indikerar den att den hittat fokus även för manuella objektiv?

om du inte kan fokusera på oändligheten i live view-läge har du ju inget annat val än att skruva på ∞-stoppet. (annat än att skrota kameran?!) ;)

följde objektivet med din FE2?
någon kanske har 'kalibrerat' oändlighetsfokusen på objektivet mot en felinställd kamera utan att ha märkt det.
så sitter verkligen skärpan på negativen, eller ser det 'bara bra ut' i sökaren/på snittbilden?
om du känner dig lite äventyrlig kan du ju lägga en mattskiva över filmgaten och kolla skärpan i analog live view™. ;)

Tack för alla tips - men

Om jag säger så här.

När jag plåtar en bild på långt avstånd ( mer än 5 meter ) och har fokusringen inställd på oändligt. Så blir det inte skarpt....

Oberonde av fokuseringshjälp, live view , mattskiva....

Mellan 5 meter och objektivets närgräns är objektivet skarpt som ett rakblad.

Något vajsing är det .. / Tilman

6 meter

Faktum är att avståndsskalan inte stämmer på "längre avstånd" än 5meter. Men om man exvis vill fokuser på 1meter, 2 meter, 3 meter eller 5 meter så blir det skarpt som en kniv....

Men bortom 5 meter så blir den tagna bilden inte skarp.

En normalt funtad person skulle rekommendera sig själv att kasta gluggen i sopen o köpa en ny.
Jag vill dock fokusera manuellt istället för att hålla på o lura AF:en.....

/ Tilman

Det som känns lurigt är ju att det ser ut att fokusera bra på din FE2 men att det blir suddigt på den D7000.
Det går inte riktigt att begripa. Bägge är gjorda för att använda samma objektiv.

Nu kan det förvisso vara så att objektivet är felaktigt hopskruvat vid någon renovering. Men felet borde faktiskt vara konsekvent och oberoende av din kamera.
Har du testat att fotografera med objektivet på film?
Har du köpt objektivet nytt eller köpte du det begagnat?

Det som känns lurigt är ju att det ser ut att fokusera bra på din FE2 men att det blir suddigt på den D7000.
Det går inte riktigt att begripa. Bägge är gjorda för att använda samma objektiv.

Nu kan det förvisso vara så att objektivet är felaktigt hopskruvat vid någon renovering. Men felet borde faktiskt vara konsekvent och oberoende av din kamera.
Har du testat att fotografera med objektivet på film?
Har du köpt objektivet nytt eller köpte du det begagnat?

Jag får ta o svänga in med objektiv o kamera till min kameradoktor o få klarhet. Nu har jag s.a.s
fått klarhet att det borde gå. Även om det inte gör det ;-)

/ Tilman

Går det att fokusera bortom oändlighet eller har du bara ställt det på oändligt? Prova i så fall att vrida så långt det går. Blir det skarpt då?

Det är sällan oändlighetsstoppet stämmer med verkligheten, men sååå stor skillnad ska det inte vara. Det skulle nämligen innebära att bajonetten på respektive kamera har olika avstånd till film respektive sensor.
Med vidvinklar är det inte lika kinkigt. Jag har ett 28/2,4 som inte riktigt når oändligt på min FM2, men som gjorde det på min D700. Alltså motsatt problem.

Det är inte omöjligt att bajonetten är felshimsad på din kamera. Moderna AF-S-objektiv kan rent mekaniskt fokusera ordentligt bortom oändligt, så det är inga problem i det fallet eftersom kameran bara signalerar till objektivet att fortsätta tills det är skarpt. Har du något AF-D-objektiv att prova? Alltså ett med "skruvmejseldrift" av autofokusen. De har visserligen heller inte ett välkalibrerat stopp, men det borde vara skapligt i närheten kan man tycka.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar